Animal Crossing: Let's Go to the City

Animal Crossing til GameCube var et av de første spillene jeg fikk. På overflaten kan man ikke helt skjønne hva det skal være. Jeg, som ikke ante hva det kunne være, var veldig skeptisk i starten, og det var et av de siste spillene jeg ville spille. Nå er dette mitt favorittspill.

Wii spillet (som førøvrig har verdens verste tittel; Let's Go To The City) følger i GameCubes spillets fotspor. Du sitter på bussen, på vei til din nye by. En katt ved navn Rover sitter ved siden av deg. Han spør deg hva du heter, er du gutt eller jente og hvor du skal. Dette legger senere grunnlag for hva du heter i spillet, og hva byen du bor i heter.

Hvis du er kjent med spillet, er det ikke mye nytt i starten, til og med karakteren kjenner ihverfall jeg. Når du kommer av bussen skal du skaffe deg et hjem i byen. Det er fire ledige hus, og alle er eid av byens eneste butikkeier Tom Nook. I starten har du ikke nok penger og du må jobbe for Nook i butikken. Når denne delen er overstått begynner spillet på ordentlig. Du har 18.000 Bells (myntenheten i Animal Crossing) i gjeld, et hus med en radio, et lys og en seng hvor du saver og ett sett klær. Nå er det opptil deg.
Du kan fiske i sjøen eller elven, fange insekter som er i byen din. Du kan grave opp fossiler som ligger i bakken og gi det til museet i byen, selge det til Tom Nook, eller bruke det som møblering i ditt eget hus. Er du ny vil du sikkert like alle mulighetene for å tjene penger.

Det eneste slags objectiven i spillet er å betale gjelden din, Tom Nook klager aldri på når du skal betale den, så du har aldri noen bekymringer med å nedbetale gjelden. Som sagt vil eldre spillere kjenne seg igjen og sikkert bli fornøyd hvis du likte andre versjonene. Nye spillere derimot må sikkert ha en liten innføring i Animal Crossing, ettersom noen av delene er kan være litt vanskelige i starten for nye spillere.

Fordi GC versjonen var et av favorittspillene mine hadde jeg store forhåpninger til dette spillet, og byen så ut til å være en skikkelig bra add-on. Pluss at det sikkert var mye annet Nintendo hadde satt inn i spillet. Til min skuffelse kjente jeg meg igjen i spillet litt for mye. Byen var vel og bra, men liten og ikke nyskapende. Det største nye er vel at man kan besøke hverandres byer over internett og hvis man har Wii speak så er det bare et bonus.

Noe som gjorde GC versjonen litt enda bedre, og som de har beholdt i Wii versjonen, er at spillet kan ta fire spillere i samme by. Man kan hjelpe hverandre med penger, prøve å samle mest mulig eller konurrere mot hverandre i forskjellige events. Og hvis du snakker mye med de dyrene i byen vil de snakke om andre av de spillerne som er i byen, vise brev de har skrevet eller be deg om å gi dem noe. Det hele føles veldig velgjort, men det er nesten det samme som i andre versjoner.

I Animal Crossing vil du finne ut at sesongene varierer akkurat som i den ekte verden, sommer, vinter, høst og vår er alle her. Og jul, påske og andre høytider er her med sine litt komiske vrier.Byen lever, og hvis du ikke er der på litt, vil innbyggerne merke dette og si bli litt sure fordi de tror at du unngår dem. Man får alltid følelsen at dyrene lever sine egen liv mens du ikke er på spillet.

Men hvorfor har jeg gitt karakteren 7/10?
Man kan ikke klage på grafikken, lyden er grei nok, gameplay er veldig bra og holdbarhet utrolig. Det er bare at dette er GC versjonen med en ny litt bedre eske å ha rundt. Noen nye spillere vil finne det utrolig bra akkurat som min første Animal Crossing opplevelse, men for eldre spillere er dette nesten bare en tillegspakke.

Grafikk: Bra og koselig grafikk

Lyd: Du kan ha egne sanger på stereoen i huset ditt, og du kan skifte byens melodi, så lyd er godkjent.

Gameplay: Veldig bra, kan styres med nunchuk og remote og det er veldig bra gjort