Utvikler Insomniac Games
Utgiver Sony Computer Entertainment
Antall spillere 1 spiller
Antall spillere online Ingen online
Utgivelsesdato 9. november 2007

Etter å ha spilt de tidligere installasjonene på Playstation 2 og blitt dypt imponert over hva de kreative sjelene hos Insomniac hadde kokt sammen, fyrte jeg opp spillet med høye forventninger.

Som i alle andre Ratchet & Clank-spill er det våpen og ødeleggelse som står i sentrum. Uansett hvor dyp historie utviklerne prøver seg på, er det i bunn og grunn disse to stikkordene som lever gjennom hele spilletiden, og de vet virkelig hvordan de skal spille på dette. Du får fort tilgang til en rekke våpen og utstyr som må låses opp med bolter. Letingen bør ikke være lang for å skaffe bolter - de kommer både ofte og i stort antall.

Med et omfattende våpenarsenal så behøves det en omfattende hær til å stoppe deg. Fra første stund kommer fiender stormende mot deg, alle med hver sin skrue løs. Du er en Lombax, rettere sagt den siste, og keiser i universet, Tachyon, har et inderlig ønske om å ødelegge hver minste del av deg. Derfor føles det deilig å smelle noen ekstra skruer inn i deres lavtstående hjerner; den kunstige intelligensen er ikke den høyeste på markedet, men Insomniac kjører kvantitet foran kvalitet som virker fantastisk bra. Inniblant vil det likevel komme noen virkelig store bosser som kan være vanskelige og frustrerende. Utenom disse er spillet altfor lett, og kunne trengt en høyere vanskelighetsgrad.

For alle som har spilt de tidligere installasjonene, uavhengig av hvem, er Ratchet & Clank: Tools of Destruction ren kjærlighet. Spillet starter litt sløvt, men tar seg virkelig opp med heftige bosskamper, kreative fiender og et stort utvalg av våpen. Insomniac spiller på pur moro, noe de klarer veldig bra. Overgangen fra Playstation 2 til Playstation 3 gikk glatt og de har klart å bevare den magiske følelsen i de tidligere Ratchet & Clank-spillene.

Insomniac har også oppgradert grafikken fra de tidligere spillene; den ser svært lekker ut, og er mye smidigere og jevnere enn det den var. Omgivelsene er detaljrike, og både fiender og våpen er kreativt designet.

Spillet serverer en varm og lun humor, med et så som så bra stemmeskuespill. Karakterene i spillet er forskjellige og har alle deres egne personstrekk som gjør dem på en rar måte unike. Stemningen finnes så absolutt, med andre ord.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction gir deg en god følelse og vekker gamle minner med detaljer du vil le av, og huske tilbake til i de tidligere spillene. Den lave vanskelighetsgraden passer spillet, men hadde likevel ikke dødd av litt mer motstand. Blander man dette sammen med utrolig kreativitet og et stort utvalg av våpen, får du en fantastisk blanding underholdning alle Playstation 3-eiere bør unne seg.

Konklusjon
Positivt
Lekker grafikk, varm humor, utrolig kreativt