Race Driver: Grid

Skrevet av: Espio   2009-09-29

Så var det Grid da. Det bilspillet som sies å være et av de beste som noensinne er laget... Personlig liker jeg bilspill. Helst litt artige, fargerike bilspill. Ikke grå, kjedelige, overrealistiske bilspill. Race Driver: Grid har farger, ja, men etter min smak er der alt for realistisk, og da jeg så det i butikkhylla, tenkte jeg, Hvorfor ikke? Hva har jeg å tape? Men jeg hatet desverre nesten hele spillet. Nesten.

Da jeg fikk i gang spillet, var det første som slo meg; Grafikk. Grafikken til spillet må være det beste med det, fordi den er perfekt. Lakken til bilene glinser og skinner i sola som jeg aldri har sett det før og ikke nok med det, det ser sylskarpt ut. Men der stopper det desverre for min del, for etter en kjapp intro av spillet blir jeg nermest kastet inn i et race, uten å helt vite hva jeg skal foreta meg.

Da racet starter, føler jeg at det går som en drøm. Jeg nermest flyter silkemykt forbi et par motstandere og føler allerede at seieren er min. Helt til første sving. Der mister jeg fulstendig kontroll. Jeg prøver en rolig brekksladd og satser.

Det går praktisk talt til helvete. Bilen min snurrer omtrent fire ganger rundt i det jeg febrilsk prøver å få tilbake kontroll. Jeg lager en gedigen veikork og hele skjermen er fylt med grå røyk fra svidd gummi. Hva var det? Jeg prøvde å svinge og jeg knuser halve bilen og halve banen? I frustrasjon spoler jeg tilbake med den orginale og fiffie "Spole-enheten" til spillet og tenker at alt vil gå bedre nå.

Neida. Det samme skjer igjen, og igjen og igjen. Etter et par restarts og "spolinger" så kommer jeg meg videre, og etter at bilen min har mistet muligheten til å svinge til venstre vinner jeg. Men det var da neimen ikke lett. Etter hvert kommer jeg meg videre, customiser vogna mi, og prøver neste race. Går like dårlig. Det samme gjelder det neste, og det neste, og slik fortsetter det.

Hovedgrunnen til at jeg klarer meg så dårlig er nok i hovedsak at jeg aldri har kjørt en bil før, og ikke kan svinge med bremsene osv. og det tror jeg kanskje en bør ha gjort. Du bør ha i hvertfall litt erfaring med om du skal klare de vanskeligste racene. Men som sagt synes jeg at grafikken er veldig lekker, og det løfter spillet en del.

Lyden i spillet synes jeg ærlig talt er fantastisk. om du slår på surround og lukker øynene kjennes det ut som om du befinner deg inne i bilen. Så Codemasters har gjort en svært god jobb med det visuelle i spillet.

Men der det taper seg mest for meg må nok være det som er etter min mening det viktigste. Nemlig gameplayet. Jeg, personlig, bare får det ikke til. Ikke mange av vennene mine som prøvde det heller. I noen svinger gikk det ganske greit, men som regel krasjet jeg og måtte spole tilbake.

En annen ting ved Grid som jeg heller ikke likte så spesielt godt, var at deler av bilen kunne bli ødelagt, og det er dette jeg mener ved overrealisme. Noen synes sikkert det er dritfett at bilen kan bli totalvraket og at man nermest ikke kan kjøre med den lenger, men dette falt desverre ikke mye i smak hos meg.

Konklusjon:
Så alt i alt mener jeg at dette er for realister... og for folk som kjører/har kjørt bil. Jeg, som tenåring har så vidt vært borti en gasspedal, og enda mindre prøvd en brekksladd... Men for all del, detter er sikkert et supert spill og hadde det ikke vært for at jeg ikke liker overrealistiske bilspill hadde nok dette vært bra... men som sagt, det gjør jeg ikke, og derfor får dette 5/10.

Samlet karakter: 7.8/10
1
2