Ikke kødd med brødrene McCall. Dette lærer du fort i Techlands nye spill, Call of Juarez: Bound in Blood. Lever ånden av den ville vesten videre i dette spillet?

Tittel: Call of Juarez: Bound in Blood
Format: PS3 (testet), Xbox 360, PC
Utvikler: Techland
Utgiver: Ubisoft
Alder: 16+

Spillet forteller historien og to brødre, Ray og Thomas McCall. De kjempet i borgerkrigen, men stikker av for å hjelpe moren deres og den lille pinglebroren William, som bare babler om herrens ord. Da de kommer hjem igjen, jaktet av de slemme og deres eget kompani, finner de ut av moren døde, og de tar med William vekk. Senere stikker de av til Mexico for å lete etter en forbannet skatt; den sagnomsuste Call of Juarez.

Det er en flott historie, som er bra fortalt, komplett med mange gode karakterer. Gjennom flere cut-scenes blir historien lagt frem, og det er en fryd å se på. Topper ikke MGS4 sine cut-scenes, men det kan ingen. Topp historie, den skildrer flott hvordan folk kan bli tiltrukket av gull, og om hvordan det ville vesten var. Noe av det beste i Bound in Blood.

Karakterene er veldig gode og interresante. Ved siden av Ray og Thomas har du prestebroren William, en unggutt som omtrent bare maser om at det de eldre brødrene er galt. Når brødrene ikke hører på han, burde han egentlig holde kjeft, men han gir seg ikke. Litt irriterende i grunn. Du har også mexicaneren Juarez, som også er ute etter skatten, så brødrene slår seg sammen med han. Og han har en sexy kjæreste, Marisa. Hun har en rar stemme, men er overall en dame som du kan like.

Det første som skjer når du begynner å spille i Bound in Blood er at du får i oppdrag om å skyte folk. Senere får du en ordre om å gå inn skogen for å drepe slemminger. Etter det igjen skal du skyte litt flere folk. Så du skjønner kanskje at dette spillet går ut på av å ta livet av andre folk, hele tiden. Og det funker perfekt. Spillet inneholder nok av action, sinte mexicanere, fete våpen og dueller, så du sitter hele tiden med et smil om munnen. Noen ganger kan det være veldig frustrerende. Det kan være ganske mange fiender med rifler og med død i blikket på en gang.

I spillet kan du velge mellom hvert brett å enten spille som Ray eller Thomas. Noen kapitler må du for eksempel spille som Ray, men over av halvparten kan du velge. Det som er kult er at hver av brødrene har sine egne metoder å gjøre ting på, og den ene kan gjøre ting den andre ikke kan. Ray er som Hulken. Han stormer bortover slagmarken, med galskap i tankene og dynamitt i hånden. Han er den eneste som kan bruke dynamitt, han kan bruke to pistoler på en gang og en variasjon med dynamitt og pistol. Han kan også sparke ned dører. Thomas er mer ape, og klatrer i trær og kaster lassoen sin. Thomas ble raskt min favoritt, siden han er den eneste som kan bruke kniver og pil-og-bue. Han kan også klatre mer opp i hustak og slik.

Call of Juarez: Bound in Blood har en del oppdrag du må gjøre. Disse er som regel straight-forward oppdrag: Komme deg fra punkt A til B, ved å skyte deg gjennom, selvfølgelig. Du har simple oppgaver hele tiden, som redde noen, slukke en brann også videre. Ikke mye, men det holder til å holde på interessen gjennom hele spillet, selv om jeg må innrømme at det ble litt mye på noen kapitler. Gjennom to oppdrag har du også mulighet til å ta en pause og ta litt frisk luft. Du har anledningen til å kjøpe nye våpen og ammunisjon, og ta sideoppdrag, noe som er herlig underholdende. Det er det samme hele tiden, da; Ta hesten din, dra til et bestemt punkt, skyt en haug mennesker. Du får penger for hvert oppdrag, som du igjen kan kjøpe ting for. Det funker.

I et skytespill skal det være nok av våpen, så du kan levere rettferdighet fra lang av avstand. Og det ser kult ut. Uansett, i Bound in Blood har du en grei variasjon av våpen. Du har pistoler, rifler, hagler, kniver og min favoritt, pil-og-bue. Det fetetste med denne er at du kan få tida til å gå saktere, og å fyre av en pil på nær avstand med veldig treig tid er altfor fett. Det med riflene er at du ikke har flere variasjoner av dem. Du har en type, og det er det. Vel, du har en sniper, men den er så sjelden. Litt dumt, men du kan alltids oppgradere til en kulere farge senere. Og bedre kraft. Men mest fargen. Du har vanlig pumpehagle og en "sawn-off shotgun", og en haug pistoler, alle er fete. Alle våpen (utenom kniver) kan oppgraderes. Du kan også forresten bruke dynamitt.

Når du slåss i Call of Dut...Juarez, har du også noe som heter konsentrasjonsmodus, en artig liten sak. Når du har skutt ned nok fiender, får du dette, og du trykker inn en knapp, så får du en modus du kan skyte ned folk på, som er forskjellig mellom Ray og Thomas. Med Ray får du en liten dott du kan styre rundt, og markere alle fiendene du ser. I hodet, magen, benet, hvor du vil. Kan også markere så mange ganger du vil, slik at du skyter mest mulig på den uheldige. Thomas har en slik som automatisk går fra fiende til fiende, og skyte alle den går på. På forskjellige punkter har begge brødrene en samarbeidsmodus av dette, som også er skikkelig morsomt. Dere står på hver deres side av en dør, sparker den opp og og fyra av så mye bly som overhodet mulig. En bra del av spillet, som har reddet meg ut av flere situasjoner.

Og du kan selvfølgelig ikke være en barsk og tøff cowboy uten å delta i noen dueller. Dette er kanskje det feteste i hele spillet. Måten du styrer på er rett og slett supert. Du kan styre personen din til venstre og høyre med en spak, ha alltid et syn på fienden, og pass så han blir en bra skyteskive. Mens du gjør dette kan du også styre hånden din med den andre spaken, ha den nærme pistolen, men ikke for nærme. Når du hører en klokke slå, gjelder det å være så fort som mulig ved å trekke pistolen å skyte motstanderen kaldblodig. Dette er klassisk prøv og feil. Du er garantert å feile noen ganger, hvertfall.

All skytingen i Call of Juarez: Bound in Blood er rett og slett supert, mest på grunn av det gode kontrollsystemet. Og styre spilleren er knirkefritt, og å sikte bedre med "Precision Aim" er funker veldig bra. Og stemningen i spillet fanger den gamle vesten bedre enn mye annet. Og skyte seg gjennom, for så å gjemme seg bak en vegg er fantastisk. Coversystemet er utrolig bra; du går til en vegg, en kasse eller hva du vil og så tar du automatisk bakhold. Du kan når som helst peke ut for å sikre deg noen mexicanerskalper. Det er veldig bra.

Men spillet har et ganske sterkt minus. Ikke noe samarbeidsmodus. Dette er veldig rart. Det virker som om spillet ble bygget til Co-op fra starten av. På omtrent alle brettene spiller er det to brødre med, og dere tar konsentrasjonsmodus sammen til tider, og dere må samarbeide om ting osv. Perfekt å spille med en homie, med andre ord. Tydeligvis må vi vente til "Call of Juarez 3: Don't worry, we have co-op now" til det.

Grafikken i spillet er veldig god. Du får en mektig følelse når du rir på en hest gjennom sand, råtne trær, gamle hus og steiner. En følelse av det ville vesten. Alle brettene er flott laget, med bra variasjon. Du opplever en skitten krig, solrike Mexico og skoger med store, grønne trær. Animasjonene på karakterene kan føles litt trege til tider, Og på et kapittel med regn og gjørme overalt ser det heller litt stygt ut. Men overall er grafikken veldig god.
Lyden er derimot helt fantastisk. Stemmeskuespillet er i mesterklasse, spesielt de tre McCall-brødrene. I kampens hete er det morsomt å høre Ray og Thomas utveksle dialoger, ofte litt morsomme. Det blir litt repetivt, men jeg bryr meg ikke. Våpen som avfyres høres veldig troverdig ut, og musikken er skikkelig god. Fra gode westernsanger med alt som trengs, til kule rockesanger, som passer med de mest intense skytesekvensene.

Holdbarheten er også veldig god. Historien er veldig kort, jeg brukte under 10 timer, men spillet har en god replay-value, på grunn av de to karakterene. Første gjennomspilling spilte jeg bare som Thomas, og neste gang blir det bare Ray. Spillet har også det beste Trophies / Achievements hittil, synes jeg. Morsomme og til tider krevende, og veldig morsomme å holde på med. Spillet har også en online-modus, som fungerer veldig bra.

Jeg har aldri vært så stor fan av multiplayer. Men med Bound in Blood kan jeg kanskje bli mer interessert. Spillet har en velfungerende online. Det morsomste er uten tvil Wild West Legend, hvor du får forskjellige oppgaver. Som tyv kan du for eksempel rane en bank og stikke av, eller noe annet som er slemt. Mye annet og, veldig morsomt.

Konklusjonen min er at Call of Juarez: Bound in Blood er et av de kuleste spillet jeg har spilt i år. Ikke Game of the Year, men en solid og morsom opplevelse som bør spilles av alle. Med sitt kloke gameplay, supre historie og velfungerende grafikk og fantastisk lyd er Bound in Blood vellaget, komplett med en god stemming under de intense skytesekvensene. Et underholdende og morsomt spill, som må spilles. Det ville vesten er tilbake!

Grafikk: 7
Gameplay: 8
Lyd: 9