The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Kan inneholde noen få spoilere.

Dette er spillet vi alle har barndomsminner fra. Den dagen du åpnet esket, fikk hjertebank, og du plasserte spillet pent og pyntelig i din unge Nintendo 64. Ja, vi snakker om "The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Det var lenge siden jeg har spilt dette spillet seriøst, og tenkte at jeg måtte prøve meg på nytt. Det første som slår meg er at jeg skulle ønske jeg aldri har spilt dette fantastiske spillet, fordi da kunne jeg ha blitt frelst på nytt, her og nå. Helten Link rir over Hyrule Field med sin stolte ganger Epona, mens du hører den nydelige melodien med både flygel, fiolin og fløyte. "Press Start" kommer på skjermen, og eventyret har offesielt startet på nytt.

Det hele handler om at du er en gutt som bor i en landsby. Landsbyen er litt ulik andre, siden der bor kokiri-folket. Dette er alver som priser Deku Tree, deres vise leder. Hver og en alv har en fe, som skal støtte dem og guide dem gjennom livet. Se på feene som alvenes beste venn, og Deku Tree's disipler. Men dog, det finnes en gutt som ikke har en fe, og dette er nemlig vår helt. Hans navn er Link, og vi blir med i spillet når han er ung, og dagen han får seg en fe. Feen Navi. Navi forteller at hun har kommet for å hente Link, Deku Tree trenger hjelp.
Deku Tree forteller litt av hvert, og Link forstår at han må stoppe den onde Ganondorf før han får makt over hele landet.

Mange får frysninger når de hører Zelda musikk, og jeg er helt klart en av dem. Du merket fort at The Legend of Zelda: Ocarina of Time, spiller veldig mye på historie og stemning. Ocarina of Time har også en av den mest avanserte grafikken av de spillene som kom til Nintendo 64, og du blir rett og slett imponert. Til tider glemmer du omverden, og du selv blir Link, helten som skal reddet kongerriket Hyrule.

For hvert nytt sted du ankommer, finner du et problem som må løses. Kanskje en prinsesse er forsvunnet, en drage truer et folk, eller folka rett og slett ikke liker deg. For å løse dette, må du snakke og bli kjent med folk. Til slutt ankommer du en såkalt "Dungeon", en hule, grotte eller et tempel. Der er det mange forskjellige hjernetrims oppgaver som må løses. Nei, jeg snakker ikke om matteoppgaver, men det oss fans kaller for "puzzles". Kanskje bruke pil og bue til å skyte en godt gjemt blink, og en ild som står i veien for deg slukkes? Etter hvert som du kommer deg videre i spillet, begynner du å bli med i bølgen og forstå hvordan ting er satt opp. Halvveis i tempelet er det en miniboss, drep han/hun for å få et brukbart verktøy (hammer, pil og bue, you name it), og det skal brukes mot den intense bossen ved slutten av tempelet.

Dette spillet holder seg gående under hele historien, og du blir introdusert for noe nytt og morsomt under hele spillet. Du lærer deg etterhvert teknikker med knappene på fjernkontrollene, og det får kampene mot fiendene til å se rett og slett hardbarka ut.
Jeg gjorde Water Temple før Fire Temple, så jeg vet hva jeg snakker om! (Minibossen blir betydelig vanskeligere for oss noobs når vi ikke kan bruke et item vi fikk i Fire Temple.)

Som en avslutning kan jeg si at dette spillet er det beste du kan få fra Nintendo hittil. Det står sterkt hele veien, og jeg blir kun irritert når jeg ikke har mer tid til å spille.
Musikken, historien, gameplayet, stemningen, alt er helt fantastisk!