Naruto: Rise of a Ninja

"Believe it!"

Kunai-kniven flyr gjennom lufta. Motstanderen dukker akkurat, og langer ut et slag mot meg. Den oransje-kledde karakteren min gjør et hopp opp i luften og sender av gårde et flyvende sidespark mot motstanderen. Men plutselig er han borte. Alt som er igjen er en trestamme. Forvirret ser jeg meg rundt da et spark treffer meg midt i ryggen. Sparket sender meg over halve bana, og jeg kan se motstanderen forme håndtegnet jeg kan så alt for godt. Jeg banner lavt i det jeg hører "Lightning Blade". Kampen er over, Kakashi har vunnet. Igjen!

Naruto Rise of a Ninja er et 3D-fighting game, samtidig som det er et morsomt sandkasse-spill i tillegg. Gjennom hele story-delen styrer du Naruto Uzumaki, the number one hyperactive knuckelheaded ninja, og(i følge han) den neste Hokagen. Han er en energisk og morsom fyr, uten evnen til å gi opp, men også med et utrolig temperament og sjalusi av en annen verden. Naruto er så uheldig at han har fått en livsfarlig nihalet revedemon forseglet inne i kroppen sin. Dette er en hemmelighet som alle unntatt han vet, og folk skyr han som om han skulle hatt pesten. I det vi først møter Naruto har han akkurat stryket på Ninja Akademiets eksamen, og han er ordentlig nedfor. Det hjelper ikke at alle i landsbyen er sinte på han heller. Så i sin fortvilelse tar han i mot et ikke helt pålitelig råd. Dette er starten på et gigantisk eventyr.

Rise of a Ninja satser på cutscener hentet direkte fra animeen, i steden for ingame cutscenes. Dette funker bra, selv om man ønsker å se mer av grafikken, som er veldig god. Fans av serien vil kjenne seg igjen med en gang, men de har kuttet veldig mye av klippene de viser, for å gjøre det hele en mer lettspilt affære. Dessverre blir da problemet med dette at de som har sett episodene før vil syns det hele blir litt rart, mens de som ikke har sett noe før vil miste mange morsomme og spennende deler, og ikke minst vil de mest sannsynlig forstå svært lite av historien. Det verste er at de har kuttet ut noen av Kakashi Sensei(min yndlingsperson i serien) sine morsomste kommentarer! Er det mulig?!

Som jeg sa tidligere er grafikken i spillet veldig bra. Skyggeleggingen, fargene og byen Konoha er veldig imponerende. Det ser veldig likt ut som animeen. Dessverre er det masse småting som ødelegger for grafikken. For selv om klærne og fargene til personene er fantastisk bra, ligner ansiktene på noe en alkoholisert 8 åring kunne tegnet på et stykke sandpapir! Få av ansiktene til karakterene ligner, og på Nejis ansikt kan du omtrent ikke se at det er han! Ansiktene beveger seg heller ikke når de snakker, eller blir angrepet, noe som gjør at det hele ser veldig rart og pålimt ut. Naruto har en del ansiktsuttrykk, men han er dessverre også den eneste.
Byen Konoha, der Naruto bor, er veldig godt detaljert. Det er kriker og kroker, mange forskjellige bygninger og mye morsomt å finne ut av. Selve byen ser også veldig pen ut, husene er vakre og hele settingen er rett og slett nydelig. Da er det bare så dumt at den nesten ikke har noe til felles med den "ekte" Konoha fra animeen! Ubisoft har nemlig valgt å lage sin helt egen Konoha, som har store forskjeller fra det du ser i serien. Dette spiller ingen stor rolle, men fans av animeen vil nok legge merke til det. Det blir også litt rart når du ser på klipp fra animeen, og ser byen, så skal du begynne å spille, og da er alt annerledes! Likevel må det være sagt at Ubisoft har gjort en god jobb med byen. For selv om den ikke er veldig lik den fra animeen er den vakker, detaljert og rett og slett veldig koselig å løpe rundt i.

Som en 3D-fighter funker Rise of a Ninja helt greit. Karakterene har mange forskjellige angrep og bevegelser, noe som gjør det gøy å prøve ut alle karakterene. Rent spillmessig skiller ikke Rise of a Ninja seg veldig ut fra Street Fighter, Tekken og andre slåssespill. Du har en helsemåler, du kan utføre mange forskjellige komboer og selve opplegget er nesten helt likt. Lette slag, harde slag, beskyttelse og hopp. Helt normalt... Eller? Det som skiller Rise of a Ninja fra andre slåssespill er at Rise of a Ninja er et Narutospill. Og i et Narutospill må man jo kunne bruke alle de forskjellige teknikkene til personene man spiller med. Disse teknikkene, eller jutsuene som det kalles er oppfinnsomme og fargerike spesialangrep man kan utføre ved å presse LT, for så å presse forskjellige veier med de analoge spakene. Alle karakterene har forskjellige jutsuer, og alle unntatt Sakuras starter et lite minispill når man bruker den. Feks, Narutos hovedjutsu er Kage Bunshi No Jutsu(eller Shadow Clone Jutsu) og i denne jutsuen lager Naruto massevis av kloner av seg selv, som angriper fienden. Her skal du først trykke inn forskjellige knapper som du senere skal trykke på da de lyser opp på skjermen. Offeret for jutsuen skal også trykke på disse knappene, og dermed har du et lite minispill hvor timing er alfa og omega.
Alle utøverene, unntatt Sakura, har sånne slags jutsuer. Ingen er like, noe som gir deg enda en grunn til å teste ut alle karakterene. Mens feks Neji har en jutsu hvor man skal slå på viktige organer i kroppen til motstanderen, har Kakashi en jutsu hvor han stormer mot deg og du må trykke riktig knapp i riktig sekund, for å blokke. Disse jutsuene gir Rise of a Ninja en litt annen rytme enn andre slåssespill. Det er ofte at taktikken går på å slå fienden hardt nok, så man får tid til å lade opp en jutsu, som kan avgjøre kampen. Det som er dumt med dette er at hver karakter bare har en, to eller tre forskjellige jutsuer, så man vil etterhvert ende opp med å bruke de samme jutsuene igjen og igjen, noe som gjør at veldig mange kamper føles helt like, og det blir noe repeterende. Hvis du spiller two-player varer det litt lenger, siden man har en del karakterer å velge mellom, men også her vil man etterhvert bli lei av at hver kamp består av slag slag slag, spark, jutsu, slutt.

I enspillerdelen vandrer man fritt rundt i Konohas gater, og her har man mye å utforske og prøve ut. Konoha er stort, og det er mye å gjøre, ved siden av hovedhistorien. Nudler skal leveres, unger skal reddes og perverse surpomper skal lykkeliggjøres. Naruto er en travel liten ninja. Her er alt han har å stri med ved siden av hovedoppdragene!
Ramen-delivery:
Naruto har et nærmest psykotisk forhold til nudler. Han elsker det, og gumler i seg halve nuddel-sjappa tritt og ofte. Det er dermed ikke noen stor overraskelse at Naruto har blitt stamkunde i nuddelsjappa. I blandt ber Teuchi(nuddelsjappe-eieren) Naruto om å levere nudler til noen kunder, og det sier han sjeldent nei til. Her gjelder det å løpe, fort som bare det! Naruto har en oppbevaringsboks på ryggen hvor han har varm nuddel som skal frem. Bruker du for lang tid til kundene blir nudlene kalde, og det er ikke mye populært der i gården. Det kan ofte være vanskelig å finne kundene, for de er noen sadistiske jævler, som gjemmer seg både oppe på tak, og inni skoger. Du må bruke hodet, ellers klarer du det ikke. Sånn er det bare!
Konohamaru Hide and Seek:
Konohamaru er en irriterende liten Naruto-wannabe, som har fått det for seg at han skal bli Hokage(Lederen for byen). Av en eller annen grunn vil tomsingen vise sine store ninja-egenskaper ved å leke gjemsel med deg, men snørrungen kan jo ikke gjemme seg! Tufsen gjemmer seg i juksekasser, bak veggfargede laken, og under juksetønner. Men hva hjelper det når du kan se beina på den lille dusten?! Hele greia er altfor simpel, og jeg ønsker meg virkelig litt utfordring, der jeg står og betrakter kødden som tror han er usynlig under en kasse. I denne leken får du en radar som viser deg i hvilken retning Konohamaru gjemmer seg, noe som gjør det hele enda simplere. Det eneste som gir litt utfordring er at du har tid på deg, men denne er ofte alt for lang, og det er ikke mange ganger du ikke klarer det...
Lovelorn Villagers:
Konoha er full av perverse gubber som visstnok har hjertesorg. Og hvordan kurerer man hjertesorg? Jo, man transformerer seg til en pen jente og stripper for han?! Hele greia er helt absurd, men det er morro å se reaksjonene på pervoene da du bruker din "Sexy Jutsu". I tillegg er det 22 sånne i hele byen, og de er ganske godt spredt, så det tar en god stund å finne alle. En aldri så liten utfordring dette her.
Ninja Race:
Her dreier alt seg om fart. Konoha er full av fartsglade ninjaer som gladelig utfordrer Naruto til race. I disse racene skal man løpe gjennom store grønne ringer på tid. Enkelte ganger har man veldig liten tid, og i motsetning til Hide and Seek er dette faktisk utfordrende. Racene er fartsfylte og tar deg rundt om i hele byen. Det er ofte bare tiendeler som skiller seier fra tap, og det gir racene en veldig spennende følelse. En av mine personlige favoritt-sidequests.
Side-missions:
Naruto er en ninja, som har oppdrag. Men ikke alle oppdrag kan være livsviktige og skjebnesvangre. Noen ganger må han bare ta til takke med å finne urter eller samle penger. Alt i alt er det 25 forskjellige småoppdrag Naruto kan bryne seg på rundt om i Konoha. Dessverre er mange av dem like, så det kan bli litt repeterende, men det funker helt greit, sammen med de 24 hovedoppdragene, til å føre holdbarheten høyere.
Ellers kan Naruto finne mynter, klatre på vegger, løpe på vannet(Jesus har fått en konkurrent) og mye annet rart i Konoha. Det er sjeldent du kjeder deg i Rise of a Ninja. Du har liksom alltid noe å gjøre.

Historien starter på starten på animeen, og slutter rundt episode 80, ved slutten av The Chuunin Exams. Det hele er veldig nedkortet, og man får liksom ikke helt med seg hvor episk det hele egentlig er. Ta for eksempel The Forest of Death Exams. I serien er dette en lang og veldig krevende eksamen, hvor Naruto og Sasuke blir hardt skadet, og gruppen kommer videre med et nødsskrik. Denne delen tar kanskje en halvtime i historien, noe som er et godt eksempel på hvor nedkortet alt er. I alt er historien 6-8 timer lang, og ganske lett å runde. Hadde dette vært hele spillet ville det vært veldig fort gjort, og ville nok ende opp i hylla etter kort tid. Men med online, two-player figting, free roaming i Konoha og massevis av sidequests har egentlig Rise of a Ninja en veldig god holdbarhet. Det tar tid å gjøre alt, og når man har rundet singleplayer-delen 100 %, kan man jo begi seg online, hvor man faktisk kan konkurrere om å bli den beste Rise of a Ninja-spilleren i VERDEN! Spillet har et interessant rankingsystem, som gir deg skikkelig motivasjon til å fortsette å spille. Selv skulle jeg ønske at historien strakk seg litt lenger, som feks til slutten på kampen med Aoi Sensei i The Village Hidden in the Sea(eller noe, husker ikke helt...). Problemet da ville vært at oppfølgeren, The Broken Bond, ville bli sykt kort! Det beste ville vært alle episodene av den originale serien, men det ville nok også blitt vanskelig, siden Xbox som kjent mangler Blue-Ray.

Musikken er noe av det aller beste med Naruto-animeen. Melodiene er fulle av liv, og musikken passer 100 % i hver eneste krik og krok av serien. Det er akkurat det samme i Rise of a Ninja. Musikken er fantastisk! Det første som slår deg da du møter main menyen er den nydelige melodien som spilles. Denne følelsen forandrer seg ikke når du skrur på spillet heller, for kampene, byen Konoha og cutscenene har alle fantastisk musikk. Den er liksom så livlig, og koselig. Landsbye-themen til Konoha er kjempegod og passer veldig godt til den fargerike byen. Det samme gjør musikken som spilles da Naruto bruker Kage Bunshi No Jutsu eller når du løper race. Musikken er, akkurat som i serien, noe av det aller beste med hele spillet. Den er rett og slett fantastisk!
Stemmene derimot, er en annen sak. Det første jeg kan si om stemmene er at Ubisoft har gjort det obligatorisk å ha de engelske stemmene, og for å få de originale japanske stemmene må du laste ned dem separat. What the fuck?! Det er jo bare idiotisk! Likevel, det kan jeg leve med, siden jeg ikke syns de engelske stemmene er så forferdelige som alle skal ha det til. Kakashi og Orochimaru for eksempel, har mye bedre stemmer på engelsk. Men dessverre høres stemmene i Rise of a Ninja ikke en gang like bra ut som de engelske stemmene i animeen. Kakashi høres ut som om han er halvt i søvne, Sasuke høres ut som om han er skikkelig, skikkelig, SKIKKELIG kje, og Jiraya sin stemme høres bare idiotisk ut. Den er ikke lik stemmen hans fra animeen i det hele tatt. Jeg syns det er rart at stemmene kan være så motsatte fra musikken. Mens musikken er noe av det beste med spillet, er stemmene noe av det aller verste! De høres umotiverte og slitne ut, og det er ikke mye godt å høre på.

Det største problemet til Rise of a Ninja er repetasjon. Du gjør veldig mye det samme, veldig ofte i løpe av spillet. Og du går rett og slett veldig lei. Likevel er Rise of a Ninja et veldig bra spill, og det er det første ordentlig gode Narutospillet som har kommet. Musikken er fantastisk, grafikken er stort sett veldig pen, byen er vakker og historien er like sprudlende som i animeen, selv om den er ganske forkortet. Spillet har sine problemer, men alt i alt er det en veldig morsom og original blanding mellom Fighting og Free Roaming. Er du blodfan av Naruto, eller har du bare en bitteliten interesse for animeen eller mangaen, da anbefaler jeg deg virkelig å kjøpe Naruto Uzumakis Xbox-debut!

Grafikk: 8/10
Musikk: 10/10
Lyd: 5/10