Halo: Combat Evolved

Da Bungie og Microsoft lanserte Halo: Combat Evolved eksklusivt til den gamle Xboxen ble Halo tatt med storm. Spillet revolusjonerte FPS-sjangeren og satte store høyder med flerspilleren. Men etter et par måneder med usikker tenking bestemte Microsoft og Bungie seg til å konvertere Halo til PC, og etter et par måneder der etter igjen ser jeg på en storslagen og kanskje et av de beste konverteringene Microsoft har gjort til PC.

Master Chief

Det første du ser når du begynner å spille kampanjen på Halo: Combat Evolved (vil her etter kun si Halo eller spillet) er at Master Chief kommer ut av en slags kald boks. Mens du gjør deg klar med liv og alt blir skipet du (Master Chief) og alle de andre soldatene og Commander Keyes bordet av menneskenes fiende The Covenant.

Historien forteller at The Covenant som er en slags Alien/Monster rase som har plaget og ville utrydde menneskeheten i sivilsasjoner. Master Chief blir beordret av Commander Keyes (sjefen) at Master Chief er nødt til å rømme fra skipet de er i The Pilar of Autumn og må redde så mange soldater han kan før han drar.

Det siste jeg vil fortelle er at det lille flyet Master Chief sitter i på veien ned blir skutt ned og lander på en såkalt ringformet planet kalt Halo. Og målet til Master Chief etter å ha fått mer informasjon angående Halo er å ødelegge Halo, men ikke en gang Master Chief, The Covenant eller menneskeheten vet at det gjemmer seg en veldig farlig rase kalt Flodden under hele historien. Og om du vil vite mer så er det bare å kjøpe spillet!

Kampanjen

Den så absolutt største lyse siden med Halo er selve kampanjen. Kampanjen er delt opp i et par store kapitler som der etter er delt opp i et par små oppdrag. Hvert oppdrag har sine formål og om du tror at oppdragene og omgivelsene ikke er varierte så tar du feil! Oppdragene er fine og spennende og du må gjøre oppdragene og ikke bare gå rundt å se på de fine omgivelsene for å fullføre historien. Omgivelsene er veldig godt detaljerte og er fine å se på. Du kan fra å gå i rundt på fine sydhavsøyer til å gå i snødekte områder.

Det varier på hvor lang tid man vil bruke på historien/kampanjen i Halo. Det kommer an på om du bare rusler rundt og går for å se på alle de vakre fargene og hvilken vanskelighetsgrad du er på. Jeg spilte på den nest enkleste og brukte et par dager på den. Men dessverre så kan enkelte personer synes at å spille Halo i strekk bli ganske så enformig så et par oppdrag og ikke flere kapitler på rad er bedre enn godt.

Grafikken og Lyden på den tiden

Et av de største tingene i Halo er at om man forestiller seg hvordan grafikken på den tiden Halo kom ut var så var den virkelig god. Spillet har mange og veldig detaljerte våpen og noen ganger kan det skje at du virkelig stirrer på de detaljerte våpnene i noen par sekunder. Fiendene er også veldig godt laget og varierte og om det ikke hadde vært for at fiendene ikke hadde vært slik som de er hadde halo var ganske så ensformig. En annen ting som jeg har skrevet tidligere også er de virkelige nydelige miljøene. Miljøene er både godt laget, designet og detaljerte og man vil sikkert til og med stå å se på miljøene, om man har tid da (hehe).

Og som alle Halo spill så er lyden og musikken noe av det beste Bungie får til. Det er en fryd å både høre på musikken i menyen og fiendene dine gnåle da skuddene dine og dines medsoldater treffer dem. Lyden er også selvfølgelig variert og når man er ferdig med historiedelen tenker du sikkert at Bungie har et veldig bra orkester som lager den fantastiske musikken i spillet.

The Covenants og Flodden

Det er 2 typer fiender i Halo. Den ene typen fiender er som sakt kalt The Covenants og den andre er den avskyelige Flodden som både The Covenants og menneskeheten hater.

The Covenants har ikke bare 1 type fiender i seg men veldig mange. The Covenants har både såkalte sjakaler som har et slags futuristisk skjold, de litt dumme men morsomme Brutene er veldig små og lette å ta knekken på, Jegerne eller på Engelsk kalt Hunters er en av de største av The Covenants. For det første så har de skjold (ikke som sjakalene har) og for det andre så tøler de mye og har gode våpen.

Flodden er en såkalt arme av vandøde eller zombier som andre kaller de. De er lette å drepe men problemet er at de kommer i store grupper på en gang. Og da er det vel en grunn for å ha ladet om våpenet da? Ellers er det ingenting annet å si om fiendene i Halo.

En god flerspiller

Når du er ferdig med historien/kampanjen i Halo så er det bare å gå rett over til flerspilleren. I flerspilleren kan du velge mellom et par moduser som Slayer og Capture the Flag eller forkortelsen CPT.

I Slayer er det vanlig Deathmatch eller Free for All der spillere over nettet kan ta knekken på hverandre med et utvalg av våpen som den vanlige hagelen, maskingeværet og sniperen man finner i selve historie delen av spillet. Det er ganske mange baner i spillet men noen vil føle at noen av banene er for store enn slik det burde være.

Dessverre så er det ikke noe rankingsystem i flerspilleren som setter ned holdbarheten på spillet slik at man aldri vil spille multiplayeren(flerspilleren i mange timer slik som i spill som Halo 3, Counter-Strike og Call of Duty.

Alt i alt så er Halo: Combat Evolved en frisk pust i FPS-sjangeren som den er nå og vil sikkert bli et par år framover også. Konverten av Xbox-versjonen er og vil bli veldig bra og for de som ikke har en Xbox eller en PC så vil man gå glipp av noe veldig stort i spillindustrien!

Karakteristikk:

+ Flott grafikk (på den tiden), lang kamnpanje, god flerspiller, flotte omgivelser, varierte og smarte fiender, engasjerende og veldig spennende historie.

- Flerspilleren vil bli tid tider ensformig og det samme med kampanjen om man spiller i strekk. Litt for dumme lagkamerater.