Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Super Smash Bros. Brawl


Tittel: Super Smash Bros. Brawl

Utgiver: Nintendo

Utvikler: Nintendo

Aldersgrense: 12+

Da Super Smash Bros. - serien først ble sluppet ble den skrytt opp i skyene for dens orginale og rett og slett helt annerledes gameplay en alle andre kampspill.
Den tok veien unna lange knappekomboer og alvorlige slosskjemper med overdimensjonerte biceps.
Selve gameplayet var også helt annerledes enn alle de andre kampspillene der de andre hadde en livsmåler som indikerte livet ditt, når den var tom, var du død.
Men Super Smash Bros. spillene brukte noe helt annet.
Her er det bare om å gjøre å ikke falle ut av banen, da mister du et liv. Når du ble truffet av et angrep fikk du mer skade, og jo mer skade, hvor lettere er det å falle ut av banen. Enkelt - men genialt.

Men det ble en suksess, og spillserien ble nesten en revolusjon innen kampspill-sjangeren. Det var derfor ikke rart forventningene var skyhøye da Nintendo skulle slippe Super Smash Bros.
Brawl til Wii, en maskin med muskler som skulle gjøre serien hakket bedre (om det i det hele tatt var mulig).
Mange mente at spillet rett og slett ikke ville makte å nå opp til de enorme forventningene som ventet det, men heller floppe totalt.

Men da det kom, ble det rost opp i skyene av anmeldere verden over, og med dagens teknologier var det også mulig med onlinespilling og andre ting som var umulig i forgjengerne.
Etter å ha spillet i nesten et år er jeg endelig klar med min dom, er virkelig Super Smash Bros. Brawl så bra?


Ved første øyenkast virker gameplayet enkelt, og kanskje til og med simpelt for hardbarkede fighting-fans.
Men ettersom du runder noen kamper, merker du at kontrollen egentlig er veldig dyp. Angrepene er kanskje ikke så mange sammenlignet med spill som Tekken og Street Fighter, men det handler mye mer om hvordan du bruker angrepene og hvordan du timer dem, enn å bare klare dem.

Timing er et nøkkelord her. Både angrepene og blokkeringene lener seg sterkt på timing, og å generelt holde hodet kaldt.
En annen ting du leser muligens burde vite om kontrollen, er at den er ganske annerledes fra Super Smash Bros. Melee, som var forgjengeren. Her dreier det seg mye mer om taktikk, (som jeg skal komme tilbake til senere) enn reflekser, som Melee benyttet seg mer av.
I Brawl kan du også velge mellom så mye som fire forskjellige kontroll muligheter: Wii remote, Classic Controler, Wii remote og Nunchuk eller Gamecube kontroll. Et aldri så lite arsenal, med andre ord.

Det jeg liker spesielt godt med spillet, eller det vil si kontrollen, er at en rutinert spiller alltid vil slå en amatør.
Jeg synes det er utrolig at Nintendo har klart å inngravere et såpass bra og dypt kontrollsystem i en så i utgangspunktet enkel kontroll.
Det som først bare virker som knappemosing uten kontroll, er egentlig veldig avansert, spillet belønner virkelig den som trener iherdig for å bli bedre.
Det finnes utrolig mange teknikker i spillet, og det faktum at jeg fortsatt lærer meg nye teknikker nå, nesten et år etter at jeg kjøpte det, sier virkelig mye.

Personutvalget er helt enormt godt.
Her kan du velge mellom over tretti forskjellige figurer fra Nintendos kjente spill, alt fra Mario til Olimar, fra Lucario til Ike, til og med Snake fra Metal Gear spillene utgitt av Konami er med!
Alle karakterene har styrker og svakheter, så det gjelder å finne en person som passer din spillestil, og bruke din karakters styrke imot motstanderen, og utnytte hans/hennes karakters svakheter.

Noen har gode hoppe-egenskaper, andre kraftige angrep, og andre har god rekkevidde på angrepene til vedkomne. Det gjelder, som jeg har sagt før, og finne karakteren som passer din spillestil.

Denne gangen tilbyr også spillet enormt mye mer å gjøre enn Melee gjorde.
Der Melee omtrent bare inneholdte en classic mode hvor du skulle kjempe deg igjennom diverse karakterer, før du avslutter med en kamp mot den alltid like fascinerende hvite hanske-hånden som sluttboss.

Men Brawl skal ha et enormt pluss for alt materialet de har klart å stappe inne på en enkelt disk.
De har blant annet med en egen adventure mode, også kalt "The Subspace Emissery" den vil kanskje ikke vinne noen Oscar-pris for beste manus, men den er absolutt verdt å spille igjennom, den er en omfattende affære. Den har noen fantastisk fine cut-scener(filmsekvenser), med veldig imponerende grafikk til Wii å være.
Historien er ganske absurd og sprø, med ganske kjedelige og uinspirerende fiender. Bossene føles også litt påtatte og ugjennomtenkte, du trenger overhodet ingen spesiell strategi eller lignende for å slå de, her råder knappemosing-systemet totalt.
Men et godt argument for å spille igjennom "The Subspace Emissery", er at ettersom du kommer lengre, åpner du flere karakterer, noe som i hvert fall for meg er mer en nok motivasjon for å spille igjennom den.

Super Smash Bros. Brawl inneholder også en helt enorm mengde sanger, her er sanger fra omtrent samtlige av Nintendos mest kjente serier, her er alt fra Mario Kart sanger, til Zelda-themen.

Du låser opp sanger ved at det med jevne mellomrom faller ned CDer mitt i en kamp, og du må ta dem før du forsvinner.
Det som jeg dog synes er et stort minus for musikken, er at spillet bare spiller den samme sangen om og om igjen.
Hvis du vil høre på en annen må du gå en tungvint vei før du får spilt av en sang, og det tviler jeg på at mange gjør.
Du er dermed nødt til å høre den samme sangen om og om igjen når du befinner deg på menyene, og det synes jeg er veldig unødvendig ettersom spillet har så mange sanger.
Utnyttet litt for dårlig, rett og slett.

Spillet inneholder massevis av forskjellige moduser som garantert vil gi deg en utfordring, og det er også en av Brawl's store pluss, holdbarheten er helt enorm det finnes 41 utfordringer å spille igjennom alene, og i tillegg like mange helt ulike utfordringer hvis du vil spille sammen med en venn co-op).
På samtlige av disse modusene kan du også velge mellom 5 forskjellige vansklighetsgrader, så enten om du er en erfaren Brawl spiller eller en amatør, blir de uansett en utfodring.

Med er en modus hvor du skal slå en sandbag så langt som mulig med et sterkt tidspress på deg, en modus hvor du kjemper mot alle bossene i spillet med et begrenset anntall liv, modusen Target Smash hvor du skal ødelegge en rekke med målskiver på kortest mulig tid, og alt dette er bare toppen av isfjellet.

Du kan også oppgradere alle karakterene med å ved å poste klistremerker på en liten plate som alle karakteren har hver.
Det var kanskje litt vanskelig å forstå, men poenget er at det er et avansert oppgradering-system.
Her må du tenke hva som lønner seg å oppgradere for og gjøre spillestilen din enda bedre. Et godt element, dette.

Du har også muligheten for å lagre bilder og videoer når som helst, så lenge kampen er under 3 min kan du lagre replayene for å nyte de gode øyeblikkene ved en senere anledning.
Spillet har rimelig god lagringsplass, og du kan ta en god del bilder før det ikke er mer plass. Og er det likevel ikke nok plass, er det bare å kjøpe et SD-kort, så kan du enkelt overføre alt til det og vise deg når som helst.

Men det som dessverre er et stort minus for Brawl, er online-delen.
Denne er en slitsom og irriterende affære, foruten å bli plaget av masse ventetid og masse lagging (hakking), kan du ikke på noen måte kommunisere med de andre spillerne (såkalt "chatting"), kan du ikke engang se navnet på motstanderne.
Merk at dette gjelder bare når du spiller mot "anyone", ikke mot venner. Du kan bruke såkalte taunts til til enkle beskjeder, som for eksempel "Lol" og "Vent!", men det er ikke nok, i hvert fall ikke etter min mening.

Jeg synes det er dumt at et spill som Brawl, som er perfekt egnet for gode online-kamper, har en så dårlig online del.
Den er så skuffende at jeg nesten er villig til å trekke ned en hel karakter, men bare nesten, for når du tenker deg om, er resten av spillet et paradis for alle gamere.

Super Smash Bros. Brawl er et fantastisk spill som alle gamere burde ha.
Det blir feil å si at alle Wii-eiere burde ha dette i sin hylle, dette burde alle gamere ha i sin hylle!

Holdbarhet: 10

Gameplay: 10

Musikk: 9

+ Enorm holdbarhet, en mengde av moduser og fantastisk kontroll.

- Elendig online-del.

Totalkarakter: 10

//XXassassinXX

Medlemsanmeldelser20
Samlet karakter: 9.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10