Excite Truck

Tilbake når Wiien kom ut var Excite Truck et av launch spillene og det eneste spillet som var noe med bilkjøring og mange ble presset til å kjøpe et spill som tok lang avstand fra spillene man hadde på de andre konsollene, men tok fortsatt et solid grep på mange, selv om spillet er fullt av mangler.

Excite Truck er ikke som andre racingspill. På andre spill dreier kjørespill om å plassere seg først i et løp. I Excite Truck handler det også om plassering, men selve løpets plassering har ikke mye å si. Hele Excite Truck dreier seg nemlig om stjerner. For hver sving du går rundt, for hvert sekund i lufta, for hver gang du kræsjer i en annen spiller så får du stjerner. Å plassere seg dreier seg bare om å samle mest stjerner, selv om det hjelper å komme i løpets første plass, noe som gir en god bonus. Stjerne kommer i et godt system og får man fem stjerner på en ting på en gang, så får man noe som heter Super, disse kan samles på, for å låse opp trofèer, men de har ingen mening og er et ganske mislykket forsøk på å gi spillet lang levetid.

Det finnes på ingen måte noen historie i Excite Truck, men du kjemper heller i mange cuper som tar plass i forskjellige baner rundt om på kloden. Det finnes steder som Scotland, Kina, Mexico, Fiji og et eget oppfunnet sted som heter Nebula. Banene er ikke alle veldig varierte i utseende, men alle banene har forskjellige hopp og hindringer og alle må ha en egen strategi for å oppnå maksimalt med stjerner. Modusen er ikke veldig lang i seg selv, men det finnes andre vanskelighetsgrader og nye baner for hver cup som går og man låser opp nye bedre biler, men til slutt får du en megabra bil og da blir løp bare overflødig og du er sikkert for lengst lei av spillet som blir veldig repetivt.

Holdbarheten er det som drar spillet merkbart ned. Det finnes tre minispill og 2-player head-to-head er mulig, men det går enkelt å få sett og spilt hele spillet på en god helg hvis du spiller litt. Det er flere mislykkede forsøk på å gjøre spillet lengre som trofèer og nye malingsformer, men det er på langt godt nok.

Gameplayet i spillet er som alle andre racingspill på Wiien, man snur remoten fra side til side for å snu, 2 er gass, men en fin liten add-on er noe som heter Boost (ja, veldig oppfinnsomt navn) som kan brukes når som helst, men hvis du bruker det for mye, får du overheat og man kan ikke bruke det. Det er ikke til mye bruk i starten av spillet, men senere i spillet er det et strategisk element som blir nødvendig for å vinne banen. Gameplayet er bra og det kommer aldri i veien for spillet.

Grafikken i spillet er overraskende god for å være et launch spill til Wii, selv om det faller kort for standarden nå. Det er en god fartsfølelse og det er gode animerte biler. Landskapet, er bra lagd, men det finnes noen røffe animasjoner, men grafikken klart noe av det bedre med spillet.
Musikken er veldig lik gjennom hele spillet, og selv om det ikke akkurat er likt med det som foregår på skjermen, man blir aldri lei av musikken i spillet. Lyden av bilene derimot er helt urealistisk og de høres mest ut som gressklippere som ikke gir noen mening.

Excite Truck er et bedre racingspill til Wii, selv om det faller langt fra Mario Kart på holdbarhet, så er Mario Kart veldig irriterende med items og fjerner mye av at man må være god for å vinne et løp. Excite Truck legger mye vekt på strategiske trekk senere i spillet og klarer du deg er dette klart den beste delen av spillet da du aldri kommer til å vinne om du ikke prøver å få stjerner.

Grafikk: Bra landskap og biler men den er litt røff i kantene. 7/10

Lyd: Hvis man ser bort fra at bilene høres ut som gressklippere, så er lyden og musikk bra. 7/10

Gameplay: Excite Truck spilles som hvert eneste annet racingspill på Wiien og boosten er en veldig fin add-on som mange andre burde ta tak i. 9/10