Uncharted: Drake's Fortune

Nathan Drake tar opp jakten på El Dorado, vil han finne skatten eller har han reist helt til Amazonas for ingenting? Jeg har satt med ned for å finne ut om Nathan Drake klarer å finne skatten og selvfølgelig om spillet faller i smak. Så velkommen til jungelen!

Nathan Drake tar opp jakten på El Dorado som sies å være gullbyen. Han prøver å følge sin slekting Sir Francis Drake som var en stor pirat. Ryktene sier at Drake døde før han fant det han lette etter, men gjorde han egentlig det? Nate prøver å finne det ut og sammen med Sully og Elena prøver han å finne ledetråder som kan linke han til byen. Han kommer borti mange farer og mange gåter. Han møter mye på sin reise gjennom jungelen. Nate har sin stamfars dagbok som hjelper han til å finne ut av hvor han skal. Selvfølgelig står det ikke hva han skal gjøre rett ut, men det er gjemt små hint i boken som Drake må skjønne. På dette fantastiske eventyret ramler han over overraskende funn og finner ut av øyas mørke hemmeligheter

Uncharted Drakes Fortune starter med at vi blir introdusert for to av de sentrale personene i spillet. Vi møter Nathan Drake også kalt Nate og den vakre og elegante Elena Fisher. De to befinner seg på en båt langt ute på det åpne havet. Nate har nettopp fått opp en kiste fra vannet som han tror at stamfaren Sir Francis Drake ligger i. Han åpner kisten, men inni er det ingen Drake, men en liten boks. Han åpner boksen og finner dagboken til Drake. Han skjønner med engang at boken er en viktig brikke i puslespillet om å finne El Dorado. Mens Nate og Elena står der og leser i dagboken blir de plutselig angrepet av pirater. Her begynner man å spille selv.

Jeg setter meg rett opp i sengen og begynner å plaffe løs på piratene som kjører rundt båten. Jeg skjønner fort at meningen er at jeg skal dukke og gjemme meg og skyte dem når de kommer. Etter å ha utryddet de fleste piratene kommer det en båt til med pirater. Denne båten har et maskingevær som skyter mot meg og ødelegger båten. Plutselig går spillet over i en cutscene. Båten er i ferd med å sprenge og akkurat da kommer Nates gode venn Sully med et fly som lander elegant på det flotte vannet. Nate og Elena hopper ut i vannet og kommer seg inn i flyet. Her slutter cutscenen og starten er ferdig.

For å si litt om Nathan Drake også kalt Nate så er han en ung og ambisiøs kar som vil finne skatten El Dorado. Nate er en vanlig fyr som man kommer under huden på og hans morsomme kommentarer bærer fortellingen fremover. Man føler at Uncharted er veldig virkelig når man har en person som Nate med. Hans kommentarer er til å le seg i hjel av, men han er også seriøs. Nate er en av de morsomste spillfigurene jeg noen gang har spilt som.

Men han er ikke den eneste personen i spillet, vi har også Sully som er en gammel venn av Nate. Han er med fordi han har pengeproblemer og trenger gull som han kan selle for å tjene noen kroner og få betalt tilbake gjelden. Sully er også en veldig artig kar som man lærer å kjenne. Han er den litt mystiske fyren med bakoversveis og sigar, men også den trygge og
kloke mannen.

Til slutt har vi den vakre og spesielle Elena. Hun er en vakker reporter som følger etter Nathan på hans vei for å lete etter El Dorado. Hun vil lage en dokumenter og bærer alltid rundt på sitt kjære kamera og filmer alt som skjer. Hun er veldig vakker og har god kjemi med Nate. Hun er en spillfigur som man ikke ser så ofte i spill. Hennes karakter er spesiell og god.

Jeg hadde selvfølgelig hørt om Uncharted, dens personer og mye av det som skjedde visste jeg litt om før jeg kjøpte det. Siden spillet var en av de beste spillene på PS3 i 2007 visste jeg jo noe om det, men jeg hadde aldri kavet meg til å kjøpe det. Men når jeg endelig ville kjøpe dette spillet var det selvfølgelig ikke å finne. Jeg hadde ikke sett så mye av spillet, men det jeg hadde sett var jeg veldig kritisk til. Forhåpningene mine var ikke akkurat skyhøye og jeg forventet egentlig å bli litt skuffet da jeg skulle prøve demoen. Jeg ante ikke hva jeg skulle tro om spillet før jeg faktisk prøvde demoen og elsket den. Jeg spilte gjennom demoen mange ganger og plutselig forventet jeg mye mer fra spillet enn det jeg hadde trodd på forhånd.

Først og fremst er gameplayet i Uncharted veldig likt Tomb Rider og Gears Of War sine. Jeg vil kalle dette spillet for barnet til Lara Croft(Tomb Rider) og Marcus Fenix(Gears of war). Har de to sex så får man Uncharted med Indiana Jones som stefar. Uncharted er på mange måter et helt nytt spill og det er selvfølgelig ingen klone av noen av spillene på noen som helst måte, men har nok tatt "litt" inspirasjon. For meg som har spilt Gears of war og Tomb Rider vet jeg på en måte hvordan ting funker og jeg kommer fort inn i kontrollene. Kontrollene er som sagt lette og jeg koser meg ekstremt når jeg styrer Drake gjennom jungelen. Alt i spillet skjer i tredjepersonsperspektiv også kalt Thirdperson. Det som man kjenner igjen fra Gears i Uncharted er dukk og skyt teknikken som man benytter seg av gjennom hele spillet. Man må dukke og gjemme seg inntil steiner, vegger og andre ting som funker. Dette er en veldig viktig del av spillet og man er avhengig av den for og ikke få seg selv drept. Fra Tomb Rider har vi selvfølgelig jakten på skatter og omgivelsene man møter i Uncharted. Alt er i skikkelig Tomb Rider stil, men med sine egne vrier.

Naughty Dog har gjort en veldig god jobb når det kommer til hvordan spillet føles både i ånd og i hånd. Drake er lettbevegelig og han kaster seg lett fra vegg, til vegg eller fra klippe, til klippe. Skytingen er nok noe av det beste jeg har sett når det kommer til Thirdperson spill. Du skyter lett og det er heller ikke vanskelig å sikte, noe mange spill sliter med. Jeg koser meg med å styre rundt på Nate og alt som skjer rundt meg fungerer bra. Nikkedukken min gjør akkurat som jeg vil han skal gjøre. Selv om kontrollene kan bli litt ensformige så klarer de å holde meg interessert hele veien gjennom spillet. Kontrollene er egentlig ganske typisk PS3 kontroller og har man spilt mange spill på PS3 så skjønner man fort hvordan ting fungerer. Uncharted er et spill som følger en spesiell rute du kan ikke gå rundt i en åpen verden slik som i sandkasse spill, men du har fortsatt muligheten til å gå tilbake å sjekke om du har gått glipp av noe.

Våpenutvalget i Uncharted er veldig lite og til å begynne med kjeder jeg meg litt med våpnene jeg har, men etter som man kommer lenger ut i spillet får man muligheten til å plukke opp flere våpen. De første timene blir man veldig lei av den kjedelige lille pistolen og AK47-en som er de våpnene man spiller mest med. Det er ikke så mange våpen i spillet, men jeg må si at jeg vender meg til dette etter en stund og at det funker særdeles bra med få våpen. Som jeg nevnte tidligere er Uncharted et realistisk spill og få våpen er ganske realistisk. Jeg vet ikke hva jeg skal si, men jeg har forandret helt mening fra og syns at det var alt for lite våpen til og syns at det er akkurat nok våpen til å holde meg gående i flere timer. Våpenutvalget består av noen pistoler, ulike maskingevær og noen andre små våpen har ikke akkurat sjekket hvor mange våpen det er, men vil si fra 10-20 våpen. Uansett så er våpnene du får nok til å holde driven i spillet i mange timer.

Jeg føler at jeg er dratt inn i en virkelig verden og at alt som skjer nesten virker for ekte til å være sant, noe som egentlig stemmer. Jeg skal ikke avsløre mer enn at det er noen ganger det skjer noen ting man aldri hadde trodd skule skje i et slikt spill. Uncharted er ikke bare et gå rundt å lete spill der alt skjer på skinner. Spillet har noen vrier som man aldri hadde sett komme. Det virker som om de har tullet litt med historien noen ganger, men dette mener jeg er til det bedre. Spill har godt av litt variasjon så lenge det ikke blir for mye for da kan det ødelegge alt.

Humor er en ting det er mye av i Uncharted og noe av det jeg liker aller best med hele spillet. Humoren ligger mest i det som blir sagt og kommentarene til Drake er bare geniale. Dett er absolutt det jeg liker best med hele spillet. De artige kommentarene og tingene som hender er bare så morsomt at det nesten ikke skulle vært lov. Bruken av artige setninger og hendelser er et stort pluss i dette spillet. Jeg har nesten alltid savnet humor i spill og det er bar at et spill endelig har skjønt hva folk som meg vil ha nemlig action og masse humor. Uncharted er den perfekte blandingen av humor, drama, action og mye, mye mer.

Grafisk sett er ikke dette et revolusjonerende spill, men noe av det bedre som var å se i 2007 og store deler av 2008. Uncharted har klinket til med fantastisk grafikk på mennesker og spesielt på landskapet. Men det beste var nok den vakre jungelen og omgivelsene som gjorde at jeg fikk lyst til å slippe kontrollen å se på landskapet. Uncharted er så vakkert at jeg hele tiden stopper opp og ser meg litt omkring. Jeg ser rundt hjørner og går inntil en vegg bare for å nyte grafikken til tider. Det grønne gresset og den blå himmelen drar meg mot skjermen og de første minuttene av spillingen går det treigt fremover. Jeg løper rundt som en gal og får nesten orgasme der jeg sitter og ser på skjermen. Fargene er så flotte at det er for flott til å være i virkeligheten noe som gjør et ellers realistisk spill mindre virkelig, men flottere å se på. Jeg har ofte lyst til å stoppe opp å nyte landskapene, men det er alltid noen banditter som ødelegger for moroa, men det er nå så. Grafikken er veldig bra på mange måter, men enkelte ting ser litt plastikk ut og veldig glatt spesielt personene kan se slik ut til tider. Som regel ser alt veldig bra ut, men noen ganger ser det ut som jeg styrer en voksdukke. En annen ting er det at grafikken må justere seg inn etter en filmskevens og da ser man at grafikken er dårlig og at den absolutt ikke er polert bra nok. Det kan ta noe sekunder før grafikken justerer seg inn, men som regel tar det ikke mer enn noen få sekunder før alt blir bra.

Lyden i Uncharted er vel der spillet slår hardest til. Den stemningsfulle musikken skaper en følelse som jeg ikke har opplevd før og denne musikken er noe helt for seg selv. Musikken er ikke på noen måte lik musikk jeg har hørt i noen spill før og det ser jeg på som positivt. Musikken er stemningsfull, vaker, fantastisk og ligner egentlig noen ganger litt på musikk som kunne vært brukt i film. Musikken er altså praktfull og jeg har mye respekt for musikk bruken i dette fantastiske prosjektet. Naughty Dog har fått frem det beste av lydfolkene sine og levert noe helt utrolig. Når det kommer til stemmeskuespillet er jeg overmanet. Nolan North gjør en fantastisk jobb som stemmen til den humoristiske og spennende Nathan Drake. Hver eneste kommentar er overveldende og her snakker vi høyeste klasse altså. Jeg kunne aldri sett for meg en bedre stemme til å spille Nate for stemmen går hånd i hånd med karakteristikken til Drake. Nolan North klarer å formidle alt på en bra måte og det blir en drøm å høre snakking i dette spillet. Nolan North er ingen ukjent mann for han har hatt en rolle i mange, mange spill. Vi snakker spill som Gears of war, Metal Gear Solid, Prince of Persia, Fable, Final Fantasy, Halo og mange andre. Effektene og lyd generelt er heller ikke noe dårligere enn stemmene og musikken. Alt høres ekte ut og jeg føler at jeg virkelig er med i jakten. Uncharted er et mesterverk når det kommer til lyd der er det ingen tvil om fra min side.

Ja, da har jeg kommet frem til konklusjonen og jeg må si at jeg er imponert, nei skikkelig imponert over det spillet jeg har fått servert. Uncharted har nok av action til å holde deg interessert slik at man kan spille gjennom dette flere ganger. Naughty Dog har lykkes i å skape et spill som kommer til å bli husket som noe av det bedre på PS3 og for å ha levd over alle forventninger.

Det er ingen tvil om at Uncharted er en av de beste spillene jeg har spilt og akkurat derfor gleder jeg meg til å kose meg mye med dette frem til 2ern kommer. Jeg har forelsket meg i omgivelsene og hele historien og dette spillet havner nok høyt opp på min liste over favoritt spill. Uncharted har absolutt alt et spill skal ha og hva mer kan man ønske av dette enormt gode spillet? Absolutt et anbefalt spill.

Karakter:
Grafikk: 9/10
Lyd: 10/10