Call of Duty 4: Modern Warfare

Dette spillet har nok de fleste hørt om. Det har vunnet en masse priser, vennene dine snakker om hvor rått det er, og man hører bare om det og ser på No-scopers på youtube og tenker "Fy søtten, så rått". Om dette passer til deg, så løp og kjøp.

Call of Duty-serien har alltid holdt til i andre verdenskrig, så når Infinity Ward kunngjorde at 4'ern skulle rykke opp til det tjueførste århundre, med alle de automatiske riflene, ikoniske våpnene og kjøretøyene det følger med seg, så ble all verdens gamertruser vetet en liten smule. Infinity Ward har lagd de beste av CoD spillene - selv om CoD3 ikke var dårlig, så var det heller grafikkrunking ettersom Treyarch hadde fått en PS3 development kit i posten. Dette gjorde de nå opp igjen med 5ern, men det er ikke relevant her. Vi skal til Soap, Price og Gaz sin verden. Vi skal til vår verden, kanskje litt inn i framtiden. Samt litt tilbake, til spillverdenens svar på Chuck Norris - Captain MacMillan!

Det første du merker er at grafikken er ganske upåklagelig. Spillet har dessuten holdt seg skremmende godt siden det ble utgitt, og tilbake i den fjerne fortiden var det noe av det peneste man kunne få tak i. Effektene er helt ekstreme, selv idag. Eksplosjoner, skuddrekyl og alt annet tilfører mer vold til spillverdenen, og håner den som er dum nok til å søke dekning bak et tregjerde eller lignende. Spillet analyserer absurd realistisk fysikk for bokstavelig talt over 9000 skudd hele tiden, uten at du kan se en liten drop i framerate noengang (offline ihvertfall). Skudd mister kraft over distanse, penetrasjon o.l, granater kan sprette dult avgårde, og det hele er troverdig, rått og kaldt - sånn som et skytespill med respekt for seg selv skal være. Det hele er rett og slett denne generasjonens svar på PS2 spillet "Black" - nemlig "Skyteporno på høyt nivå".

Til vanlig er ikke dette noe jeg ligger mye merke til i anmeldelsene mine, men lyden i CoD4 er helt ekstrem. Har du et headset eller et hjemmekinoannlegg, gjør deg klar til den beste krigen ever unntatt BF:BC. Krank effektene høyt og annet lavt, og du har et helvete av skriking, ordre, granater, skudd og folk som skriker "Grenade! Take cover!" for så å bli sprengt avgårde. Dette sammen med grafikken, fysikken, stemningen og alt annet gjør spillet estetisk delikat. En skikkelig godbit for de actionkåte.

Men vent, vi har ikke kommet nærmt det beste enda. Gameplayet sitter som et skudd. Det er enkelt å lære, og det er det. Det bruker det som er blitt standard i skytespill som "livsystem" - blir du skutt, så ta dekning til du er "back in action" og du er klar igjen. Dette kan ta alt fra en skikkelig salve fra et maskingæver... eller på høyere vanskelighetsgrader 2-4 skudd før du ligger horisontalt og får servert en quote fra noe krigsrelatert. Eller beskjed om at "Biler som brenner kan eksplodere" selvsagt. Det hele er stressende, men på en deilig måte. Du føler deg god når du kommer forbi en vanskelig del av spillet.

Men dette varer ikke lenge om du ikke har tilgang til det som W Bush kaller "the internets", for kampanjen kan gjennomspilles på en dag uten store problemer. Men det er store høydepunkter her, for eksempel sniper-Metal Gear-Chuck Norris oppdraget du får. Du skal snike deg inn i Tsjernobyl (!) sammen med en Skotsk badass som sier ting som "Now ya're just showin' of'" når du nesten får ham drept. Det er gode oppdrag i spillet, noe som bare får meg til å ønske meg flere. Men uansett så er dette ekstremt godt gjennomført til tross for et vanlig "Terrorister, masseødeleggelsesvåpen og kruttrøyk" plot. Bra jobba!

Men HAR du tilgang til tubene, så er onlinedelen noe av det beste noensinne. Det er enkelt og greit. Man velger en spilltype, og spiller. Om det er deathmatch, capture the flag- aktig sabotasje, eller Counter Strike klonen "Search and destroy" så er det noe her du vil digge. Og dette hadde jo vært bra saker det. Men vent, du kan levle opp som i ett rollespill også. Og med dette får du nye våpen og "perks" (tåle mer, mer skade, stille bevegelser osv) som gjør deg enda hardere å få i bakken. Eller vel, lar deg spesialisere din stil til å bli hardere. For selv i den optimale situasjonen vil du dø etter (om du er heldig) maks 5 skudd. Og skytes du i brystet kan nesten hva som helst drepe deg. Det er raskt, brutalt og skittent - og jeg elsker det. Du kjemper for å nå level 55, der du får en Dirty Harry-kul gylden Desert Eagle samt en høy rank. Men hei du, du er ikke ferdig enda! Du skal nemlig begynne på level 1 ighen, med et kulere merke og nå 55 igjen... ti ganger. Først da kan du begynne å håne alle andre og deres levler. Men du kan jo unngå å levle opp og prøve å skyte 150 x 6 folk i hodet for å få en gylden AK47 istedenfor... du kan spille som du vil, for alltid.

Dette er et utrolig bra skytespill, med en onlinedel som kan virke som porno gjør på en kåt gutt/gammel mann for de som liker skyting og eksplosjoner. Om du liker skyting eller eksplosjoner, så er dette et must altså. Men det er ikke uungåelig å se at dersom du ikke har en internettilkobling, så bør du heller kjøpe ett annet spill for pengene dine. F.eks Fallout 3 eller noe slikt.

Alt i alt er spillet perfekt, men den store spisse slemme minusen slår tilbake fordi jeg de som ikke har online går glipp av det beste skytespillet på lenge.

9/10
- Xelig00n