Counter-Strike: Source

Du sitter der enda, etter kanskje 12 timer ved PCen, omgitt av tomme energidrikker og med et headsett klint nedover ørene, lyset av og total Zen-aktig konsentrasjon. Du hører den taktfaste tikkingen fra bomben på bombsite A, og sniker deg rundt hjørnet. Du hører en terrorist med makk i ræve løpe aktivt rundt å lete etter deg, og du retter din lyddempede M4 mot den første. Pew pew pew, han faller med hull i hodet. Du har god tid på deg, og går rolig bort til bomben og desarmerer den. Counter-Terrorists win.

Ja denne anmeldelsen er av Counter Strike: Source, oppfølgeren til det smått legendariske Counter Strike 1.6. Spillet er utviklet av Valve, som har spill som Half Life på rullebladet, og dette burde si noe om kvaliteten på spillet. Akkurat dette spillet bruker en lett modifisert Source-spillmotor (derav navnet...) som du kanskje har prøvd i Half-Life 2. Altså absurd god fysikk som hadde fått Newton til å smile, (på den tiden) god grafikk og rask, dødelig action. Det er CS, rett og slett.

Det første du merker er nok at grafikken er... en smule "meh" i dag. Men da dette kom ut var det veldig god grafikk, og man kan ikke si at the ikke fungerer, for det gjør det. En bonus er vel at så og si alle PCer i dag kan kjøre det med god framerate, noe som kan være ytterst viktig i den nerverpirrende verdenen du befinner deg i. Spillet roser hånd-øye koordinasjon opp i skyene, og det går ofte ut på å være den som kan kontrollere den høyeste sensitiviteten til å blåse av hodet på den andre. Eller plante 3 skudd i kroppen, siden det er like effektivt. Begge deler kan ta under ett sekund uansett, så det er en god ide å prøve å få alle taktiske fordeler, og det er der teamplay kommer inn.

Spillet har ikke noen "deathmatch" med i den offisielle pakken, men moddere har selvsagt lagd DM, zombiemode, gungame og god knows what i løpet av disse årene. De er de_ og cs_ sceniaroer, henholdsvis Bombing og Gisselredning. Om du har spilt CoD4 kan jeg beskrive de_ oppdragene med 3 ord - Search and Destroy. Ok, det var CoD som stjal det fra CS, men allikevel gir det et godt bilde. Men poenget er at begge disse ligger opp til intens og intimt samarbeid med laget ditt. Du bør ihvertfall gjøre det om du vil gjøre noe særlig suksess mot et lett koordinert lag. Men selvfølgelig kommer det med å ha reaksjonstiden til en prossessor på 9000 Ghz også da - det er ingenting i veien for at en person kan drepe 12 andre, det er bare ganske mye vanskeligere enn å jobbe som et lag. Og det burde jo være åpenbart at om du løper mot mål med gislene venter terroristene ved mål? Om ikke så er jeg overrasket.

Gameplayet er jo en av de beste tingene. Det er raskt, en runde tar normalt <5 minutter, og man kan dø utrolig fort om man oppfører seg som en tulling. En litt spesiell ting er at man begynner med lite cash, som oftest $ 800, så den første runden blir med pistoler. Vinneren av denne runden får råd til rifler og lignende, så det gjelder å dominere fra starten. Men du kan jo skyte dem ned med en Desert Eagle og føle deg som Dirty Harry på syre også, siden det er ett av de fire "Supervåpnene". Disse består av Desert Eagle, M4, AK47 og den elskede - men hatede - AWM, populært kalt "AWP" eller "That fucking n00b gun". Disse er enten kraftige og treffsikre (DE, AWM) eller nesten så balansert at det er ekkelt (AK47, M4). Men jeg liker at utviklerne ikke har gjort våpnene helt balanserte. AK47 har mer rekyl enn M4, men grovere kaliber og dermed mer skade og penetrasjon. Det er en smaksak.

Med alle disse våpnene må jo lyden være bra? Ja, lyden er ganske bra. Skritt, skudd og ting som treffes høres ganske troverdig ut, og det er ikke mye mer å si om det. Det er ikke CoD4 kvalitet på lyden, men den fungerer utmerket.

Men det er jo synd at uten noen ganske dedikerte venner vil du ende med å spille mot tilfeldige folk igjen og igjen. Om du gjør dette kan det bli kjedelig ganske raskt faktisk. Men med en gang du og en venn går inn i samme server blir det mye bedre. Om det er skikkelig teamwork eller sunn rivalisering som gjelder. Men om du virkelig vil ha alt ut av spillet, må du nok "Go pro". Altså presse deg inn i (eller skape) en klan, og spille mot andre klaner. Dette foregår i "scrims", der det er 5 mot 5 på de_ kart. Det er skikkelig gøy, og har et ekstremt høyt konkurransenivå. Men dette er noe man må prøve selv.

Alt i alt et utmerket spill å ta fram av og til, men også et utmerket spill å satse mer enn vanlig på. Det holdes litt tilbake for sin online-only - vel det ER bots, men de er ganske enkle selv på ekspert. - appell, sin muligens raskt kjedelige gameplay og ganske dårlig balanse. Jeg mener, du ser knapt andre våpen en de store 4! Kanskje en MP5 og en Scout her og der, men det er det.

Jajamen, fremdeles et utmerket spill :)

Grafikk: 7.5/10
Lyd: 8/10