Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

The Godfather II

Det er vanskelig å ikke bli skeptisk når et spillselskap bestemmer seg for å lage spill basert på en så legendarisk og elsket filmtrilogi som "The Godfather"-filmene. Heldigvis leverte EA games rimelig godt med spillet basert på den første filmen som greide å gjenskape den nostalgiske stemningen og ga fansen håp for et kommende spill.


I starten av "The Godfather II" befinner du deg først i Cuba som Dominic, en kar som EA Games har trengt inn i spillserien på tross av hans fravær i filmene.
Dominic er her ennå bare livvakten og nestlederen til lederen av Corleone-familien, Aldo, uten så mye som en anelse om at han snart skal bli "Don".
I Cuba har flertallige mafiafamilier samlet seg for å feste og feire, mens Cubas rikdom fordeles dem imellom.
Men, selvfølgelig må noe gå galt, og Castros revolusjon bryter inn og danner store opptøyer som nærmest tvinger alle mafiamedlemmene til å flykte landet.
I fluktforsøket dog blir Aldo drept og det blir klart at du skal bli den nye lederen av Corleone-familien.


Det første som kanskje slår deg er gameplay-elementene i spillet.
For hva som virkelig skiller "The Godfather II" fra andre sandkassespill er blant annet
"The Don`s view" som lar deg følge med på eventuelle kamper og situasjoner i flere av forretnings- og butikkjedene dine og lar deg flytte og avansere troppene dine.

Samtidig som du kan avansere og "forbedre" mafiamedlemmene dine, har de eventuelle folkene du hyrer spesielle egenskaper, hvor fks. en person kan være "Demolition Expert" og hjelpe deg å sprenge opp dører og fks. "Medics" som helbreder deg om du måtte bli skadet. Kort og godt har du alltid en grunn for å hyre flere personer.
Sammen med The Godfather II`s strategiske element, har spillet også et heftig kampsystem som får spillet til å danne en ganske god balanse mellom strategi og action.

Men på tross av en viss originalitet "låner" spillet enkelte gameplayelementer som nesten går over grensen til det tolererbare.
Fks. har spillet et dialogsystem som er som tatt rett fra "Mass Effect", og skulle du være så uheldig at politiet vitner til et av dine lovbrudd vil det dannes en "radar" på kartet hvor politiet befinner seg hen som forsvinner når du har ristet dem av deg, ikke så ulikt hva som skjer i GTA IV.

Dessverre greier EA games også å få spillet til å virke ganske så uferdig på tross av at du skulle tro spillet hadde vært relativt lenge i produksjon, og glitcher, bugs og visuelle feil forekommer ofte.
Som om ikke det var nok er A.I`en i spillet nærmest grusom, hvor fiendene vil løpe helt tilfeldig inn i vegger og lignende, mens lagkameratene dine lett dør med følge av at de ofte ikke søker dekning.

Grafikken føles også ganske "utvasket" og selv om eksplosjonene og væreffektene i spillet er herlige, lider spillet av lave teksturer og dårlige animasjoner, mens mellomssekvensene er rimelig gode og mange av dem tro mot filmen.

Stemmeskuespillet derimot er kanskje ikke så overraskende veldig bra, hvor mange av skuespillerene fra filmen bidrar (dessverre ikke Al Pacino).
Men også på lyden er ikke spillet den skarpeste kniven i skuffen og spillet greier ikke å danne en god nok balanse mellom høye og lave lyder med tanke på blant annet skyteeffekter.
Electronic Arts har også bestemt seg for denne gangen å ha med en radiokanal-funksjonalitet som fungerer fryktelig dårlig med altfor lav lyd som lett gjør dem gjenglemmelige og bare fungerer som et alternativ til eventuell bakgrunnsmusikk og setter et merkbart minus på lydkarakteren.

KONKLUSJON:
Jeg hadde en viss tvil til at EA games ville gjøre det helt store med denne oppfølgeren, men at det likevel ville bli et rimelig godt spill.
EA games har hatt mange gode og interessante ideer på tegnebrettet som har gjort at jeg har gledet meg en del til dette spillet.
Men når gameplayelementene som på tegnebrettet først så så gode ut, ikke er godt nok utført, spillet lider av så mange feil, og mellomsekvensene bare er halvveis tro mot den originale filmen er det uten tvil at jeg står for den valgte karakteren.
"The Godfather II" er ikke et dårlig spill, men med mer testingarbeid, bedre utførte gameplayelementer og en smule mer nostalgi hadde det blitt så mye, mye bedre.

Jeg skal ikke se bort ifra at jeg hadde gitt spillet en høyere karakter om det kom en patch for å fikse mange av spillets mer eller mindre alvorlige feil, men sånn det står nå er det bare relativt skuffende..

For dere ordentlig sandkassespill-interesserte er fortsatt GTA IV det beste alternativet, mens ordentlige mafia-nostalgikere kan vente å se hvor godt Mafia II blir.

Grafikk: 5
Gameplay: 7
Lyd: 6
Holdbarhet: 8

+: Black Hand (kampssytemet), godt stemmeskuespill, eksplosjonene

-: Flertallige bugs og glitcher, dårlig A.I, utdatert grafikk, ubalansert

Karakter: 6/10 - Ganske godt

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10