The Elder Scrolls IV: Oblivion

Med en bue i hånd står jeg med min wood elf og ser utover det vakre landskapet, blant annet kan jeg se The Impirial City i det fjerne. Jeg har vært på besøk i Cyrodill og jeg er trollbundet.

Jeg har anmeldt Pc versionen

Spillet begynner med at man får velge hva du skal være, og allerede her får du innsikt i den utrolige friheten Oblivon har. Du har så å si uendelig med muligheter for hvilken rase du skal være, hvordan du skal se ut osv. Etter du har valgt alt dette begynner du i en fengselcelle, og det er en dark elf i cellen over gangen som håner deg. Etter hvert kommer det noen vakter og en gammel mann som da tydeligvis er keiseren over landet Uriel Septim. Snikmordere er etter han og derfor skal han og vaktene unnslippe med en hemmelig vei som tilfeldigvis er akkurat i din celle. Så du følger etter de en stund, men du blir etter hvert nødt til å ta en annen vei og etter litt kommer du i din første kamp som er mot noen rotter.

Da får du endelig testet kampsystemet i spillet, og jeg kan trygt si at det er sykt bra. Du kan velge mellom tredje person og første person, så er det bare å sikte på motstanderen og trykke på venstre musetast sånn at du angriper. Hvordan du angriper spiller rolle på hvilket type våpen du har og om du holder den inne eller bare trykker. For hvis du holder knappen slår du et kraft angrep. Nye kraft angrep lærer du etter hvert som du blir bedre i den skillen som du trenger for det type våpenet du har. Du har også magitriks so man kan bruke, dette gjør man enkelt med å velge et magitriks som man har på seg og så trykker man C. Lvl systemet er ganske unikt i Oblivion i forhold til de fleste rpg spill, her slakter man ikke bare monstre og får exp. Her må man øve seg i de skillene som man valgte som mayor skills for å få lvl. Dette gjør at du ikke nødvendigvis trenger å være så veldig sterk, du kan for eksempel i stedet være en tyv og få lvl med å snike. Mayor skills og diverse andre ting som har med hva man skal bli god til får man velge når man nærmer seg slutten av undergrunnen i begynnelsen. Man har da fått øvet en del med de forskjellige måtene å spille på sånn at valget av Mayor skills osv blir lettere. Du har også muligheten til å forandre på hva du vill rett før du skal ut i de frie.

Etter man har kommet ut i det frie, er da spillet virkelig begynner. For da kan man mer eller mindre gjøre hva man vill. Blant annet kan man kjøpe seg et fint hus, stjele fra alt og alle, gå ut å utforske ruinerte fort, eller rett og slett bare gå rundt nyte det fine og store landskapet i Cyrodill. Alt dette gir en utrolig frihetsfølelse og når man da kombinerer det med alle valg mulighetene man har på hvordan personen skal være, så sier det seg selv at dette er et spill med en utrolig holdbarhet. Jeg har selv brukt et par hundretalls timer i på kose meg i Cyrodill. Spillet har i tilegg til uendelig frihet og mange side oppdrag, en historie. Den begynner med at keiseren blir drept og at man må finne den siste arvingen hans sånn at man kan stoppe en Deadreic invasjon. Deadrics er en slags demon rase, så kort fortalt handler historien om å stoppe en demon invasjon. Den er godt fortalt og engasjerende selv om den kan bli litt repeterende innimellom. Med så mye å by på er Oblivon et helt fantastisk spill, og jeg har selv av og til spillt så mye på engang at tårene renner fra øynene, for det er så bra at det er vanskelig å stoppe.

Når det kommer til grafikken vil jeg si at den er den beste og mest magiske jeg noen gang har sett og når jeg først fikk det i 2007 trodde jeg ikke mine egne øyner. Det ser kanskje ikke så veldig realistisk ut, og det finnes spill som har bedre teksturer og animasjoner, men likevel er den magisk, alt fra byene til de vakre landskapene er til å måpe av og alle burde få oppleve det. Designet på spillet er bare helt fantastisk. Alle personer ser også ganske unike ut, men dessverre finnes det noen litt dårlige animasjoner, men det gjør ikke så mye for du kommer mest sannsynelig til å være trollbundet av spillet uansett. Det finnes også litt mørkere steder en den lyse åpne verden, det finnes for eksempel katakomber som er mer mørke og dystre. Men det som kansje er et av det fineste med grafikken er at du kan se ting fra veldig lang avstand. Du kan blant annet se en by selv om du er flere hundre og av og til tusen meter vekke.

Musikken i spillet er bare helt fantastisk og jeg har selv bare gått rundt og nytett naturen mens den rolige melodien spilles i bakkgrunnen. Den er også en god indikasjon på om det er fiender i nærheten, for hvis det er, skifter den rolige melodien om til en mer farefull og rask melodi. Den andre fabelaktige tingen med lyden er stemmene, de er alle fint gjennomført og jeg kunne ikke tenke meg hvordan de skulle vært bedre. Det eneste minuset er at de er altfor få av og du vill trolig merke at nesten alle av samme rase har samme stemme.

Alt i alt er Oblivion et fantastisk mesterverk skapt av Betesheda som alle med en Pc eller Xbox 360 bør skaffe seg. Selv liker jeg det best på Pc og en av grunnene er at man kan laste ned en egen map editor som lar deg lage dine egne magiske verdener. Så hvis du ikke har det gå til nærmeste spillbutikk og skaff deg det, du kommer til å angre for evig og alltid hvis ikke.

+Den utrolige friheten
Godt kampsystem
Fantastisk grafikk