Prototype

Jeg løper så fort jeg kan og stuper mot de nærmeste bygningene jeg ser mens helikoptre suser forbi meg og avfyrer utallige skudd for å ta livet mitt. Jeg hoper alt jeg makter mot en skyskraper og springer så fort jeg kan opp. Når jeg er oppe på skyskraperen tar jeg et svært sats mot helikoptrene som suser forbi meg og hopper mot dem og knuser dem som de var smørr. Jeg lander trygt nede på bakken mens soldatene og mutantene skyter og springer mot meg. Jeg tar fram de muterte klørne mine og prøver å ta knekken på mutantene mine mens soldater pepprer alt de makter for å få stoppet meg. Jeg løper og hopper så fort jeg kan vekk fra de nåværende helikoptrene og fiendene. Jeg har nå endelig kommet meg i sikkerhet mens jeg tenker på alt som har påført meg i det siste. Jeg er en morder en gal morder som har drept utallige med sivile uten at de har gjort meg noe. Men hvem er jeg? Jo jeg er Alex Mercer, the [Prototype].

Det er mange spill som har vært hypet opp i spillbransjen i det siste. Spill som har blitt gode og dårlige. Prototype er et av spillene som er blitt hypet opp sammen med sin konkurrent inFamous. Og det er og vil sikkert komme mange både gode og dårlige sandkasse spill som mange er kjent for. Og som sikkert mange vet så er Prototype og inFamous sandkasse spill som er blitt sotte opp mot hver andre. InFamous var et godt spill men hvordan er Prototype? Det skal du/dere få vite her.

Alex Mercer, The Prototype

Første gang du ser Alex Mercer i spillet er på inntro videoen. Han ser både kul og spennende ut, men det oppdager du fort at han ikke er. Alex Mercer ligger på sykehuset mens 2 leger tar en liten kikk på han og tror han er død, noe han ikke er. Han våkner brutalt opp og springer ut. Alex oppdager med en gang at han har fått superkrefter som gjør at han kan omformulere seg til alle han møter. Han kan få mange forskjellige farlige våpen og se inne i andre folks minner. Alex er en veldig kul fyr. Men han er en veldig egoistisk person. Det eneste han tenker på er å finne ut hvem som har gjort han slik og finne dem. Han kan se på verden gå under mens han bare tenker på seg selv.

Selve hisotiren går ut på at for litt tid siden så ble mennesker og byen lagt i ruiner pgr av et mislykket eksperiment på å lage et virus. Og den eneste overlevende der var Elizabeth Green som nå er et katastrofalt monster av et uhyre. Og Alex ville gjerne ha en prat med henne. Men det skulle vise seg at det ikke ble slikt han hadde planlagt. Alex får hjelp av hans søster Dana, en lege og en annen til å få bort viruset. Men det vil ikke bli enkelt!

Gameplay og dens metoder

Alex finner raskt ut at han må gå langt for å finne ut hva som har skjedd med han og hvordan han kan stoppe viruset til å bli spredd videre. Of for å gjøre det så må han bli den ultimate Prototype og bruke all den makten han har til å gå gjort det han vil. Og selve styringen av Alex Mercer funker som et skudd men er plaget av en rekke kameravinkler. Alex kan både springe opp over bygninger, ødelegge tankser og helikoptre med hans krefter og omgjøre seg til hvem han vil. Og når Alex får sjansen til å omgjøre seg til en eller annen person vil han også få sett minnene til personene han omgjør seg til. Og alle minnene han får blir lagret i noe som heter Web of Intrigue, en plass i hovedmenyen.

Alex kan også oppgradere og kjøpe opp andre nye krefter i hovedmenyen, mens noen krefter er han nødt til å ha til noen oppdrag, som vil si at om du sparer noen par poeng og vil gjøre et til oppdrag så kan oppdraget forlange at du kjøper eller oppgraderer noen av kreftene dine.

Det er nesten alltid veldig moro å styre Alex mens han slåss mot helikoptre og andre fiender. Men neon ganger kan det blit litt enformig, pgr av at du gjør nesten helt det samme hele tiden når du knuser fiender. Men om det ikke hadde vært for alle kreftene hans ville det ikke blitt så ensformig som antatt.

The City

Byen spillet er i ligner veldig mye på New York. Den er stor og passelig til å lage mye kaos. Og som sagt så er det veldig moro å surre rundt i byen uten å ha noe å gjøre. Men en ting som plager meg litt er at byen ikke er så detaljert som jeg trodde den skulle bli. Det første som slo meg var at grafikken og detaljnivået i byen minner meg mye om noen av Spider-Man spillene til Activision. Prototype har ikke gode nok skygger til hele byen og heller ikke riktig belysning til at det blir moro nok. Byen ser rett og slett for do ut over fra enn når man er på bakken. Selv om ikke detaljnivået, skyggene og belysningene er så gode så lever i alle fall byen. Folk hyler og springer vekk fra deg som har også litt med egoet til Alex å gjøre som skrevet tidligere.

Men det er også en annen ting utviklerne kunne ha gjort noe med. Og det er by variasjonen. For mens jeg svirrer rundt byen ser det ut som at jeg er på samme sted hele tiden. Byen har absolutt ikke mye variasjon! Alt ser likt ut hele tiden. Både bygningene og noen ganger menneskene.

Intelligens og lyd

Det er mange kule fiender i Prototype og heldigvis er de varierte. Både soldatene og mutantene som kommer og springer mot Alex kan ha forskjellige klær og våpen. Men det er noe muligens alle har likt. Det er intelligens! Om man er forkledd som en soldat i en base og forvandler man seg tilbake til Alex igjen så kan springe opp bygningene uten at soldatene legger merke til meg en gang. Selv menneskene har dårlig inntellingens. Jeg kan drepe 8 personer minst uten at de tilkaller forsterkninger og andre saker.

Lyden i Prototype er i alle fall veldig bra. Du hører godt når menneskene hyler og springer unna deg og når soldater og andre kryp skyter på deg og når de tilkaller helikoptre og andre forsterkninger. Stemmeskuespillet er også velig bra. Du hører godt når folk snakker, du hører også godt hvert eneste ord de sier.

Oppdrag

Oppdragene som er basert på historien er veldig godt varierte. De kan gå ut på å finne noen til å knuse skallen til fiender og til å redde noen. Det er opp til hele 31 hovedoppdrag og hvert oppdrag bruker du fra ca. 10-30 min på som betyr at du kommer til å fullføre historien på ca. 10-15 timer avhengig vanskelighetsgrad. Men det som er dumt er at sideoppdragene er veldig dårlig varierte og har mye repetisjon i seg. Sideoppdragene heter Events og det er veldig mange av dem.

Mens du gjør oppdrag vil du tjene poeng. Poengene er veldig lik XP men kalles EP. Med EP kan du kjøpe krefter og oppgradere krefter. Det varierer på hvor mye du vil få per oppdrag. Men det er hvor store de er og hvor vanskelige de er.

Konklusjon

Prototype er et veldig morsomt spill men har lite variasjon og repeterer veldig mye. Og om Radical Entertainment har jobbet litt mere på spillet vil Prototype kanskje ha overgått Sucker Punchs inFamous. For meg har Prototype vunnet prisen for årets skuffelse og kaos til nå.

Karakterer:

+ Artig miljønavigering, skikkelig kule krefter og et godt oppgraderings system, morsomt konsept, mye adrenalinsrush, bra lyd.

- Middelmådig grafikk, blir både ensformig og får lite variasjon mot slutten, trist historie, egoistisk hovedperson, irriterende kameravinkler.