Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Snake er på farten for siste gang i hans karriere, og som eiere av en spillestasjon 3, er vi pliktige til å leie ham gjennom eventyret. Er dette eventyret verdt pengene, eller gir dette deg lyst til bare å leie Snake til et gamlehjem?

Tittel: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Format: Playstation 3
Utvikler: Kojima Productions
Utgiver: Konami

Som de fleste som har hatt noe som heter av forhold til denne serien kjent som Metal Gear Solid, så vet dere at historien i spillet er så twistete at den ikke burde fortelles i en anmeldelse, men som den svært modige/sexye anmelderen jeg er, tar jeg sjansen.
Du tar atter en gang tar i kontrolleren og styrer den alltid eminente Solid Snake. Snake har blitt skikkelig gammal på grunn av ukjente sykdommer som ikke er så ukjente etter at du har spilt spillet i en time. Denne alderdommen hans er hovedsakelig ment for å si ifra at dette er det aller siste spillet i serien.

Og som en travel husmor på speed, prøver den å rydde opp i alt som heter løse tråder, og gjør det på den verste måten som overhodet mulig. Hele greia blir fortalt bit for bit, detaljert som faen, men ender trist nok med at man føler seg som en liten unge som får alt servert med en rusten teskje.
Vår kjære Kojima vet nok ikke om det gamle ordtaket "Less is more", og det i seg selv ødelegger mye av mystikken som var i de andre spillene. Men nok om det, du vil vel høre om selve historien i spillet, og ikke starten vil jeg tro. Han blir kontakta av herr Roy Cambell og får informasjon om hvor Revolver Ocelot er.

Eller vent... Det er jo ikke Revolver Ocelot. Det er hans tvillingbror Liquid Snake som har tatt over kroppen til Ocelot, via armen som inneholdt sjela og tok over hans sinn, fordi at Ocelo-konirenguinbsduiaidnwse! Totalt vissvass! Så for å fortelle en lang historie kort, er oppdraget til Snake å finne broren sin, og drepe han før han tar over verden.
Snake skal få dette til med å atter en gang få hjelp av den svært macho og muskuløse Otacon og hans "Datter". Den tvilsomme historien blir godt fortalt av timeslange cutscenes med fabelaktig grafikk og stemmeskuespill.

Leppene er ikke så godt sync'a til tider, men jeg er villig til å tilgi det siden det er oversatt fra japansk. Uheldigvis er spillets styrke i å fortelle handlingen så bra, at det blir dårlig. De lange "filmene" som kommer etter hver sekvens, bryter spillets action samt intensitet, og i stedet gir deg lyst til å ta fram popkornet og ikke urgen. Jeg mener at disse lange sekvensene rett og slett er overkill. Hadde det ikke vært en mulighet for å pause de, tror jeg nok at jeg hadde pissa meg ut hver gang jeg hadde starta spillet. I løpet av spillet møter du på mange personer med forskjellig agenda. Man møter blant annet Eva fra Metal Gear Solid i dette spillet.

Akkurat det synes jeg er veldig besynderlig. La oss si at Eva var cirka 20 år når MGS3 utspillet seg, i 1965, og så vidt jeg har funnet ut utspiller MGS4 seg i 2015. Vil ikke dette si at Eva er over 80 år gammal? Uansett, jeg tenker for mye på dette. Det er jo tross alt Hideo som har laga historien, så det er bare å akseptere det... antar jeg. Bossene er noe av det som blir mest forklart og hypet opp i løpet av spillet, og alle "hedrer" bossene som fantes i det originale metal gear solid.

"Screaming Mantis", "Raging Raven", "Laughing Octopuss" og "Crying Wolf", er de bossene som skjenker Snake med selskap, og de har en ting til felles. De er alle like. Sure, ansiktene og stemmene deres er annerledes, men oppførsel, kropp og bevegelser er klin like. Alle er fuckings gale, og alle skal smake på den solide slangen. Grafikken i spillet er noe av det beste som finnes på playstation 3. Det er konsistent og like "Solid" som hovedpersonen. Spillet har også en egen zoom modus som man kan iverksette når man er i en cutscene, og selv da er det imponerende.

Spillet vet det ser bra ut, og utfordrer deg å finne feil. Som jeg nevnte tidligere, er noe av det største man finner av minus når det gjelder det visuelle, er leppene. Teksturen er skarp og fargene ser ekte ut i forhold til de vanlige actionspillene hvor grafikken ser ut som bæsj og asfalt. En skikkelig god framføring når det gjeldet grafikken, øynene mine er førnøyde. Det tar ikke lange tiden før at jeg finner ut at det ikke bare er øynene mine som er fornøyde, men ørene også.

Lyden er fenomenal for å si det mildt. Hver eneste liten lyd som flyter ut av høytalerne dine kommer til å sitte fast i hodet ditt. Alt fra fantastisk komponerte lydspor, til det lille klikket som kommer når du plukker opp et nytt våpen. Alt dette er minneverdig, og svært gjenkjennelig. Jeg som uheldigvis er en stor fan av serien, brukte på denne tiden "Codec" ringelyden som ringetone på mobilen, og det kom jeg til å angre bittert på. Hver eneste gang jeg ble ringt opp på telefonen, trodde jeg det var i spillet og vice versa.

Dette spillet har en god gjenspillingsverdi, og kan nytes like godt (om ikke bedre) andre gang. Det har hemmeligheter og triks man finner ut av mens man går rundt som Snake. Jeg personlig oppfattet andre gang, som den beste gangen når jeg spilte det, for nå var ikke historien noe problem, og jeg kunne bare nyte alt uten å se hver eneste jævla filmsekvens. Utrolig nok har dette spillet også en omfattende onlinedel med store episke kamper og lagarbeidene extravaganza. Bare trist at du aldri kommer til å spille det. Du må først bruke over en time på å lage deg en separat Konami konto, og en metal gear online konto.

Etter dette skal du skape EN figur som skal være deg, og så begi deg ut mot matchmaking arenaen! Du er helt vill og spent på din første kamp. Svetten drypper fra panna mens du venter på at spillet skal finne spillere. Minuttene går, og før du vet ordet av det, har du kasta bort over 10 minutter på å vente på å spille med folk. Jeg vet at jeg ikke gadd dette i det hele tatt, så jeg kan bare ærlig talt be online delen om å knulle seg selv.

Alt i alt er dette spillet en sprudlende fanfare for underbuksene dine om du er fan av serien. Om du ikke har prøvd de andre spillene må du ta det jeg sier med en klype salt. Det er fortsatt underholdende, men om du ikke vet hva "Metal gear" er, vil du ende opp like med å bli like forvirret, som om du våkner opp en lørdags morgen med Jan Teigen ved siden av deg.

Grafikk: 10
Gameplay: 8
Lyd: 10