Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

DENNE ANMELDELSEN KAN INNEHOLDE ENKELTE SPOILERE! LES VIDERE PÅ EGET ANSVAR!

Snake er gammel, men det betyr ikke at han ikke kan snike seg overalt og røyke fem ganger dagen. Nå blir han sendt ut på hans siste oppdrag. Holder Metal Gear Solid 4 samme standard som forgjengerne, eller er dette spillet et meningsløst kapittel i MGS serien?

Tittel: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Format: Playstation 3
Utvikler: Kojima Productions
Utgiver: Konami
Alder: 18

Metal Gear Solid. En av verdens mest kjente spillserier, og karakterer som Solid Snake og Raiden er kjent over hele jorden. Det hele startet med Metal Gear i 1987, og siden har serien vokst og vokst. I 2008 kom det nyeste spillet I serien, MGS4, og fikk fantastiske karakterer verden over. En varm dag fikk jeg endelig spillet, og etter å spilt gjennom spillet en gang, er jeg klar med min dom.

Solid Snake, nå kalt Old Snake, er gammel og grå, men han er ikke på gamlehjem av den grunn. Han røyker sigaretter flere ganger daglig, og holder seg i god form, med unntak av noen stive muskler og slikt. Snake har fått en ukjent sykdom, og eldes veldig fort. Men dette er ikke det eneste. Krig har også endret seg. Fra soldater som må ha trening, har vi nå soldater som IKKE trenger trening. De har noe som heter nanobrikker i kroppen, som gjør dem til førsteklasses soldater, men også fjerner alle følelser i kroppen. De føler ingen smerte.
Liquid, en annen gammel mann, har onde planer i ermet. Han vil ha kontroll over alt militært, og nanobrikker er et stort skritt nærmere hans mål. Snake blir sendt ut på sitt siste oppdrag; Å stoppe Liquid, noe som er lettere sagt enn gjort.

Her starter den supre handlingen i MGS4. Plottet er komplisert og rett og slett fantastisk. Den er full av tvister og greier. Dette var det første MGS spillet jeg har spilt, så jeg var redd for å ikke forstå mye av handlingen; og det er sant. Handlingen er full av trekk fra tidligere spill, og jeg satt med noen spørsmålstegn. Men handlingen var enklere å forstå enn jeg trodde. Selv om det var litt jeg ikke forsto, så var det greit å skjønne plottet. Handlingen er også fylt med karakterer fra andre spill, så det er mye bra for superfans av serien.

Spillet er også fullt av filmsekvenser. Halvparten (kanskje over halvparten) av spillet består av små og store filmsnutter. Noen kan kanskje gå over en halv time, og bortimot førti minutter. Dette gjør ingenting. Eller, jeg skal innrømme at noen var litt kjedelig. Noen ting blir så grundig og detaljert forklart at det ble litt for mye. Men det gjør ingenting, sånn omtrent. Det er også action i mange av filmsekvensene. Og noen er så sinnsykt kule at jeg måtte holde pusten. Det topper flere actionfilmer, og det funker noe så utrolig mye. Alt i alt er filmene så til de grader gjennomført. Uten tvil et av de sterkeste kortene til MGS4.

Noe jeg liker best ved MGS4 er alle de spennende og interresante karakterene. Alle får du et forhold, og jeg ble ærlig talt lei meg hvis noe skjedde med dem. Du har Old Snake, men også den morsomme og smarte oppfinneren Otacon. Ninjaen Raiden er rett og slett utrolig fet, og du har noen av de peneste damer i spill, blandt annet Naomi. Den mest interresante karakteren for meg ble den lille jenta Sunny, som Otacon er onkel til. Måten hun utvikler seg på er rett og slett veldig gøy å følge med på, og måten Kojima har gjort alle personer spennende og unike er rett og slett imponerende.

MGS4 er et spill som spiller mye på følelser. Jeg oppdaget at jeg var sint, bekymret, trist og frustrasjon. Mye skjer, og noen historier er rørende og triste. Og mot slutten samlet det seg noen tårer i øyekroken, ja. Historiene til bossene du møter I spillet er også veldig triste og spennende å høre på.

Metal Gear Solid 4 kan spilles gjennom to forskjellige måter, synes jeg. Du kan gjøre det absolutt feteste, å snike deg gjennom, og prøve å drepe så lite som mulig, eller å gå vill med maskingevær og skyte deg gjennom. Snikingen er absolutt det beste. MGS er designet for sniking fra starten av, og du får den beste spillopplevelsen med sniking. Bare følelsen når man står gjemt bak en vegg, og en vakt går forbi uten å ane noe, og du kryper deg videre, er rett og slett himmelsk.

Med deg har du en spesiell drakt, kalt OctoCamo. Hvis du står inntil en vegg, eller ligger på bakken i cirka to sekunder, skifter drakten farge til en nøyaktig etterligning av fargen på bakken og veggen. Herfra kan du bare ligge stille, så vil fienden mest sannsynlig gå forbi, uvitende om hva som ligger rett ved. Du har en litt avansert sjørøverlapp over øyet, kalt Solid Eye. Med denne kan du zoome inn på skjermen og se i Nightvision. Også har du Mk. II, en liten robot som følger etter deg overalt. Denne kan du styre, og bruke den til å gi støt på fienden og slikt.

Selv om spillet fokuserer mye på sniking, har du et rikt og fyldig arsenal av våpen. Nesten litt for mange. Over 70 våpen er inkludert, og blant annet pumpehagler, maskingevær, pistoler og opp til rakettutskytere. Har du et gevær og det er mange fiender i nærheten, kan det alltid bli litt fristende og skyte deg ut av problemet, og bli jaktet på. Mange våpen kan bli oppgradert, med lyddempere, rødt lys for bedre sikte osv. En liten pistol med lyddemper pluss rødt lys er farlig effektiv. Veldig mange våpen er både bra og dårlig i dette spillet. Våpen kan kjøpes av Drebin, en mann du møter tidlig i spillet. Pengene i spillet er såkalte Drebin Points, som du får når du plukker opp et våpen du har fra før.

I kamp kan man også bruke nærkamp. Hvis man kommer bak en fiende, kan man ta han bakfra, og fjerne våpen, og ta alt av verdi han har. Herfra kan du kvele han til han besvimer, eller ta en kniv og kutte over strupen. Eller hva med et Solid grep rundt mannens private deler? Eller et levende skjold, så du lett kan gå gjennom en gruppe fiender.

Bossene i spillet er fantastiske, Jeg tenker hovedsaklig på The Beauty & the Beast Unit, forkortet B&B. Denne gruppen består av fire damer, og er litt surrete i hodet etter ting som har skjedd med dem. Alle har sin egen personlighet, og de er krevende og vanskelige å kjempe mot. De fire heter Laughing Octopus, Raging Raven, Crying Wolf og Screaming Mantis. Disse er noen av de beste bossene i spillhistorien etter min mening.

Grafikken i spillet er utrolig solid. Selv om noen kulisser og slikt kunne vært pusset opp litt, så er det fantastisk å se på. Alle karakterene er så godt designet, alle får sin egen personlighet. Medlemmene i B&B er noe for seg selv, de og. Men det absolutt beste må være filmsekvensene. De er så godt laget at jeg blir helt målløs når jeg ser på. Vakkert.
Lyden er også bra. Stemmene er veldig bra, og hver stemmeskuespiller passer til sin karakter. Selv om Snake blir litt gretten til tider. Våpen som avfyres høres godt ut, og når du går rundt I en slagmark, og hører bakgrunnsmusikken som består av skyting og eksplosjoner er utrolig bra. Du kan også høre stille lyder av trær, vann osv. Musikken er sinnsykt bra. Musikken er komponert av Harry Gregson Williams, og her får du kjempebra musikk. Noen hører jeg på mens jeg er på Internett, og det er selvfølgelig et stort pluss. Her får du celloer og symfoniorkestre. Pluss noen fengende låter. Fantastisk.

Alt i alt er Metal Gear Solid 4 en av de mest unike og beste spillopplevelser jeg har hatt noensinne. Det er ren perfeksjon i spill. Handlingen er konge, filmsekvensene er underholdende og vellagde, gameplay er utrolig bra, mens grafikk og lyd er fantastisk. Noe av handlingen trenger jeg de andre spillene for å skjønne, men det ødela ikke spillet for meg på noen måte. MGS4 er fjorårets beste spill, og et av de beste spillene dette tiåret.

Grafikk: 9
Gameplay: 10
Lyd: 10