Mini Ninjas

De danske folkene i IO Interactive er nok mest kjent for den voldelige Hitman serien, men nå prøver de seg på koselig ninja action. Fikk de det til? Det skal du få svar på nå.

Det er Xbox 360 versjonen jeg anmelder.

Mini Ninjas Kan nok på mange måte minne om andre klassiske eventyr spill som blant annet Zelda. Her har man de klassiske hjerte livene i tilegg til den klassisk redde verden fra en ond fiende opplegg. Det som er forskjellen i Mini Ninjas fra en del andre eventyr spill er den totale mangelen på puzzles. Her handler alt om hektiske kamper mot små, søte samuraier og snike action. Heldigvis funker dette fint, snikingen er utrolig fint utført og det er alltid like tilfredsstilende når du gjemmer deg i busk og ser en gruppe samuraier gå helt uvitende forbi. Kampene er også fint utført og med gigantisk arsenal av våpen, personer og ninja teknikker er kampene et virkelig fyrverkeri. Dessverre kan det bli repeterende med gjevne mellomrom.

Spesielt bosskampene har en tendens til å bli like og repeterende. Alle bossene med unntak av han siste blir tatt med å trykke en lang knappekombinasjon når du står på et sted. De er rett og slett uinspirerende og kjedelige. Den eneste store forskjellen på de er hvordan de angriper og hvordan miljøet rundt ser ut.

Når vi først er inne på repeterende er det nok verdt å nevne at historien i Mini Ninjas ikke akkurat er Oskar vinnende. Den er mer et klassisk eventyr fortelling i nesten nedgradert form. Hele historien går ut på at du som Hiro og din venn Futo skal ut på et eventyr for å redde alle dine forsvunne venner og finne ut hva som foresaker ubalansen i naturen. Simpelt, men det funker.

Spillet varer ikke allverdens tid, men du kan nok forvente rundt en 20 timer med ninja kos. For i tilegg til å runde selve historien finnes det en rekke ting som er mulig å samle på. Blant annet kan du samle på såkalte Jizo Statues i hver bane samt andre ting som ninja skrift ruller som gir deg ulike ninja teknikker. Dette gir spillet litt ekstra holdbarhet i tilegg til at det skaper litt moro med at det krever litt utforskning.

Det er nemlig ofte du har flere en 1 vei å velge mellom når du skal gå igjennom en bane. Dette skaper en slags falsk illusjon om frihet, for det finnes nemlig helst ikke mer en bare 2 veier og de leder alltid til samme sted. Heldigvis kan du takle vær vei på forskjellige måter, noe som gjør opp for den litt begrensede friheten. For eksempel kan det hende du møter på en fiendtlig leir på vei og da kan du blant annet velge mellom å snike deg forbi den, løpe inn og grisebanke alle eller kanskje ta de ut fra avstand. Det er et hav av muligheter, noe som er med på å gjøre spillet mindre repeterende.

Dessverre har Mini Ninjas som alle andre spil, sine negative sider. For eksempel legger nesten hele spillet opp til at du skal banke vær fiende på din vei istedenfor å snike deg rundt. For hvis du skal få experience points må du kverke fiender i tilegg til å redde fengslede dyr. Derfor er det sånn at hvis du sniker deg hele tiden kan du enda opp med å være i level 5 når du nærmer deg slutten av spillet, mens en som har kverket alle på sin vei mest sannsynelig er i level 15 på slutten. Altså høyeste level. Dette er et av de største minusene med spillet og det setter dessverre en demper på spillgleden.

Grafikken er også et av spillets lyse sider. Teknisk er den ikke akkurat noe mesterverk og jeg har sett ganske mange spill som overgår dette på det tekniske, men det tar det mer en opp for med sitt sjarmerende og enkle design. Landskapene er en fryd for øyet og resten av grafikken i spillet står også i perfekt harmoni med den enkle og uskyldige historien. Designet er et mesterverk rett og slett.

Det samme gjelde for lyden i spillet. Stemmene er perfekt laget og det er vanskelig å ikke trekke på smilebåndet når du hører de små ynkelige stemmene til noen samuraier som marsjerer forbi. Den lille dialogen som er, er også overraskende bra gjennomført og det er alltid morsomt når du forlater et tempel og fuglen som står der sier du er hjertelig velkommen tilbake, spesielt hvis du har med penger. Musikken er i tilegg flott komponert og går i et med stilen i spillet. For eksempel er det en rolig og vakker musikk som spilles i det du går rundt i det vakre landskapet, mens med en gang du blir oppdaget av noen samuraier skifter den til en mer hektisk melodi. Det er noe folkene i IO definitivt skal ha kudos for.

Når alt kommer til alt er Mini Ninjas et spill som til tross for sine feil leverer et knakende godt eventyr som er herlig fra start til slutt. Og det er lett å anbefale det til alle som elsker eventyr eller til de som rett og slett vil ha litt uskylig moro.

+Godt gjennomført sniking
Lekkert design
Vakker musikk