Distributør: Sony Computer Entertainment
Format: PS3
Sjanger: Puzzel
Spillere: 1
Utgivelses dato: 12 Februar 2008
Aldersgrense: Fra 3 år

Jeg sittet i sengen og styrte det lille rosa kronbladet opp og ned, med hjlep av PS3 kontrollens sixaxis. Kornbladet var lett i vinden, musikken fikk meg til å gå i en slags transe der jeg satt var jeg ikke lenger sur eller trist men jeg satt og gråt av glede. Alt var så vakkert, Velkommen til det vakkre spillet flower.

Flower er et nedlasbart spill som kan kjøpes på PSN. Man finner mye rart på Playstation Network, inkludert masse dårlige greier men flower er faktisk noe av det bedre på nettbutikken.

Flower er spillet der du samler blomster, du styrer et kronblad med hjelp av sixaxis kontrollen. Denne nye måten å eksprimentere med spill på funker veldig bra. Flower er et følelses spill for de det spiller på følelsene til den som sitter å spiller. Jeg er omgitt av vakkre farger, fin musikk og hauevis av blomster. Flower høres kanskje ut som et typisk jente spill men der tar de som sier det grundig feil. Jenter ville nok ha ligt det bedre men flower er absolutt et spill for barske menn som liker sixaxis eller vakkre spill. Flower er som en meditasjonstime eller som å være i et kunstmaleri. Det føles som jeg har blitt dratt inn i en verden jeg ikke ante eksisterte. Flower er som sagt ikke noe action spill men et puzzel spill der du skal samle blomster og å løse gåter. Flower er ikke som så mange andre spill og thatgamecompany går en ny vei innen spill, men beholder grunleggende teknikker.

Du styrer da et kronblad som skal sammle andre kronblader, du bruker sixaxis kontrollen for å fly i vinden. Man skjønner egentlig ikke meningen med spillet men det er utrolig artig, du flyr over grønne enger og livsfarlige steder på din ferd for at blomstene skal leve, kanskje spille har noe med den klobale oppvarmingen å gjøre?
Liker du spill som Metal Gear Solid,Resident Evil eller helten Rambo ja da er dette ikke spillet for deg. Men er du derimot glad i fart,fine kontraster og rolig musikk ja da er jo et spill som flower utrolig gøy.

Flower er et spill som burde spilles hvis du har hatt en lang dag på jobb eller skolen eller hvis du rett og slett er litt deprimert eller fly forbana! Ja spillet flower er et ganske flott spill med mange ekstremt flotte omgivelser og farger man kan ikke gjøre annet en å leve seg inn i spillet som virekelig er en fryd og spille på grunn av rett å slett alt.

Man reiser ikke bare igjennom flotte enger med fin musikken og en super atmosfære, du møter også farer og mørke ekkle steder. Flower har egentlig ikke noen fiender men det er hindringer som man møter på sin vei fra start til slutt. Du kommer over industrifelt der alt er farlig, der må du da unngå farene som du møter og så helbrede landet fra ondskap slik at allt blir fint og trygt. Flower er på mange måter likt spillet Prins of Persi,a du healer baner og du dreper eller dør aldri. Flower er ikke det mest populære spille men jeg har troen på sonys nye storsatsning og jeg håper på lingnede spill i fremtiden. Flower er et unikt spill som thatgamecompany går en helt nye vei for å lage, de har lagt til siden all bruk av knapper og joystick og bruker bare Playstation 3 sin sixaxis kontroll som lett kan styres frem, tilbake opp og ned. Kontrollene er virekelig gode men det er vel og merke at det tar en stund å komme seg inn i disse kontrollene. Det kan være litt upresise styringer men det syns jeg ikke gjør noe dog fordi allt annet nesten er perfekt. Til tross for at flower er veldig kort så er det et kjempe spill, de fantastiske fragene som puster liv i spillet er en dans på roser. Oppslukningen av spillet er enestående og flower er også en av de mest solgte spillene på PSN. På grunn av sin korte tid er flower et spill som kan spille gjennom flere ganger.

Flower er ganske fritt selv om det følger en spessifik rute, du hvet alltid hvor du skal men det hender du får litt tid til å undersøke omgivelsene. Det er mange trophies som kan unlockes i Flower detter er utrolig gøyalt og det finnes mange rare trophies. Det er spessielt en som vireklig får latteren til å sprette ut. Klarer man å treffe alle navnene som er på rulleteksten så får man et throphie. Du hørte riktig flower har ikke noen normal rulletekst her spiller man faktisk hele rulleteksten selv.

Som nevnt tideligere har spillet tatt utgangspunkt i klimaproblemer å er derfor en oppfordring om at man må ta vare på miljøet hvis ikke går det alvorlig galt. Så kanskje det skulle hvert en lov som sa at alle måtte spille flower slik at man ble mer miljø beviste og tok ansvar for å redde verden vi lever på.

Konklusjon:
Flower er alt i alt et fantastisk flott spill, det er mesterlig utført men jeg sitter igjen med en følelse at jeg ikke helt er trollbundet. Spillet har flotte øyeblikk og en artig bruk av PS3 sine kontroller. Men spillet er ikke noe mer enn en vakker følelsesbombe og kunstmaleri.

Karakter:
Gameplay:8/10
Grafikk:9/10