Shadowrun

Har du noen gang drømt om å teleportere gjennom vegger? Skyte fra luften når du glider?Eller å se gjennom vegger? Har du drømt om et skytespill som har alt dette, så er Shadowrun noe for deg. Det inneholder alt dette og litt mer

Jeg har anmeldt 360 versionen.

Shadowrun kan på en måte minne litt om Counter Strike, det er mer eller mindre ingen historie, og det er som skapt for online. Det som er helt unikt med Shadowrun, er at det inneholder overnaturlige elementer som magi og forskjellige raser. Spillet funker sånn at man velger hvilken bane man skal spille, hvilken mode man skal ha og hvilken rase man skal være. Det er her det unike med Shadowrun begynner, for man kan velge mellom 4 ulike raser som alle har noe spesielt med seg. For eksempel får alver opp helsen sin på tid så lenge de ikke blir skutt på, de er også den raskeste rasen på spillet. Et annet eksempel er trollene, de har en unik egenskap som gjør at når de blir skutt på vokser det krystaller ut av kroppen som beskytter. De har også den gode evnen at de aldri blir treigere uansett hvilket våpen de bærer. Det andre unike med spillet kommer når man begynner banen man skal spille på, for før hver runde får man penger som man ikke bare kan bruke på å kjøpe våpen, men også på magi og teknologi. Et eksempel på magi triks man kan kjøpe er teleport, den lar deg teleportere gjennom vegger og gulv. Som sagt har man også forskjellige teknologiske ting man kan kjøpe. Det variere alt i fra en glider til evnen å se gjennom vegger. I forhold tilmagien og teknologien, er våpnene mye mer normale, man har for eksempel smg og sniper rifle.

Alt dette gjør at Shadowrun føles friskt i motsetning til en del skyte spill nå til dags. Det hele føles nytt og innovativt, og spenningen er alltid på topp for du vet aldri når en fiende plutselig kan dukke opp og hva slags magi, teknologi og våpen han vill bruke mot deg. De forskjellige våpnene, magi triksene og teknologiske oppgraderingene er også laget for å passe perfekt til hverandre. For eksempel passer wired reflexes og katanaen sammen, med at når man har wired reflexes på seg samtidig som man har katanaen fremme, kan man slå vekk skudd. Hvis man da i tilegg har skaffet seg evnen til å teleportere seg kan sverdet faktisk bli dødeligere en det kraftigste skytevåpen.

I Shadowrun finnes det 3 moduser, extrakt, raid, og attrition. Både extrakt og raid handler om å få tak i en artifakt og levere den til et bestemt sted. Attrition derimot er en modus der man kan vinne på 2 måter, enten dreper man alle motstanderne eller så må man holde artifakten i en hvis periode. For de som ikke har skjønt det enda, så vil jeg si at alle modusene spilles i lag og det er viktig å samarbeide hvis man vill komme seirende ut av kampen.

Spillet kan spilles offline og computere kan være svært smarte, men for å få en best mulig opplevelse anbefaler jeg deg å spille online. Kontrollene i spillet sitter som støpt og du vil mest sannsynelig aldri oppleve å komme i en dårlig situasjon på grunn av den. Jeg vet at jeg nå har ramset opp utrolig mye bra med spillet, men det har også en liten hake, og den er at man aldri klarer å spille dette spillet for lenge på en gang. Det blir etter hvert skjedelig når du har spillt i flere timer på rad. Heldighvis er Shadowrun et spill som alltid er lett å plukke opp å kose seg med igjen.

Med tanke på at dette spillet er noen få år gammelt nå, er faktisk grafikken fin å se på. Banene er varierende, fine, kule mye mer på en gang. De stråler av kreativitet like mye som gjennomførselen. Dessverre kan ikke teksturene sammenlignes med de i nå dagens spill, og de som er helt avhengi av den beste grafikken på markedet bør styre unna. Noen animasjoner kan også virke litt stive, men det merker du nok ikke noe særlig til siden det er et FPS og det er action hele tiden.

Musikk er det uheldighvis ikke noe særlig av, men det gjør ikke noe fordi du alltid kommer til å blant annet høre lyden av at noen teleporterer seg eller skyter hele tiden. Våpnene, magi triksene og alt annet høres helt vidunderlig ut og jeg har selv aldri klaget over de noen gang. Det finnes også en stemme som forteller om noe spesielt har skjedd, som for eksempel hvis artifekten blir tatt. Den er heller ikke et unntak av de gode lydene i spillet. Helt til slutt i lyd delen vill jeg nevne at det også er mulighet for å snakke med hverandre gjennom headsett. Det kan være utrolig gøy å for eksempel snakke med en person fra andre siden av verden.

Shadowrun var det første spillet jeg fikk til xbox 360 min og jeg brukte knapt tid på det i begynnelsen. Men jeg tok det opp igjen en stund senere og oppdaget hvor uendelig genialt dette spillet er og når jeg nå i tilegg har skaffet meg headsett er det virkelig en fryd å spille. Så til alle Xbox 360 eiere der ute som har gold membership og ikke Shadowrun. Løp ned til nærmeste spill butikk og kjøp spillet. Du kommer til å angre hvis ikke.

+God action
Føles nytt og friskt i forhold til standard skytespill
Bra online del