The Orange Box

Skrevet av: svænni   2009-06-19

Denne "oransje boksen" kan virkelig gi unormalt mye underholdning på en cd. Den har gidd meg triste øyeblikk, glade øyeblikk og virkelige fantasktiske action øyeblikk. Boksen kan virkelig gi alt man trenger for en god spillopplevelse. Jeg kommer aldri til å glemme stunder som Ravenholm, og drepe Hunters og combines. Jeg må bare få si at denne boksen har gidd meg noen av de mest fantastiske spillopplevelsene i mitt liv.

The orange box er ikke bare en boks, men en boks som kommer til å gi deg flere timer med underholdning. Fem spill er med og alle har gidd meg mange opplevelser. Half-life 2 i oppusset form, Half-life 2: episode 1, Half-life 2: episode 2, Portal og Team Fortress. Half-life spillene er dritrå action, Portal er puzzle og Team Fortress et online skytespill. Så da har man alt fra action til puzzle til online. Jeg synes man får med alt i The Orange Box.

I Half-life styrer man den stumme professoren Gordon Freeman kalt "the one free man". Det hele starter med at Gordon skal til city 17. G-man, en eller annen man som kommer fram på skjermen, forteller noe jeg ikke skjønner spesielt mye av, før Gordon går av toget inn i en verden full av ondskap. City 17 er styrt av combines(Utenomjordiske soldater). De passer på at alt er som det skal være i byen, og er de vanligste fiendene i Half-life. Wallace Breen styrer egentlig alt og er spillets slemming. Etterhvert møter du Alyx Vance en kvinnelig hovedrolle. Gordon og Alyx skal ødelegge kjernereaktoren til en stor konstruksjon(bygning) der combines, Wallace Breen og annen ondskap holder til. I spillet blir denne bygningen kalt The Citadel. Og de klarer å ødelegge bygningen selfølgeligvis.

Store deler av City 17 blir ødelagt etter eksplosjonen. Gordon og Alyx overlever fordi noen Vorticoughs bruker magi eller noe og frakter Gordon og Alyx ned fra bygningen. Etter det må de rømme fra byen, bygningen kan ødelegges hvert øyeblikk, og rømme fra byen ble ikke så enkelt som de hadde forestilt seg. Combines er besatt etter å finne dem fordi de har tatt viktig og hemmelig informasjon fra dem. Gordon og Alyx må også frakte opprørsgrupper ut av byen, og dermed ta et tog til white forest. De kræsjer før de kommer fram fordi the citadel sprenges(citadelen ble ikke helt ødelagt først). Dermed fortsetter reisen til white forest til fots og med bil. Målet er et hovedkvarter

Half-life har mye variasjon synes jeg. Først skal man være nedi kloakker, så skal man kjøre med båt, så er den en liten by med Zombier så skal man kjøre bil. Så det er veldig fin variasjon. Alt for lange parti er det aldri, kanskje litt langt i starten i half-life 2: episode 2 i antlions hulene, men det er helt OK.

Livsystemet i Half-life er ikke slik at det lades opp, som jeg foretrekker da. Man må enten finne liv i kasser, eller finne ting som henger på veggene som man kan lade opp livene sine med. Gordon får også en drakt kalt HEV- suit, som gir han eksta beskyttelse mot kuler og slikt. Akkurat som en skuddsikkervest. Våpenutvalget i Half-life er bra. Våpenet jeg foretrekker mest er gravity gun. Den kan plukke opp ting og kaste det på fiender. Man kan f.eks kaste en eksplosiv tønne(eller hva jeg skal kalle det) og steiner og mye mer, bare det ikke er altfor tungt. Kjekt å ha hvis du vil spare kuler, men det synes jeg ikke er nødvendig. Man finner mye ammo overalt nesten. Det er også automatrifler, hagler, revolvere, pistoler, bazooka og enda flere våpen. På half-life 2 har man til og med en ting som kan tilkalle antlions og drepe fiender med dem. Det er ikke noe som mangler i våpenutvalget i Half-life.

Fiendene er det kanskje ikke så mange av. Combine, Zombier og antlions går det mest av egentlig. Og hunters da. Det finnes jo flere typer Zombier, men en Zombi er en Zombi. Det er greit da, men det har kanskje gått an med litt flere typer fiender. Det er min mening da.

Lyden og grafikken er ganske bra. Half-life 2 i oppusset form ser ganske lekkert ut og det gjør resten av Half-life spillene også. Ansiktene til personene ser ganske ekte ut faktisk, og stemmer bra til stemmeskuespillet. Mange mener at det er litt dårlig grafikk, men jeg er helt uenig. Det er ikke akkurat crysis grafikk vi snakker om her, men den er helt fantastisk spør du meg. Lyden er bra, spesielt stemmeskuespillet. Har i allefall ikke noe å klage på jeg etter å ha spillt spillene. Musikken er actionfull og bra, og kommer når det passer best. Våpenlydene er bare helt fantastisk.

Half-life spillene er korte, spesielt episode 1. Det brukte jeg bare noen timer på. På xbox 360 spiller achievementsene en rolle og kan forlenge spilletiden med noen timer på hvert spill. Man kan også ha på en større vanskelighetsgrad.

Konklusjon: Half-life har en bra story og er fantastiske spill. Det er veldig bra lyder og pen grafikk. Litt lite fiende typer, men god variasjon i planene. Bra gameplay.

Karakter: 9/10

Portal som også er med i The orange box som jeg har sagt tidligere, er et brillijant puzzle spill. Det går ut på å løse oppgaver. Man har portaler man kan hjelpe seg med og som er et nyttig redskap. Man skal komme seg fra A til B i portal. Det er ikke så enkelt som å bare gå til den andre siden av rommet, man må løse oppgaver for å åpne døra man skal inn i, eller finne veier for å komme seg til den andre døra. Vanskeligsgraden øker veldig og man må virkelig sitte stusse for å finne ut hvordan man skal gjøre det. Hvis noen liker puzzle spill anbefaler jeg Portal.

Grafikken i portal er ganske nice. Ikke den beste, men den er pen nok. Ikke noe mer å si om grafikken egentlig. Lyden i Portal er jeg ikke spesielt begeistret for. Den dumme datamaskinen som snakker hele tiden går meg på nervene. Lyden når man skyter i vei portaler er heller ikke spesielt fine. Det høres ut som et "fjoom" eller noe lignende. Den er grei, men ikke mer enn det.

Konklusjon: Portal er et genialt puzzle spill og er et av de få puzzle spillene jeg liker. Spillet har pen grafikk, men litt dårlig lyd. Bra gameplay. Man kan få kake... nam!

Karakter: 8/10

Team Fortress 2 er et genialt online spill. Det er flere forskjellige spilltyper og mange karakterer. Karakterene har forskjellige spesialiteter og våpen. Det er noen network problemer, men det går som oftest bra å finne spillere. Man kan ofte bli kastet ut av spillet pga network problemene og det er grusomt irriterende. Det er litt lite maps å spille på, og det har gjerne skulle vært noen fler. Karakterene har en del morsomme utrykk og forskjellige egenskaper og våpen. Det er mange våpen, og det går helt fra flammekaster til sniper og kniver. Alt mulig egentlig, det er til og med en minigun! Det er også forskjellige klasser.

Grafikken i Team Fortress har en tegneaktig preg over seg. Det er noe helt eget med grafikken i Team fortress. Til å være tegneserie grafikk er grafikken ganske pen. Lyden er også ganske bra. Stemmeskuespillet er vilt og morsomt, spesielt stemmeskuespillet til utrykkene til de forskjellig karakterene. Ler av karakteren Scout sitt utrykk hver gang.

Konklusjon: Team fortress 2 har et bra gameplay. Det har pen, spesiell grafikk og bra lyd. Litt lite maps å spille på, men mange karakterer. Litt network problemer. Det er ellers et bra Online spill, men får minus for lite baner og network problemene.

Min karakter: 9/10

Tilsammen: 8,5/10

Medlemsanmeldelser13