😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Mirror's Edge

TITTEL: Mirror's Edge
      ALDER: 16+
      SJANGER: Action, Running/sport
      PLATTFORM: PS3, XBOX 360, PC

FORORD: Det er lenge siden jeg har spilt et så bra spill! Det er på mange måter revlusjonerende, måten første-persons vinkelen spillet blir sett fra. HELE spillet blir sett fra faiths (hovedpersonen) øyne, unntatt i de korte cutscensene som er i tegnefilm grafikk. Det som også gir en fin liten pluss på spillet er Time-Trials, der du kan spille utvalgte baner på tid.

GAMEPLAY: Kontrollen er helt fin, kontrollen er annerledes enn i mange spill. Foreksempel at man hopper med LB. Spillet er vel egentlig mest for PS3 pga. litt ekstra fungsjoner på PS3 versjonen. (F.eks. At når man balanserer over stenger kan man bruke bevegelses sensoren i DUALSHOCK 3 kontrolleren). Filmsnuttene i første persons vinkelen fungerer bra og er veldig sterkt. Det gir en helt ny spillopplevelse. For det meste banker du opp fiendene dine, men du har mulighet til å bruke en liten samling våpen. Enda en flott tinge ved spillet er Runners vision. Det er en effekt som går ut på at du ser punkter av interesse, og ting som kan brukes til hopp og lignende. Enda en fin ting er muligheten for å trykke på B (PS3=O) for å se hvilken retning du skal. Mens man løper på hustakene og blir jaget av trente agenter eller at kulene flyr tre milimeter fra hue ditt får du skikkelig adrenalin kick, men det er også slik at du må tenke litt for å se hvilken vei som er best (eller riktig), dette gjør det til et inni granskauen prøv og feil spill. F.eks, mens du løper ser du et sted der det er rødt (runners vision) tenker du "Her må jeg hoppe...", så hopper du. Crack! Faith treffer asfalten med en heidundrene fart, og brekker alle ben. Så prøver du på nytt. Ser du poenget?
      Mens du spiller funker ellers runners vision perfekt, alt du trenger å se kommer opp i rødt. Utenom runners vision har du ingen HUD eller hjelpemidler på veien, alt er blikket ditt og RV. Det er også en av tingene som er spessiele med Mirror's Edge, du har ingen hjelp. Med unntak har du den fyren som hjelper deg gjennom oppdragene, han er en slags hovedperson, men du hører han for det meste over radioen. Han sier hvor du skal (Nseten) og hva du bør gjøre og hva som skjer (F.eks at vakter er på vei.). Dette hjelper jo lite hvis du suger i engelsk, for etter som jeg har sett er det ingen subs.

HISTORIE: Historien handler om Faiths jakt på den personen som lurte søsteren hennes inn i et mord som hun ikke sto bak. På veien snubler hun over mange andre hemmeligheter og personer. Samtidig fortelles det mye om byens historie og hennes egen barndom. Historien er langtekkelig, men kunne vært lenger. Bra historie på alle måter.

GRAFIKK: Grafikken er egentlig bra i spillet, mens cutsecensene i tegnefilmgrafikk er ikke det beste jeg har sett. De kunne utnyttet den nye genrasjonens grafikk bedre, men det funker helt greit. Spillet har sterke farger, men det er ikke så mange av dem, det går mest i hvitt og litt rødt blått grønt og svart. I spillet får du en mulighet til å gå inn i slowmotion, som gjør at alt kommer tydeligere frem.

LYD: Lyden er god og selv med høy lyd er den klar og tydelig. Skuddlydene er helt OK, men rifle lyden er litt svak. Ellers er lydene passende og sterke. Stemmer kommer tydelig frem og høres bra. Lyd er nok ikke det beste med hele spillet, men sangene er helt fantastiske, spessielt Lisa Miskovsky - Still Alive . Bakgrunns lydene etter at det har skjedd noe spessielt er også veldig kule.

TOTALT SETT: Et fint spill som varer lenge med fin historie og ok lyd og grafikk. Flotte bakgrunns farger, Adrenalin skjokk hver bidige gang du må gjøre noe spektakulært! Det er gøy og småutfordrene og litt skummelt å spille spillet. Mange tøffe hopp og effekter. Noen valg av veier som gjør at det kan spilles flere ganger. Time trials gjør det enda litt lengere. I de få film snuttene du ser i førsteperson er det veldig tøft, fordi det egentlig virker litt som at DU blir med i snutten. Artig å løpe i førsteperson i en nydelig by, med mange muligheter, for det meste virkelighets nært.

PLUSS +: Fin historie, ok lengde, ok grafikk og flotte sanger. Kraftige adrenalinskjokk og spennende kamper. Runner vision

MINUS -: Noen bagateller slik som dårlig timing på få utvalgte bevegelser og lyder. Kunne vært lenger. Burde brukt ordentlig grafikk i cutscens.

KARAKTERER