Litt om spillet:

Konsol: Playstation 3

Aldersgrense: 18+

Sjanger: Stealth action

Utvikler: Kojima Productions

Plot:

Historien i spillet handler om Solid Snakes (eller Old Snake som han blir kalt i spillet) siste oppdrag. (Etter at han i MGS1 fikk i seg foxdie et virus som gjør at aldrings prosessen går raskere) Handlingen tar sted i 2014 og tar sted i midt-østen, Sør-Amerika og Shadow moses island. Så man vil være i flere miljøer. Snake har blitt tatt ut av pensjon tilværelsen sin til et siste oppdrag. Å drepe tvilling broren sin Liquid. Liquid har en hær av PMC (personal army company) Som bruker ID-våpen. Et av det største plot tingene er at soldater har "nano" maskiner i blodet sitt. Disse hjelper soldatene til å yte mer i kamp. Snake må bruke alt han har lært av ferdigheter for å nå målet sitt og kjempe mot alderdommen sin. Han vil møtte på flere kjente ansikter på veien sin, og finne mer ut av Liquids onde planer. Noen av folka han vil møtte er Raiden, Meryl, Mei Ling og Naomi, bland andre. Du vil også få løs alle ulåste gåter fra andre MGS spill, gjennom å spille MGS4.

Gameplay:

Du spiller i et 3D perspektiv og styrer Snake med venstre analog stikk. Du kan også krype, rulle forover/til siden og hoppe bakover. Du vil også kunne skyte med kameraet over skuldra og gjennom Snakes øyne. Du har også en rekke ting og tang, og våpen. For å nevne noen så har snake en iPod, kamera, Ration, røyk og papp eske. For nevne noen våpen M4 costume, RPG , D.E og mange flere. En ting som har skiftet drastisk fra de andre spillene er drakten hans. Han har en drakt som heter Octocamo. Den blander seg automatisk in i miljøet. Så hvis du ligger i gress, vil den automatisk kamuflere deg til gresset sånn at du blir mindre synlig fra fienden. Du har også en MK.II som er som en liten Wall-E kopi. Den kan du bruke til å zappe fiender eller se hva som liger foran deg i oppdraget ditt. En annen ting du får er en øye lapp som ligner meget på Big Boss sin. Den er en 3 i 1 Kikkert, natt syn og scanne fienden og gjenstander. Alt utstyret føles litt mye i begynnelsen men etter vært går man gjennom alt som en proff. Det gjelder å føle seg fram. Du får også lære deg avanserte nærkamp tekniker kalt CQC (close quarter combat) med CQC kan du overlumpe en fiende bakfra og ta han/hun Da kan man velge mellom å kutte strupen, bruke som skjold eller kvele. Det er også mange andre tekniker til å overlumpe fienden. Spillet føles meget realistisk ut etter som AI er meget smart. Det slår i hjertet vær gang en soldat går forbi deg og du gjemmer deg på bakken. Det er det som er så fantastisk med spillet. Følelsen av å være der. En ting som også er lagt til er at DU velger hvordan spillet skal få. Nei, ikke fra menu screenen men i selve spillet. Du kan snike deg gjennom spillet uten å drepe en eneste fiende eller skyte deg gjennom hele spillet. Det er ditt valg. Spillet har også fult av små filmer så du får med deg historien. Disse kan vare opp til 45 min, og noen bare et par sekunder. Av og til kan det føles ut som om du ser en 15 min lang film, spiller i 2 min og enda 15 min med film. Dette blir av og til slitsomt, men du kan hoppe over hvis du føler for det. Eller ta pause. Dersom du skulle hoppe over, vil du nok senere føle at du ikke er helt med for du kan ha mistet mye info.

Grafikk:

Ikke så mye å si, bare at det er jævlig bra. Det må være et av de beste PS3 spillene teknisk sett. Lyset, atmosfæren og animasjonene er fantastisk. Har sett noen ujevn heter her og der, men alt er tilgitt gjennom dette nydelige spillet.

Online:

Ja MGS4 har online, kalt Metal Gir Online. MGO har helt lik kontroll som MGS4 har de typiske game modene. TDM, DM, CAP og BASE. MGO er en pain å downloade når du først startet det opp, og du må ha din egen Konami ID. Dette er litt små irriterende at du må gå gjennom en og en halv time med venting, for et spill du ikke vet om du vil like.

Egen mening:

Spillet er noe av det beste jeg har vært bort i. Gameplayet er så gøy at jeg har gått gjennom spillet 3 ganger på 1 uke. Snakk om å være avhengig. Det er også masse ekstra materiale å unlocke, så man vil gå gjennom spillet. For eksempel en busniess drakt, Assasins Creed kostyme og hoder (young snake, Raiden og fler) Spillet er så prop full av magi at du nesten dør. Du mister en del av sjelen din når du blir ferdig med spillet, uansett hvis du bare har spilt detter eller alle i serien. Online delen var helt grei, ikke mye å si men jeg syntes det ganske morsomt. Ikke fabelaktig men morsomt.

Histroie: 10/10

Grafikk: 9/10

Gameplay: 10/10