Batman: Arkham Asylum

Skrevet av: Soraki   2009-09-06

En superhelt er som regel en helt vanlig person med overnaturlige krefter og et kronglete privatliv som gjerne er vanskeligere å holde orden på enn de mange fiendene han/hun har. Batman skiller seg ut blant disse pinglete klisjeene med trikot. Det er vel også dette som har ført til min fascinasjon for figuren og som gjør han til en av de mest enestående superheltene.

I over et halvt århundre har superhelter eksistert, som fra den tidlige start med bøker og tegneserier så tidlig som på 40-tallet. Batman oppstod først i Detective Comics i 1939 som en frisk ny idé. Fort fikk han et økende antall opptredener i tegneserier over hele verden og suksessen toppet seg da han for første gang teamet opp med Supermann i 1952.
57 år og er rekke suksesser på både trykk og lerret senere og Batman: Arkham Asylum utgis. Et totalt frittstående spill, basert på Batman og hele hans univers.

I spillet tar du kontroll over den svartkledde helten Batman som er på vei til Arkham Asylum, et fengsel for de kriminelt sinnsyke. Her sitter de fleste av Batmans fiender, sperret inne av nettopp Batman. En politiradio melder om at Joker, den sinnsyke/geniale superskurken og en av Batmans største fiender, er tatt i varetekt og sendt til Arkham. Batman ankommer med Joker i lenker og man tar over styringen der man følger Joker og en rekke vakter innover i galehuset. Her får man se seg omkring og studere både asylet og noen av de innsatte. Vel framme ved innsjekkingen tar det ikke lange stunden før Joker bryter seg løs fra håndjernene og løper av gårde. Det var planlagt, som Batman mistenkte kun sekunder tidligere. Og før vi vet ordet av det er alle fangene på frifot, både de sinnsyke og de topptrente morderne fra Blackgate fengsel som for øyeblikket er overflyttet til asylet fordi Blackgate brant ned til grunnen en uke tidligere. Jokers ansikt dukker opp på sikkerhetsskjermene og han avslører meningen bak hele opplegget; å drepe Batman.

Og allerede nå må du lære deg å slåss som Batman selv, med det dynamiske kampsystemet Freeflow Combat spesiallaget for spillet. Med kun noen enkle trykk på kontrolleren sender du ut slag, kontrer angrep, utfører takedowns, sender ut bataranger og blender de muskuløse fiendene dine i en lang combo. Er du ekstra god klarer du å ta ned en hel bøling med fiender i en eneste combo ved å time slagene og kontringene helt presist og dermed unngå å ta imot slag. Kampene er ikke bare spennende, de er også veldig varierte å se på. Batman utfører nye bevegelser hele tiden og det er ikke noe tilsynelatende mønster man følger. Dette er noe av det beste med spillet og det er en ren fornøyelse å slå ned bølge på bølge med fiender, ikke bare i historiemodus, men også i en egen ekstramodus som fokuserer på å få mest mulig poeng ved å variere og utføre comboene dine så plettfritt som mulig.

Videre i historien utvikler ting seg og Batman møter stadig flere av sine erkefiender som blant annet Killer Croc, Poison Ivy og Scarecrow. Sistnevntes del i historien er noe av det tøffeste med spillet. For de som ikke kjenner til ham fra før av så kan Scarecrow ved hjelp av en gass lokke fram menneskers største frykt og sende de en slags transe hvor de møter denne frykten. Iløpet av spillet sendes Batman i tre transer og de elementene som brukes i disse delene av spillet er så utrolig godt laget, for eksempel når Batman i en transe gjenopplever sin største frykt, nemlig drapet på moren og faren (som også var grunnen til at Bruce Wayne ble til Batman).
Dette refererer til tegneserien som så mange ting i spillet gjør, overalt i Arkham er det referanser til skurker og ting som har skjedd tidligere i tegneseriene. Dette har de fått til på en så bra måte og det er nok fordi skaperne er virkelige fans av serien, noe som merkes på hele spillet. Grafikken gjenspeiler hvordan figurene ser ut i tegnseriene og stilen som kjennetegner Batman.

Grafikken i seg selv er ganske god, venner og fiender er godt gjengitt og ser levende og naturtro ut (bortsett fra de tilfellene som strider med naturens fysiske lover). Omgivelsene er også godt animert, men mye av fargevalget gjengår over det hele, noe som kanskje er forståelig i og med at asylet ikke ble bygget på premisser om at fangene skulle ha det bra. Innendørs er vegger, tak og gulv for det meste farget i stålgrått, svart eller blått. Utendørs er det som om noe mørkegrønt svever i luften for overalt er det mørkegrønt. Ofte var alt blått da, på grunn av den hendige detektivmodus, hvor Batman skrur på et slags blått infrarødt lys som kan brukes til å se gjennom vegger og oppdage hemmeligheter. Dette kan brukes når som helst i spillet og det endte opp med at jeg løp rundt med blå omgivelser stort sett hele tiden fordi ting var så mye lettere da. Akkurat som i Wolverine synes jeg de burde begrenset bruken av slike hjelpemidler til spesielle områder.

Tritt og ofte møter Batman på Joker rundt om i asylet, det skulle jo bare mangle siden han faktisk etterlater seg en del spor som kan bli fulgt med nettopp detektivmodusen. Som regel dukker det opp en cutscene hvor vi ser Joker forsvinne ved å sende fanger mot Batman, sprenge opp vegger for å blokkere veien, og lignende. Genial som han er er hvert eneste steg planlagt og Joker tar seg alltid tid til en liten samtale før han skygger banen. Og det er fortreffelig fordi Jokers stemme er dødskul. Innsnakket av Mark Hamill, best kjent for sin rolle som Luke Skywalker i den første Star Wars triologien. På sine senere dager tok han jobb som stemmeskuespiller og spilte stemmen som Joker i den animerte Batman serien som gikk fra 1992 til 1995. Han er virkelig talentfull og er noe av det kuleste med spillet. Videre har de også hentet inn flere stemmer fra den animerte Batman serien, blant annet Batmans egen spilt av Kevin Conroy. Stemmeskuespillet er solid hele veien og veldig gjennomført.
Musikken derimot er til tider fraværende og ellers ikke særlig minneverdig.

Spillet blander oppgaveløsning, gåter, utforskning og slossing på en uforglemmelig måte og tross alle mine forhåpninger til spillet skuffer det på ingen måter. Det er lite negativt å si om spillet og hvis du har penger på bok anbefaler jeg deg å kjøpe dette spillet tidligst mulig. Fordi Batman er i storform og står nok en gang fram som den beste superhelten noensinne.

Pluss:
Det dynamiske kampsystemet, stemmeskuespillet, figurenes utseende, ekstra moduser, muligheten til å spille som Joker, variert og spennende helt til slutten, Joker, Batman, alle referansene

Minus: