FIFA 10

Skrevet av: BioBouy   2009-10-07

Årets utgave av FIFA er endelig ute av garderoben. Pro Evolution Soccer og Konami bør passe seg i år. EA er nemlig i toppform med FIFA 10. Den legendariske fotballserien har aldri vært bedre!

FIFA spillene har alle vært nokså stive de siste årene. Det var for få fremgangsmåter og dette gav spillet mindre holdbarhet og trakk det ned på karakterskalaen. Nå er dette historie. Innføringen av 360-graders dribling er den viktigste og største forbedringen. Nå kan ballen nemlig sparkes eller dribles i nesten alle retninger. Dette gir en strålende flyt og blotter spillets fine animasjoner. Dette gjør det også enklere og mer tilfredsstillende å føre ballen før man enten skyter eller slår en pasning, i motsetning til FIFA 09 hvor dette sjeldent ble vellykket, og FIFA 08 hvor det var så å si umulig. Dette i tillegg til bedre flyt i dueller, smartere AI, nye driblefunksjoner og flott fysikk gir utviklere som vil toppe EA's resultat en veldig vanskelig og krevende oppgave.

En av de virkelig store fordelene med FIFA og fotballspill generelt er at det holder så utrolig lenge. For det første er ingen kamper like, men dette er selvfølgelig ikke alt. Mulighetene er faktisk tyngre på vektskålen, og det er mange av dem, veldig mange. Blant spillmodusene finner du Manager Mode som går ut på at du styrer det meste for et lag gjennom så mange sesonger du ønsker. Denne modusen har vært med i serien i lang tid men er forbedret omtrent til bristepunktet i FIFA 10.

Online lagmodusen er også tilbake i år. Kun med nytt navn, Pro Club Championship. Her kan du organisere deg i din egen klubb. Denne klubbmuligheten var et av høydepunktene for meg i FIFA 09. Dessverre har de nesten totalruinert modusen i år. På FIFA 09 kunne alle i vennegjengen bruke alle spillerne på laget når det ble spilt kamp. I FIFA 10 kan kun en gjøre det, og de andre får ta til takke med en posisjon hver. Dette er en vanskelig sak å forklare. Med en så knøtteliten endring har EA forhindret noe av det morsomste og beste fra 09 i å bli med i årets utgave også. Denne modusen er alikevell artig og forbedret på flere vis. Blant annet mer statistikk og ordentlig god lagfølelse gir den et ekstra dytt tilbake i riktig retning. Din virtuelle spiller kan også brukes for laget for dette laget. Virtual Pro som det heter på engelsk kommer jeg tilbake til straks
Heldigvis er fortsatt håp om at denne lagmodusen skal brilliantiseres, EA's servere har vært fryktelige den første uka etter at spillet ble sluppet. Onlinedelen har rett og slett virket veldig problematisk og svaiende. Mulig denne restriksjonen kun er en feil som de jobber for å rette opp? Vi får holde fingrene krysset.

Nå tilbake til Virtual Pro. Enkelt sagt er det din egen selvlagde spiller. Har du spilt de tidligere FIFA utgivelsene, eller noen av PES spillene vet du at dette i grunnen ikke er noe nytt. Det er dog kraftig forbedret, derfor får det et lite avsnitt i denne anmeldelsen også. Nå kan han eller hun. Nei vent det må være en mann, brukes i nesten alle deler av spillet. Med unntak av rangerte en mot en kamper over internett. Ferdighetsutviklingen er også mye mer rettferdig, krevende og klokere. Nå kan man ikke bare spille kamper og oppgradere hva man vil. For å bli bedre må du utføre spesielle oppgaver på banen for å bli flinkere i ferdigheten man trenger for å gjøre akkurat den oppgaven. Les den forrige setningen sakte så forstår du.

Legger man alle disse forbedringene til side, kommer den største frem. Nemlig Game Face. Her må du gjennom alle konsollgameres mareritt. Slå på PCen og inn på nettet. Du laster opp et bilde av trynet ditt og plasserer punker på hoveddelene av fjeset. Dette gir et mer komplisert og profesjonelt inntrykk enn sluttresultatet til den lignende muligheten på et av de tidligere Pro Evolution Soccer utgivelsene, hvor man bare tok et bilde og klinte det på spilleren. Resultatet er også flott. Du kjenner deg selv igjen på sekunder. Det er tilfredsstillende og gjør Virtual Pro mye mer interessant. Det tar heller ikke lang tid, så ikke fortvil konsollelskere. Ja dette avsnittet ble lengre enn jeg hadde tenkt meg.

Jeg er som vanlig ikke veldig fornøyd med lyden i FIFA. Det blir noen ganger litt for lite trykk fra publikum og de fleste kommentatorreplikkene er fra tidligere FIFA utgivelser. Heldigvis er det noen nye, og disse er også de flotteste. Morsomme korte samtaler som viser at det er Martin Tyler og Andy Grey som sitter med micen og ikke to livløse zombie roboter. Det er også en del forskjellige kommentatorspråk å velge mellom. Engelsk, svensk og spansk er de mest aktuelle for meg. Du finner også blant annet fransk og italiensk i tillegg. Musikken er heldigvis der for å trekke denne delen litt opp igjen. Den er variert, det er mange sanger på mange språk. Noen høydepunkter i låtlisten er f.eks "Fot i Hose" av Casiokids og "Give it Up" av Datarock, som er med i spillet i år også.

Noe annet med lydsporet jeg er litt skuffet over er at spillet ikke har norske kommentatorer. Det ville gjort FIFA 10 nærmest upåklagelig. Å legge inn kommentering i forskjellige språk har selvfølgelig sine kostnader og tar mye plass på discen. Ingen tvil om det, men når FIFA serien er den mest solgte spillserien i Norge kunne de godt ha lagd ut litt ekstra penger. I stedet for å tilfredsstille svenskene i år også. Gary Paterson's (Creative Director EA) besøk til Oslo for å fortelle om spillet viser dog at de er glade i alle nordmennene som gir serien deres kjærlighet hvert år. Jeg er garantert en av dem!

Utenom det jeg har nevnt er det ikke mye å trekke karakteren ned for. Jeg kan kanskje nevne at de ikke har lagt til noen nye ligaer i år, de har faktisk utelatt mange av stadionene og ikke valgt å hente tilbake innebanen som så mange savner. Tross sine små og mellomstore feil er FIFA 10 et flott spill. FIFA fans der ute, dere vet hva dere må gjøre. Løp og kjøp!

+ 360 Graders dribling, flott flytende gameplay og animasjoner

- Fare for raserianfall pga irriterende og frustrerende motstandere på internett

Grafikk: 8/10