Disgaea 3 Absence of Justice

Disgaea 3 Absence of Justice er et spill med en rar, men likevel god historie sammtidig som det er et dypt og bra strategi rpg spill. I denne anmeldelsen skal jeg fortelle hvorfor dette er min mening om spillet.

Historien i Disgaea 3 begynner ganske enkel, den handler om Mao som er sønnen til Overlorden som er herskeren over underverdenen. Mao sitt mål er å beseire faren sin fordi han ødelagte spill maskinen hans, som han hadde spillt i 4 millioner timer på. Underverdenen er nemlig et sted der det er om igjen å være frekk og lat. Blant annet vill ikke lærerne at folk skal gå til klassene og å ta med seg bøker er en synd. Historien om Mao utvikler seg selvfølgelig til noe mer og man får møte flere personer som alle har sin egen sjarm. Spillet inneholder også en del humor som blant annet handler om selve spillet. Det er nemlig selve settingen og sjarmen med spillet som gjør at det nesten er et must for alle PS3 eiere.

Så selv om spillet kanskje har en litt snål historie er det også et spill med dype strategiske og rpg elementer. Spillets system ligner litt på både Fire Emblem serien og Final Fantasy Tactics serien og hvis du har spillt en av seriene kjenner du deg straks igjen. Man har noen soldater som beveger rundt på et brett og man må beseire alle motstanderne for å vinne akkurat som på de nevnte spill seriene. Det er selvfølgelig mulighet for å kjøpe våpen, rustninger, evner osv. Det er kanskje nettopp likheten med de andre spillseriene som er det største problemet, for Disgae 3 sitt kampsystem er mer eller mindre bare en mer avansert versjonen av samme system. Heldigvis reddes spillet av god historie og at det er mye å gjøre.

Blant de avanserte tingene som finnes er det noe som kalles Geo Panels og Geo Blocks som gir varierte effekter til de personene som står på dem. Det er også en haug med andre ting som man må tenke på før man gjør sitt trekk. Dette er jo selvfølgelig noe som er med på å gjøre at spillet har en bratt læringskurve. Så dette spillet er definitivt ikke for deg som ikke liker å bruke hodet litt, men hvis du derimot liker litt dype rpg strategi spill kan jeg garantere deg at du får mye underholdning for pengene. Det er i tilegg mulighet for å gå til klasserommet der man kan ta avstemning blant annet om det skal komme dyrere ting i butikkene osv. Og hvis ikke forslaget går gjennom med avstemning kan du faktisk bare banke opp alle som sier i mot deg for å få forslaget igjennom. Dette er selvfølgelig med på å gi inntrykk av at man er i underverdenen.

En stor fordel som spillet har er at det finnes en del ting man kan gjøre etter at man er ferdig med historien. For eksempel kan man lage seg nye folk og monstre til gruppen sin som kan trene, og når det i tilegg er mulighet for å komme til lvl 9999 sier det seg selv at Disgae 3 er et spill man kan holde på med lenge.

Dessverre er ikke grafikken noe særlig å skryte av og du kunne sikkert nesten fått den på DS. Heldigvis er designet på personer og monstre ganske gode og de fleste animasjonene er gode. Det finnes også en opening når du begynner spillet og den er i fin tegneseriegrafikk som passer perfekt til spillet. Nesten den samme tegneserie grafikken er også i de fleste dialoger etter man har klart en bane. Så alt i alt når det kommer til grafikken kunnet den vært bedre, men den er heller ikke så dårlig at det ødelegger for opplevelsen.

Musikken i spillet er av den snåle sorten og det er sånt som de fleste ikke ville hørt på på fritiden. Men bare fordi den er snål betyr ikke det at den er dårlig, tvert i mot er den faktisk utrolig godt laget og den forsterker det litt rare og snåle med hele historien. Stemmeskuespillet er også bra i Disgaea 3 og alt ifra dritsekk stemmen til Mao til den vise Mr Champloo passer perfekt og er med på å gjøre dialogene gode.

Alt i alt er Disgaea 3 et utrolig bra strategi rpg spill med god og relativ lang historie som kommer til å klistre deg til skjermen. Holdbarhet er også god og du kommer nok til å bruke flere titalls timer før du er ferdig med spillet. Så jeg har bare en ting å si: Ta deg en tur til underverdenen, det er verdt pengene.

+bra og avansert kampsystem
God historie
Lang holdbarhet/Mye å gjøre