Call of Duty: World at War

Skrevet av: Esso   2009-04-01

Plikten kaller igjen

Call of Duty er en kjent spillserie, en helt fantastisk serie må jeg faktisk si. Infinity Ward og Treyarch har tjent godt på samarbeidet sitt, men så ble det slutt.

Førstemann ut på egne ben er Treyarch.
Jeg var skeptisk til World at War; jeg må innrømme det. Grafikken virket på meg som CoD4: Modern Warfare ut i fra bildene. Anmeldelser sa også at det var mye av det samme, nye kart og våpen, samme grafikk. Jeg kjøpte det, og det gikk opp for meg at det er omtrent det Call of Duty alltid har vært, repeterende, men også rask førstepersons action. Jeg elsker det!

Historien
Det er egentlig to separate historier i CoD.WaW (ikke CoD5 altså!). Begge foregår under 2. verdenskrig i hvert sitt område. I den ene følger vi amerikanske Private Miller i kampene i Japan, og i den andre følger vi den røde hær med Dimitri Petrenko. Begge historiene prøver virkelig å få deg med i handlingen, men får det ikke til. Det er svært lite i spillingen og i dialogene som er motiverende, og filmsekvensene er mest som korte historietimer, veldig kjedelige historietimer. Grafisk ser sekvensene greie ut. Oppdragene er en god del kortere her enn i CoD4, kanskje pga. Coop som dere vil få høre mer om senere.

Grafikk
Har du spilt CoD4, har du spilt CoD.WaW grafikkmessig. Oppgraderingene er så få at det nesten ikke merkes. Men atmosfæren er der. Jeg føler jeg er i Berlin eller på en stor slette i Japan.
Ser fortsatt bra ut, men burde vært enda bedre.
Grafikk: 7/10

Lyden
Lyden er fantastisk slik som alle CoD-spillene! Bruker man hodetelefoner, kan du merke at noen går bak deg, høre kameratene dine rope, og bombene drønne. Dette er krig!
Fantastisk.
Lyd: 9/10

Gameplay
Gameplayet i Call of Duty: World at War nesten helt likt som i CoD4 og tidligere spill. Det er nye kart, våpen og lagkamerater, bitte litt oppgradert grafikk, ellers er nesten alt likt. Det har kommet Coop offline der du kan spille historien splitscreen med 1-3 venner. Det fungerer godt, men det er synd at de har kuttet ut noen av oppdragene her. Det store minuset er at det blir litt mye repetisjon. Du skal skyte nazister i forskjellige omgivelser med forskjellige våpen. Det virker som spillet vil la deg prøve flere våpen enn forgjengeren, der jeg for min del holdt meg til 2-3 våpen. Dette gjør at jeg føler meg mye mer komfortabel når jeg begynner Coop på nett og spiller mot andre på nett. Bare for å nevne det, så har de byttet ut helikoptrene og lignende. Du kunne kalle inn ved visse antall drap når man spilte online i CoD4 med ting som er mer passende for 2. verdenskrig.
Den nye Zombiemodusen fungerer utrolig bra, og med litt mer utvikling kunne dette etter hvert blitt til et eget lite spill. Utrolig artig!
Fortsatt bra, men skulle hatt flere nye elementer.
Gameplay: 7/10

Holdbarhet
Call of Duty er for meg nesten bare et online spill. Her stråler CoD:WaW. Det har tatt hva vi liker med CoD4 og gjort det enda bedre, nye våpen og kart fra historiemodusen. Det er dog nesten ingen nye "perks" (spesialferdigheter), challenges eller moduser. Likevel noen nyheter, for eksempel er rapporten på slutten av hvert spill forbedret med den personen du har "duellert" med, hvor mange hundepatruljer du har kalt inn, osv.
Levlingssystemet er som i CoD4, men du kan nå komme i enda høyere level. Prestigemode er her selvfølgelig fortsatt. Zombiemode gjør at spillet får enda lengre levetid, dessuten har MapPack 1 kommet ut.
Som CoD4, du spiller det til neste spill kommer, og enda lenger.
9/10

Call of Duty: World at War er et utrolig godt spill, spesielt online. Historien er derimot noe av det som trekker ned, og det at det er svært lite nytt og nokså repeterende. For meg kunne Call of Duty: World at War bare vært en tilleggspakke til CoD4, som inneholdt zombiemodusen, kartene, våpnene og de andre onlineforbedringene.

Grafikk: 7/10
Lyd: 9/10
Gameplay: 7/10