Wheelman

Vin Diesel er igjen tilbake på spillfronten etter mange års mellomrom, men denne gangen som the Wheelman. Før han tar rollen som Riddick om kun kort tid. lever han opp til sitt navn?
Vin Diesel tar oss med til varme Barcelona i Spania før vi ser han igjen som karakteren Riddick i April.

Wheelman er spillet som er veldig filminspirert. Wheelman har blitt mottatt med blandet kritikk og spillet har fått en del 6/10. Wheelman tar utgangspunkt i filmen med samme navn, filmen kommer senere i år.
Spillet virker med første øyenkast som en blanding av Burnout og GTA, action fylte kamper med bil som får en vær bilelsker til å skjelve i buksene.

Jeg hadde store forventninger til dette spillet og dette var en av de spillene jeg hadde gledet meg mest til i år.
Forventingene var høye i det jeg satt spillet in i PS3 og begynte å spille. Wheelman virket med en gang som det spillet jeg hadde gledet meg til men etter hvert ble det bare bedre og bedre. Forventingene mine til wheelman var ganske store og jeg håpet på en ultimat spillopplevelse som jeg kom til å huske for resten av mitt liv, men kom jeg til å få den opplevelse?

Hovedpersonen Milo Burik(Vin Diesel) er en Amerikaner som har tatt turen til Barcelona i Spania av ukjente grunder.
Vi befinner oss i Barcelona, byen som blir styrt av tre svære gjenger som gjør alt for å få ting som de vil. Milo Burik blir kastet inn i dette miljøet der han må velge side. Milo går fra gjeng til gjeng etter svar og han er ikke en mann som binder seg til en gjeng. Milo jobber for aller sidene og setter dem opp mot hverandre uten at de aner noen ting. Vin Diesel er the wheelman, han kjører folk ditt de vil uansett hvor eller når de skal være der.
Milo er en ekspert på håndtering av bil og gjør syke stunts som går over en vær fantasi.
Milo er nemelig ekspert på og få bilen til å hoppe på motstanderen og ikke nok med det han er også en ekspert på og hoppe fra bil til bil i fart noen som gjør han ganske vanskelig å få tak i.
Det er ikke bare storymode som man kan spille, Wheelman er stappet ful av sideoppdrag som blant annet består av: Taxi kjøring, biljakt osv. Wheelman byr på mye rart og det er nok å gjøre i Barcelona, men hør dette oppdragene blir veldig repeterende etter hvert og ikke så veldig gøy.

Wheelman er en god blanding av ulike sjangere og wheelman er ekstremt varrierende. Jeg vil si at på mange måter lingner wheelman på spill som GTA, Burnout og ikke minst gears of war. Wheelman er et ganske overdrevet spill som virkelig er så overdrevet at det blir latterlig men akkurat dette liker jeg spesielt godt med spillet. Det meste i wheelman er ganske overdrevet alt fra bevegelser med bilen til store eksplosjoner. I wheelman blir det overdrevene overdrevet og Wheelman spiller mye på filmeffekter og spillet er som en action fylt Hollywood film.

Historien i spillet er veldig forvirrende og man skjønner ikke noe særlig av den før mot slutten av spillet. Jeg mistet veldig fort grepet rundt historien og skjønte egentlig ikke så mye av det Milo gjorde, men man får med seg det viktigste i spillet nemmelig fart og moro. Som sagt blir vi kastet inn i Barcelonas mafiamiljø der nesten ingen kan stoles på, sleipinger lurer bak vært et hjørne.
Wheelman er egentlig ganske klisjé fylt, med klassiske elementer og ting som har blitt brukt før, men jeg føler at Wheelman tar dette til et nytt nivå med helt nye opplevelser og moro.

Wheelman handler for det meste om kjøring og om å slåss med bilen. Bilene er lettkjørte og veldig behagelige å bruke. Med en lett bevegelse til høyre eller venstre med R3 knappen kaster bilen seg til siden med et hopp. Dette er en vikitg del av spillet og må brukes for å angripe andre biler. Altså fysikken på bilene er ekstremt bra Milo gjør det umulige mulig med bare et trykk på knappen. Wheelman består av ganske mange biljakter og disse er ekstremt morsomme, du skal jakte på biler og gjøre alt for å stoppe dem. Til tider kan biljaktene virke veldig seige og ensformige, men som regel er de spendende og intense.
Bilene er ekstremt behagelige og er veldig lett kjørte de funker særdeles bra og bilen blir din beste venn og våpen.
En stor forbedring på Wheelman i forhold til mange andre spill er hva som skjer med bilen etter som den blir mer skadet. I Wheelman skal det godt gjøres for å klare å holde bilen under kontroll. Du skraper opp bilen, og den begynner å brenne og man mister kontrollen, det eneste som er litt teit er levetiden på bilene og motorsyklene. De kan brenne i 5 minutter før de bestemmer seg for og eksplodere i en svær eksplosjon og man dør i eksplosjonen.
Personlig klarer jeg alltid og ødelegge bilene, slik at jeg må bytte bil men i Wheelman trenger man ikke å ta seg bryet med å gå ut av bilen og finne en ny, her kan du nemmelig hoppe fra bil til bil når du føler for det. Det er utrolig gøy og hoppe fra bil til bil og Milo har en fantastisk spenst han kan jo hoppe 5 meter i 200 km i timen.
Denne løsningen passer ganske bra for meg som er ganske lat når det kommer til bilspill, det å gå ut av bilen og finne en nye pleier og ta lang tid og jeg har ventet på noe som det wheelman nå har kommet med.

Når det kommer til den delen av spillet der man ikke bare kjører bil har Wheelman rett og slett blitt slaktet. Når man ikke kjører bil er Wheelman veldig likt Gears of war med sine dukk og skyt eller GTA med sikting og skyting. Jeg syns faktisk at denne delen av spillet virker mer en bra nok og jeg er merkelig nok er positivt overrasket over akkurat denne delen av spillet. Milo er lett styrt til fots men han er nok hakket bedre foran rattet og bilen, men for all del det er morsomt og fly rundt i gatene og skyte på biler. Når man er til fots funker kontrollene bra og skytingen er nesten perfekt men det er ikke dette som er det største i Wheelman. Det største, mest intense og beste opplevelsen er nemmelig bak rattet.
Nå kommer jeg til min favoritt ting med spillet nå som du trodde wheelman virket overdrevent nok så hold deg fast. Du kan nemlig brekksladde i 200 km i timen, snu bilen dra fram våpenet og fyre av noen skudd i slow-motion og treffe bilen/bilene i panseret og de eksploderer. Du kan også gjøre det uten og snu men da skyter man bilene bakfra.
Dette er utrolig tilfredsstillende og veldig gøy og ikke mist utrolig fett, man får en følelse av makt og et smil om munnen.
Wheelman gjør et godt forsøk på å etterligne mange bra spill og jeg vil si at det er et bra forsøk og en god jobb av midway.

Når det kommer til grafikken i wheelman er den veldig varierende, kanskje noe av det mest varierende jeg noen gang har sett. Enkelte ting er ekstremt vakkert, fint, kult og mesterlig utført, men dessverre er det også en del ting som kunne vært gjordt mye mye bedre. Ansiktene er bra på absolutt alle og er noe jeg er veldig fornøyd med, Vin Diesel er seg selv lik og ser faktisk bedre ut en han gjør i virkeligheten. Barcelona er et vakkert sted noe som man tydelig kan se i spillet og grafikken på omgivelsene er ekstremt bra og velpolert. Fine farger flotte omgivelser og flotte jenter gjør spillet til et vakkert og særdeles bra spill. Wheelman er som oftest en fryd og se på og Midway har alltid god grafikk i sine spill, grafikken er enestående. Når det gjelder det som ikke er så bra så er det, hender, klær og noen bygginger, dette ser til tider ikke så veldig fint ut. Men alt i alt er jeg ganske fornøyd med grafikken og Midway kan være stolt over god grafikk.

Lyden i wheelman er ganske god Vin diesel med sin sjarmerende stemme er virkelig en fryd og høre på. Han kommer alltid med en eller annen morsom eller barsk kommentar, og voice-actingen er meget imponerende på alle i spillet. Spanjolene har en perfekt stemme og en engelsken er ekstremt morsom å høre på. Jeg føler virkelig at jeg er i Spania med en hau med personer som prøver seg på engelsk. Når det kommer til lyden på bilene så sier jeg bare fantastisk lyden av bilen din som gjør seg klar til kamp er rett og slett overveldende. Det er veldig bra kvalitet på lyden og lyden av biler som svir gummi er rett og slett et eget kapittel. Når man kjører bil har man tilgang til radio slik at man kan høre på musikk, det er mange kanaler og velge mellom og musikk for nesten en hver. Musikken består av alt fra klassikk musikk til rock. Jeg anbefaler på det sterkeste og høre på den klassiske kanalen, den passer bra når man er kjører rundt i byen med en liten konebil.

Jeg konkluderer med at Wheelman er et action fylt spill med mye fart moro og spending. Jeg er rett og slett blitt forelsket i dette mesterverket av et spill, selv om Wheelman har sine problemer er jeg overveldet og dette er nok noe av det beste jeg har spilt. Jeg digger Wheelman og vil absolutt anbefale det til folk som liker GTA, Burnout og Gears of war. Wheelman har tatt meg med storm og jeg ante ikke at jeg kom til å like spillet så mye som det jeg nå gjør. Ser du etter et fartsfylt spill så er det bare å løpe og kjøpe Wheelman nå.

Karakter:
Grafikk: 7/10
Gameplay: 8/10