Half-Life 2: Episode Two

Der Episode 1 var kort, lite innovativt osv osv. er Episode 2 nesten det motsatte av det igjen. Eller hvordan skal jeg forklare det? Jo, jeg har jo en egen anmeldelse til disposisjon!

Anmeldelsen kan inneholde enkelte småspoilere vist du ikke har spillt igjennom Episode 1 først

Half-Life 2: Episode 2 fortsetter der Episode 1 slapp (duh). Du våkner i vraket fra toget du brukte til å rømme fra City 17 og må komme deg ut så fort som mulig. Akkurat som i alle andre Half-Life spill starter du uten våpen, men du får dem tilbake rimelig raskt. Episode 2 handler om at du og Alyx Vance (din medhjelper) må finne fram til opprørernes base, White Forest, med hemelig data fra citadellet du sprengte i forrige episode. På veien viser det seg også at eksplosjonen har fått uventede konsekvenser, samt at Combinene, romvesensoldatene som har tatt over jorda, har andre planer for dere...

Episode 2 bruker fortsatt Source motoren, men alt har blitt pusset opp. Teksturene er skarpere, modelene er til tider mer livaktig, skyene er realistiske og animasjonene er også forbedret. Fjellvegger og huler er altid noe som er vanskelig å lage realistisk i spill, men Valve har gjort en skjempejobb på dette området. Huler og fjell ser fantastisk bra ut, rett og slett. Modelene til Vertigonene (romvesnene med et stort rødt øye), som var noe av det eneste som var direkte dårlig lagd i basespillet, har blitt oppusset til det ugjenskennelige. Grafikken er rett og slett perfekt.

Som i alle oppgraderingspakker med respekt for seg selv er det nye finender i spillet også. En av dem er Hunteren, en robot som skyter eksplosive dartpiler og løper med skarpe klør mot deg. Han tåler forferdelig mye juling, så pass på å ikke bli for selvsikker når du sloss mot denne jævelen. En annen fiende er de giftige Antlionene, som er gigantiske insekter, og disse kan skyte giftkuler på deg samt at de har vinger. Men til tross for dette møter du på gammle og skjente fiender du kan banke gørra ut av, så ikke vær redd for det. I tillegg får du et nytt våpen, en bombe som kan sprenge "Stalkere" (de svære tingene på fire bein som skyter hvite laserstråler) ganske lett. Noe du trenger...

Banene i spillet er ikke så veldig variert, siden du er i skogen eller i en hule ganske ofte, men litt variasjon er det dòg. Noen hus, kloakksystemer og søppeldynger får du utforske på veien. Spillet er mye mer åpent en Episode 1, med store skoger og sletter. Selvførgelig får du en bil til å krysse disse enorme landskapene med, så ikke vær redd. I motsettning til banene i Episode 1 er banene i Episode 2 ofte mye morsomere å komme seg igjennom og ikke like lineære. I gruvene er det altid noe å kaste på, på de åpne slettene fins det av og til hemmeligheter og fiender, kloakken har masse zombier du kan kose deg med å maltraktere, og på søppeldyngene er det søppel! (Ok, den siste var en spøk, men men). Den enste banen å klage på her syns jeg er sisteoppdraget, siden det kan være frustrerende vanskelig til tider (og ikke på en god måte), men når man greier det får man til gjenngjeld følelsen av å ha greid noe skikkelig vanskelig.

Lyden er fortsatt et hakk under på en måte, og et hakk over på en annen. Musikken spiller bare i en begrenset periode, mens lydefektene og musikken i seg selv er veldig bra. Teknometal passer rett og slett godt inn i spillet. Stemmeskuespillet er tilbake på sitt gode gammle fra basespillet, selvom Alyx fortsatt ser ut til å ha det artig når man kræsjer bilen inn i en fjellvegg. Historien og stemmeskuespillet er veldig bra blandet, og man får følelsen av å være der hele tiden. Man får til og med medfølelse for Alyx. Spillet har rett og slett en god dybde. De har også slengt inn litt humor i spillet, der det blandt annet er en easteregg fra aller førstespillet mot slutten.

Siden dette også bare er en tilleggspakke i historien, er spillet ikke så langt. Syv kapittler med ikke alt for mange baner på hver, men til gjenngjeld er hele spillet fantastisk morsomt og vakkert.
___
Vist du vil vite hvordan det går videre med Gordon og Alyx, har lyst til å skyte og kjøre over zombier eller liker rett og slett en gripende historie kan dette være spillet for deg.