Killzone 2

Killzone 2 kom ut med mange delte meninger, men av de som har prøvd det kan ingen si at spillet ikke ligger hakket forann alle andre spill i grafikken og man kan ikke si at spillet ikke er teknisk overlegent, for det er det!

For de uvitende: Killzone er et førstepersons-perspektiv skytespill med en blanding av sci-fi og realisme.
Killzone kom først til PS2 og senere til PSP, jeg har selv ikke prøvd noen av versjonene og var kjempe spent på hvordan dette var. Jeg hadde innmari store forventninger til spillet, og må innrømme at de ble oppfylt. Guerilla Games, som er utvikleren har virkelig klart å lage PS3 beste skyte-spill hitill!

Det første du ser der du skrur på spillet er den fantastiske grafikken og det utrolige lydbildet. Du kan ikke annet en å bli imponert av den første videoen der du ser Keiser Visari snakke om helghastene og hans "enestående" land. Det Guerilla Games virkelig har fått til er et godt førsteinntrykk hos folket, og spillet starter som sagt med en helt utrolig fascinerende video! (IKKE hopp over denne) Det mange andre spill som blandt annen Fallout 3 og Half Life 2 ikke har fått til er en bra start, noe som selvfølgelig sikkert er veldig vanskelig, men som Killzone 2 virkelig har! Realismen er utrolig, selvom du er i en utenomjordisk verden 1000 år framover i tid, er det realistisk. Det er våpen fra før av, og nye våpen. Du har også medic, men selvfølgelig er den teknisk som nesten alt annet i spillet. De som ikke liker sci-fiction spill, men derimot skytespill kommer til å elske Killzone 2 uansett om de hater skytespill og elsker sci-fi eller omvendt. Det er bare en fantastisk blanding av disse to sjangrene.

Spillet foregår på en planet, der du spiller Sergeant Tomas Sechenko eller Sev som du blir kalt i gruppen din. Du er nemlig medlem av ISA, som betyr Interplanetary Strategic Alliance der du som sagt er en Sergeant eller sersjant. Du er lederen over spesial gruppen bestående av Corporal Dante Garza, Sergeant Rico Velasquez og Shawn Natko. Det som er gøy med denne gruppen, er at alle har sin rolle i gruppen og det merkes sterkt. Når Corporal Dante Garza døde, ble jeg ikke direkte såret - men jeg syntes det var trist og det syntes Sev også. Dette er faktisk en av de få spillene jeg virkelig har blitt glad i rollene, spesielt Sev som nå er mitt nye spill-forbilde! Hva blir mer tøft en kort hår, kjekk og ung, god til å skyte (takket være meg)..Rett og slett en perfekt helt til et vidunderlig spill.

Helghastene er de tøffeste fiendene for alltid! De har oransje øyner, svarte og baggy klær samtidig som de har en maktgal og gal leder. Lederene til helghastene er Kommandant Mael Radec og Keiser Scolar Visari. Første gang jeg så Radec syntes jeg med engang at han var utrolig fint kledd, han har masse sølv og helghast-tegnet over hele rustningen sin. Du får også se fjeset hans, noe jeg ikke viste gikk ann - de kan faktisk ta av seg masken, så gled deg til å se Radecs fjes! Visari derimot er en maktgal fyr som prøver å beskytte planeten og folket sitt. Bare vent til slutten, da får du den gode replikken av han og de gode endingen!

Nå til grafikken, som er svart. Spillet er svart, veldig svart, men også blandet med andre farger som lager et fantastisk bilde der du sitter og spiller. Det passer bare så utrolig godt inn med de svarte fargene, og øynene til helghastene som er oransje! I tilleg til at spillet har fått med mye svart, er det også utrolig mange flotte detaljer som gjør grafikken enda sterkere. Det kommer opp røyk, gnist og ikke minst blod- og jordsprut opp på skjermen din når du skyter! Selvom blodet på skjermen til tider kan være satans irriterende, er det faktisk også ganske greit for å se hvor mye liv du har - i forhold til andre spill der det er en ekstra runding der du ser hvor mye liv du har! Grafikken er det beste jeg har sett på spill hitill.
Lyden er også helt utrolig fantastisk, all skyte og skrike-lyden passer perfekt sammen og du føler virkelig at du er i krig! Du hører selvfølgelig helgastenes skrik, og ikke minst Radecs onde og hese stemme i radioene der du går. Jeg ble litt redd første gang jeg hørte stemmen hans fra ingensteder, men når jeg skjønte at han snakket på radioen til folket sitt ble jeg mer rolig..Eller? Du kan gå i dekning, og hvis du gjemmer deg for fiendene sier de skumle ord og kommer og tar deg. Fiendene er også kjempesmarte, og jeg syntes virkelig de har et veldig godt AI! Jeg syntes ikke de er smådumme i det hele tatt, derimot det omvendte! De klarer å tenke, de går sammen og bruker våpnene på en ordentlig måte.

Nå til online-delen, som er det beste med spillet. Du kan komme opp i ranken General, og det er tilsammen 9 ranker. Det er fra 2 til 32 spillere og det er forskjellige moduser. Det er på en måte samme moduser som i CoD4, men de har klart å lage alle modusene på en bane. Det er også slik at etterhvert som du ranker får du oppnådd nye ting, selvfølgelig. Det du oppnår der er nye merker, nye "classer" og våpen! Når jeg sier classer mener jeg som i de fleste andre spill. Som sniper, close-combat osv.

Konklusjon: Et utrolig bra spill, det beste til PS3 og det beste skytespillet og egentlig spillet jeg har spilt hitill! Jeg kommer ikke til å gå lei det før 3'eren av denne serien kommer, og med en flott online-del dekker spillet mitt behov for en absolutt sterk 10 av 10. Det jeg også vil legge til er at der du sitter hjemme å spiller, føler du VIRKELIG at du er i krig selv, med den utrolige lyden og overlegene grafikken! Jeg kommer virkelig aldri til å glemme Killzone 2, og det er en helt utrolig spill-opplevelse.

Grafikk: 10/10
Lyd: 10/10
Holdbarhet: 10/10