Shadow Complex

Jeg har følgt med på spillet helt siden det ble annonsert på E3, og har vært ganske innteresert. Og når jeg sier ganske, mener jeg sånn passe.

Men i den siste tiden før det kom ut har jeg fattet enda mer interresse for spillet. Jeg har fulgt med på IGN som har hatt masse info om spillet (creds!), og har bare gledet meg mer og mer til utgivelsen. Og når det endelig kom ut ble jeg utrolig fascinert. Det var alt jeg hadde forventet, pluss litt mer.

For nå skal jeg fortelle om hva som gjør dette spillet så fantastisk. For det første er det spillmekanismen og den geniale idè'en med 2D i 3D. I tilleg til å skyte tullingene kan du også angripe den med bare nevene som du ser på bildet, og jeg lover deg, det er utrolig tilfredstillende. Alle driver å snakker om at det ligner på Super Metroid og Castlevania. Og det er nok akkurat det, det gjør. Jeg har ikke spilt noen av de spillene, men de har vært store inspirasjonskilder til Shadow Complex, i likhet med Metal Gear Solid og kanskje Sonic. Men det er ikke viktig, eller kanskje det er det. For jeg er sikker på at fans av disse spillene vil elske dette ;-)

Så har du et veldig godt kampsystem. Du skyter med RT, som i et vanlig FPS. Og du har en rekke ekstra godsaker som blant annet foam-gun og granater, de utløses på RB. Alt dette er ganske logisk for meg, som er en beinhard CoD 4 spiller.

Og så er det noe med spillet som gjør at du vil komme tilbake og tilbake. Det er hele tiden utfordringer. Du har achivements for å klare spillet med 100 % av alle gjendstandene, og for å klare spillet med under 13 %. Og ja, det er mange ting å samle, hele 120 gjenstander å samle som alle gir en saftig belønning. Og så er det jo et XP system, så du går opp i rank etterhvert som du spiller, og ranken beholder du hvis du starter på et nytt spill. Det er hele 50 ranker og hver 10 rank gir deg en deilig belønning, og hver lvl gir deg litt bedre accurucy osv. I tilegg til en achivement i lvl 50.

Og når du har gruset deg gjennom campaignen på alle vanskelighetsgradene og samlet alle gjenstandene osv, gjenstår proving grounds. Her har du en rekke med utfordringer i tilegg til tutorials. Og her venter det også en achievement når du har klart alt. Chair og Epic fokuserer på moro for alle, spesielt hardcore-gamere. Men dette spillet vil appelere til alle. Blant annet fordi du kan skifte vanskelighetsgrad når som helst så du aldri setter deg helt fast. Leaderboards er det forresten på Campaignen og Proving Grounds, så her skal det knives for å slå kompisen din sin rekord.

Musikken er veldig god og holder spenningen oppe. I tilegg er det en helt passe historie, den er ganske god. Men er ikke helt "mindblowing".

Og en ting jeg har glemt å nevne, dette er et Arcade spill til 1200 MS-Points (ca. 99kr). :D

Lyd: 8 Historie: 8 Gameplay: 9 Holdbarhet: 9