Halo 3: ODST

Skrevet av: BioBouy   2009-09-29

ODST har endelig landet. Playstation fanboysen sipper om at det er en melkende tilleggspakke og Xbox rumpeslikkerne raser imot i full kraft. Jeg stiller meg midt i mellom. Dette er pokker meg ingen tillegspakke. Den smaker kanskje melk, knallgod skjokomelk i så fall!

Singelplayerdelen begynner i byen New Mombasa. Byen har gått til helvete. The Covenant er til stede og ser etter deg, og du leter etter spor som kan fortelle hvor resten av din enhet befinner seg. Hvert spor du finner gir deg en flashback som du spiller gjennom. Jeg personlig er ingen tilhenger av denne historiefortellingsmetoden. Bedre blir det ikke av at New Mombasa er utrolig kjedelig. Bygningene er like, tempoet er lavt og det er bekmørkt. Det føles som en spillbar loading screen som man vil gjennom raskest mulig. Heldigvis er fantastisk musikk der til å skape en liten klype atmosfære.

Musikken er nemlig den beste delen av lydsporet. Musikk er viktigere enn man først tror. Når man vandrer gjennom de langtekkelige gatene i New Mombasa hjelper det med deilig orkestermusikk i ørene. Når musikken omsider blir forstyrret av maskingeværsalver og plasmaeksplosjoner blir ikke trommehinnene irritert i det hele tatt. Lydeffektene er flotte men det blir noen ganger litt for lite bråk faktisk. Det er ikke som Gears Of War, Killzone og Call Of Duty som gir et skikkelig adrenalinrush gjennom lyden.

Selv om jeg er uenig i at ODST burde vært en nedlastbar tileggspakke så er mye likt forgjengerne i Halo serien. Med unntak av Halo Wars såklart. Grafikken for eksempel er veldig lik Halo 3. Muligens litt forbedret men dette kan faktisk være ønsketenking. Uansett vil jeg kalle grafikkvaliteten middelmådig til å være en så stor serie som Halo utviklet av selveste Bungie. De kompenserer dog for dette med flott design. Som alltid i Halo serien er omgivelsene realistiske vil jeg si. I likhet med Mass Effect virker omgivelsene veldig virkelige, slik man kan tenke seg at de faktisk blir om 500 år, men noe som ikke passer helt inn her er et multimeter. Et elektronisk målingsapparat som vi har i skuffen hjemme.

Det er samme sak med spillets gameplay. Selve spillkontrollen er nokså lik det første spillet i serien. Dette er bra, for Halo 1 er bedre enn for eksempel Farcry 2 på det området. Selv om Halo 1 er mye eldre. Det er noe med den utrolig presise, flytende siktingen og bevegelsen som er nesten unikt for Halo serien og de nyeste Call Of Duty spillene.
Kontrollen er selvfølgelig ikke det eneste viktige elementet i gameplayet. Man forventer at siden du ikke lenger spiller som en Spartan ville gameplayet føles annerledes ut. Det er ikke slik det i realiteten er. Jeg stormer frem guns blazing så å si overalt. Selv om jeg ikke er spesielt god i Halo virker jeg fortsatt ganske overmenneskelig. Man kan hoppe rett over biler, falle 15 meter og løpe videre, rive løs turrets og føre nesten alle kjøretøy uten problemer. Jeg er glad for at jeg kan gjøre alt dette i ODST også. Det pumper variasjon i fleisen på deg og det kan man ikke klage på.

Variasjon får man også i multiplayerdelen av spillet. Ikke bare får man alle multiplayerbanene til Halo 3. Det er lagt til et par nye også, men dette er ikke den store nyheten. Firefight er nemlig en av hoveddelene av spillet. Det går ut på så å si det samme som Horde i GoW og Nazi Zombies i Cod. Uendelige mengder fiender til dere blir drept, ganske simpelt. Viktig for denne delen er at det fungerer bra, heldigvis gjør det for det meste det.
Co-op har alltid hvert en stor del av Halo. Før jeg tok steget inn i den neste generasjonen og inn i online verdenen av multiplayer gikk det kun i split screen for meg og gutta. Jeg gliser fra øre til øre av at Bungie har beholdt samarbeidsmodusen. For et spill blir ubegripelig mye bedre om opplevelsen deles med en venn.

Før jeg runder av må jeg fortelle om noe som virkelig irriterer meg. Karakteren du spiller kalles The Rookie, og innimellom blir han også kalt trooper. Dette i tillegg til at han for det meste er taus får han til å virke veldig lik Master Chief. Den mystiske følelsen over Master Chief passet fantastisk for han, men om Bungie vil skape et annerledes eventyr med ODST bør de ha gitt The Rookie litt mer utadvent personlighet.

Trass i gørrkjedelige New Mombasa, The Rookie som er mer hemmelighetsfull en Master Chief og litt tam grafikk er Halo 3: ODST et flott spill. Et obligatorisk kjøp for alle Halo fans. Nå gleder jeg meg til Halo Reach og eventuelt enda mer. For er Halo en del av tittelen er det klassespill. Selv om det er melk, og melk er jo sunt uansett!

+ Firefight, musikken, co-op, alle Halo 3 multiplayerbanene

- New Mombasa... nok sagt

Grafikk: 7/10