Call of Duty: Modern Warfare 2

Skrevet av: BioBouy   2009-11-19

Nå har vi hørt det nok, Modern Warfare 2 er et av årets mest etterlengtede spill. Vi har også ventet lenge nok for nå er storspillet endelig i hus for de fleste spillelskere. Oppfølgeren til tidenes online skytespill har som mål å slå forgjengeren tilbake til steinalderen. Har Infinity Ward truffet blink nå igjen?

Svaret er ja. Kanskje ikke helt i singleplayerdelen som for det første bare varer i 6 - 7 timer. Dessuten er historien veldig rotete og fortelles gjennom langtekkelige gjespende mission briefings. I løpet av denne delen har du skutt deg gjennom slummen i Brasil, forstaden i USA, arabiske byer, snølagte skoger og en russisk flyplass hvor den kontroversielle scenen du sikkert har hørt om utspiller seg. Alt i alt er singelplayerdelen actionfylt og god. Kjøpte du MW2 for enspillerdelen har du tryna, men er du kun ute etter multiplayeren er du på helt riktig spor. For den er helt fenomenal!

Moderen Warfare 1 hadde fantastisk multiplayer. Selvfølgelig går da ikke Infinity Ward feil med oppfølgerens onlinedel, slikt skjer heldigvis veldig sjeldent. Den er kraftig forbedret på alle punkter. Flere våpen, killstreakmuligheter, deathstreaks og masse nye attatchments og perks. Det eneste jeg kan trekke bittelitt for er at banene ikke skyter seg rett inn i hjertet mitt slik som CoD 4's baner gjorde. De kan gjøre dette ettervert. Jeg er typen som elsker de banene der jeg spiller best.

Når jeg babler om multiplayeren må selvfølgelig Spec Ops nevnes også. Kort sagt er dette en samarbeidsmodus med varierende og überfete oppdrag. Her går du gjennom stealthoppdrag, ville skyteoppdrag, kappløp osv. Det dukker også opp baner hvor du og kompisen trenger litt ekstra samarbeid. Et eksempel er en av de første oppdragene. Du løper på bakken mens din venn skyter alt rundt deg i fillebiter fra et fly. Den moderne krigføringen gir deg virkelig nye råkule muligheter.

Lyden er så å si den samme som forgjengeren sin. Det er jo bra. Det skapes stemning, atmosfære og adrenalin av eksplosjoner, skudd og rop. Stemmeskuespillet er også ganske flott. Den som skiller seg ut er Keith David. Tror nok ikke jeg blir stemplet som løgner om jeg sier kjent fra Halo serien og som Captain Anderson fra det hjertesprengende Mass Effect. Jeg har dog ikke hørt 50 Cent sin stemme enda. Men jeg er sikker på at den passer inn i kampens hete.

Se bort ifra en nokså skuffende singelplayer. Rett øynene mot multiplayeren i stedet, og du ser en fantastisk bombe av et spill. Med nye våpen, killstreaks, deathstreaks, baner, lyd og effekter har FPS gudene Infinity Ward forbedret det som virkelig gjelder. Nemlig multiplayeren. MW2 hadde himmelhøye forventninger og har innfridd dem mer enn nok. Alt er pakket rundt det knallsterke skjelettet av grafikk, lyd og sylskarp spillkontroll. En sterk kandidat til Game Of The Year!

+ Multiplayeren, den hellige multiplayeren
- Singelplayerens kjipe historiefortellingsmetode

Grafikk: 10/10