Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Dementium: The Ward

Er det mulig å skremme på DS??

Etter å ha lest Gamereactors anmeldelse av "Gamecock" (Jada, jada de har en hane som symbol, men spillkuk er da mye morsommere?) og Renegade kids, ifølge gamereactor, nyeste spill føler jeg at det her må komme noen korreksjoner.

Så hør nu efter små børn: Dementium The Ward er det første spillet til Renegade Kid til DS, og langt ifra noe nytt spill. Det kom i oktober 2007 i USA og begynnelsen av 2008 i europa (Er ikke helt sikker på eksakt dato). Deretter slapp de Moon som da altså er Renegade kids nyeste spill per dags dato ute, og de jobber i dette øyeblikk med Dementium 2. Når det gjelder aldersgrense så var jeg sikker på at det hadde 16+ rating. Men nå er det vist blitt 18+. Coveret har også fått en rødfarge, i motsetning til det svarte med ansiktet på, som var tidligere i butikken (hmm merkelig, er dette en ny utgave av spillet?? Itte veit je).

Vel nokk om det...

Dementium the ward er et fps horror spill som foregår på et sinnsykehus. Du våkner opp og tusler rundt i omgivelser som bærer preg av enten et helsikes nachspiel, eller sanseløs nedslakting (jeg setter pengene på det siste), uten å vite hva som foregår, eller hvordan du havnet der.

Det kan kort oppsummeres som en blanding av Silent hill, FEAR og Doom3. Det er mørkt og grått, og i tillegg har noen griset noe alvorlig med blod (slapp av barn, det er egentlig bare jordbærsyltetøy). Det er altså en generelt utrivelig stemning. Noe spillet klarer å formidle på en god måte. Klaustrofobisk og kalt og ekkelt. Bra Renegade Kid!

Kanskje litt ensformige omgivelser om jeg skal pirke litt.

Grafikken er ogs svært bra, og fiendene og omgivelser er godt detaljert. Det kjører også 60 fps, Uten drops, og på DS må det sies å være svært så imponerende.

Selve gameplayet er relativt ukomplisert. Du utforsker sinnssykehuset og skyter, slår, sager ned diverse uhumskheter. Det har også en notatblokk hvor du kan skrive ned koder og hint, dette ved hjelp av stylus og touchscreen. Kontrollen er god, du sikter med stylusen og skyter med skulder knappene, og beveger deg med d- paden/ de andre knappene, avhengig om du har den samme hjerne skaden som meg og er venstrehendt.

I tillegg er det en del funksjoner som å åpne dører, helse måler, finne frem kart, items, nede på touch screenen. Det spilles med andre ord nesten på samme måte som Call of duty: world at war og Metroid Prime hunters.
Av og til er det enkelte puzzels, men de er så enkle at det er fort gjort å forsere. Alt for enkle. Som regel er løsningen et passord skrevet i blod på vegen (woooh skummelt) eller noen logger som gir deg direksjoner på hvor du kan finne diverse nøkler.

Storyen fortelles gjennom logger som du finner rundt omkring ikke ulikt Doom 3. Ellers benytter Dementium de gamle triksene for å skremme, den nå nesten obligatoriske "skumle lille jenta, som egentlig bare er slitsom i lengden" er på plass, men her har hun blondt hår, dæven så originalt. Dyster musikk ispedd barnegrått/latter og brå overraskelser i form av monstre som dukker opp rett foran deg. Og det fungerer sånn høvelig bra. Det er begrenset ammunisjon noe som også er med på å skape en nerve. I tillegg har spillet noen artige designede bosser. Jeg vil spesielt trekke frem en fyr med gassmaske, sittende i en rullestol(!), med en railgun montert på armen. Han durer rundt i rullestolen mens han fyrer lør med railgunnen og kaster gassgranater (ja han ser like wierd ut som han høres).

Det som dessverre også er latterlig begrenset er lagringsmulighetene. Det er nesten utelukkende før du starter et nytt kapittel det er chekcpoint, det går til og med ikke ann å lagre etter en boss kamp. Nå er ikke bossene veldig vanskelige, men allikevel. Fiendene respawner også, noe som er forferdelig irriterende.

Foreksempel etter en boss kamp, og helsa er heller dårlig og ammunisjonen så godt som borte, og tusle inn i et rom som du tidligere hadde et svare strev med å rydde for fiender, og nå møte hele gjengen igjen som slakter deg og tvinger deg til å ta hele forbanna brettet og bossen igjen. Slike ting gjør meg litt små sur. Det er greit at det er med på å skape en ekstra skrekk følelse, men ærlig talt det får da være grenser, jeg føler mer irritasjon en frykt.

Spillet lider også av "downs Doom3 syndrom", som vil si at du ikke kan holde begge samtidig, og som igjen fører til at du kontinuerlig må svitsje mellom våpen og lykt. Greit at hovedpersonen ikke er "mr. badass" men å holde en pistol og ei lommelykt samtidig burde han vel klare. Spesielt med tanke på alt det andre han drasser rundt på.

Lykta er også noe du er fullstendig avhengig av da du ikke ser en meter forran deg uten, så hvis du er i en korridor så kan et møte med en angripende motstander arte seg omtrent slik:
"Fram med lykta, heisann der kommer det en gjeng kravlende demoner (?) mot meg, fram med hagla, men pokker hvor er dere, fram med lykta igjen, ahh der var dere ja, fram med hagla, men i hælvete..., fram med lykta igjen...ah drit å dra jeg stormer fram med buzz sawen istede JIHAAAD".
Plagsomt med andre ord. og med tanke på det jeg nevte om respawns blir det ikke vidre skummelt heller.

Spillet er også forsvinnende kort og det er ingen grunn til å spille igjen når du er ferdig.

Alt ialt er har Dementium the ward et ganske så middels spill som kunne vært bra om det ikke hadde vært for mangel på lagringsmuligheter og litt knotete gameplay i form av svitsje mellom lykt og våpen.

Oppsummering (+/-)
+ God grafikk
+ Klare å få frem en uggen semning
+ God bruk av lyd som skrekk effekt
+ Potensiale til å være skummelt
+ Noen morsomme bosser

- Jeg vil LAGRE for pokker, ihverfall litt oftere enn som så
- Altfor kort
- Re spawns...hva er vitsen å ødelegge skrekken med dette???

Samlet karakter: 5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10