Damnation

Vel hallo, folkens! Nå er det virkelig lenge siden jeg har skrevet en anmeldelse, men den som venter på noe godt... har ikke noe liv.
Så i dag skal vi anmelde noe virkelig fantastisk! Jeg mener, hva er vitsen med å anmelde sånne dårlige, kjedelige spill som Grand Theft Auto 4 og Killzone 2? Det er mye mer artig å ta for seg noe artig, underholdende og helt fantastisk bearbeidet!
Vel, la oss hoppe rett i det. I dag skal vi ta en titt på Blue Omegas første OG siste mesterverk, som visstnok lever opp til navnet sitt: Damnation! Til Xbox 360.

La oss begynne med historien i spillet...

Damnation utspiller seg i Amerika, i en alternativ fremtid, hvor bygninger er knust, ting går på dampteknologi, folk vil være cowboy-wannabes, hopper og klatrer rundt, har med seg masse våpen, roper masse rare ting og kjører svære motorsykler. Hmm... Ikke så ulikt nåtidens Amerika da.
Du spiller som en tapper, cowboy-aktig fyr ved navn Mr. Wuzzhisname (som dere kanskje skjønner er dette virkelig en minneverdig karakter.) Han er på jakt etter å drepe en ond diktator som sender ut G.I Joe-kloner for å ta over verden (Of course!), og for å redde dama si, som har blitt kidnappet av denne diktatoren fordi... han virkelig har lyst på henne. For å redde henne må du gjennom masse forskjellige byer som likner Hiroshima-light, og møte nye folk som skal hjelpe deg på din reise for å ta hevn på denne diktator-duden. Wow! Jeg mener, WOW! For et historisk mesterverk! Dette beviser virkelig at kreativiteten til folk kan gå dit ingen har gått før! Vel, det var en annen serie da, men jeg husker ikke helt hva den het... Det var noe med en finale... og noe fantasi... final fantasy... Jeg tror den het «Shotgun Joe in Wario Land.»

Vel, la oss snakke om det aller viktigste i ALLE spill NOENSINNE: Grafikken!
Når du først starter opp spillet vil grafikken garantert ta pusten fra deg! Den er (u)detaljert, skinnende (u)lekker og (u)inspirerende, og ser ut som et nydelig Playstation 2 spill! Flott for de som liker å tenke tilbake på de gode stundene...
Alt fra de lekre, grønne øynene til fiendene som stirrer tomt ut i luften til de flotte bygningene som av en eller annen grunn ser ut som plastelina pga. Framerate-problemer, vil garantert få en hver hardcore-gamer til å juble! Dessuten har du en slags mystisk kraft som gjør at du kan gå igjennom forskjellige kampesteiner og vegger, nesten som et spøkelse. DET er en superkraft jeg gjerne ville hatt!

Over til gameplayet!
Siden dette tar plass i et steampunk-aktig land, så er selvfølgelig alle våpnene damp-styrkede, som gjør at de lager masse kule effekter når du spiller med dem! For å angripe holder du inne den venstre triggeren, og så trykker du på den høyre for å skyte. Men vær varsom! Våpnene er ekstremt upresise, noe som helt klart en Blue Omegas forsøk på å gjøre spillet mer avansert for oss hardcore-gamere. Likevel kan du trykke på høyre joystick (mens du holder inne RT) for å gå inn i iron-sight og få bedre sikte på fienden... når kontrollene virker.
Det er mange våpen i spillet. Du kan for eksempel få tak i en damp-revolver som høres ut som et sagblad mot metall, et damp-maskingevær som høres ut som et knekkebrød som tygges i rask hastighet, ei damp-sniper rifle som høres ut som den skyter på vann, en damp-spiker pistol som høres ut som en damp-stiftepistol (og er like effektiv som en), ei damp-hagle som høres ut som... vel, ei damp-hagle, og mange flere! (som for det meste er ubrukelige.) Vi ser mye inspirasjon fra et annet, helt ukjent spill kalt Gears of War, men siden jeg tviler på at dere har hørt om det, så skal jeg ikke si så mye om det. Jeg tror jeg hørte om det på nettet en gang...
Men la oss ikke henge oss opp i våpen, la oss gå videre...
Dere husker kanskje spillet «Mirror's Edge» fra i fjor? Vel, det ser ut som Blue Omega har latt seg inspirere av dette, fordi man kan nemlig hoppe rundt og klatre på forskjellige bygninger! Mr. Wuzzhisname er en sportslig mann, for han kan drive med parkour OG skyte på samme tid! Men ulikt Mirror's Edge, så er jo dette i tredje-persons perspektiv. Med andre ord er det mye lettere!
Du hopper rundt og griper tak i kanter automatisk! Du bruker RB, LB og A til å hoppe noen ganger (når kontrollene virker), du sklir ned tau og kjettinger, og rekker kanskje å skyte (bomme) noen ganger før du når ditt mål! Du vil merke at kontrollen er rotete, uresponsiv og perfekt for den som virkelig ønsker seg en utfordring! Virkelig en bra jobb, eller hva?
Men guess what! Det er ENDA mer innenfor gameplay! Du kan nemlig kjøre motorsykkel i spillet! Ja, motorsykkel! Hva mer kan du ønske deg?
Akkurat som med bilen i Far Cry Vengeance, så er denne motorsykkelen akkurat som et såpestykke som beveger seg rundt på bakken og sklir i alle retninger (Det er sikkert bare for utfordringens skyld.) Men den kan også kjøre oppover veggene! Wow! Hva slags andre spill kan man vel gjøre det i? Likevel bygger dette på utfordringen, og gjør at sykkelen sakte sklir ned igjen og evt. Faller ned i hullet du kjører ved siden av sammen med deg... om da det ikke allerede har skjedd. Og, siden du har en partner med deg, så kan de alltid sitte bakpå sykkelen og skyte på eventuelle fiender! Det er virkelig flott. Vet du hva som også hadde vært flott? Om partnerne dine hadde truffet fiendene.
Det går selvfølgelig ikke ann å kjøre fra partnerne dine, og selv om du prøver, så har de en mystisk måte å teleportere seg bort til sykkelen i et jumpcut. Virkelig kule evner man kan få i fremtiden, eller hva?
Er du glad i upresise våpen, uresponsiv kontroll og en såpesykkel, så er dette spillet for deg. Og nevnte jeg forresten at spillet har en slags magisk kraft som gjør at man setter seg fast i trapper og dører? Dette er sikkert på grunn av et magnetfelt som suger til seg dine dampvåpen.
Og spillet har også en multiplayer-funksjon! Du kan spille co-op sammen med en venn (som mest sannsynlig ikke vil være din venn etterpå), og online-multiplayer! Det er mange folk å spille med på nett, minst 3 stykker antar jeg. Så sleng deg løs og se om du finner noen!

Så, litt om lyden i spillet!
Som jeg før har sagt, så høres mange av våpnene ut som forskjellige brødskiver og verktøy, så det skal jeg ikke fortelle så mye mer om. La oss heller snakke litt om musikken!
Det er ca. 3 forskjellige sanger i spillet, og hver av dem repeteres om og om igjen for å skape den perfekte stemningen til dette underverket av et spill! Spill det på maks volum, og du vil garantert kunne skremme dine foreldre eller plagsomme tanter vekk fra huset (for de som har mistet en tante eller foreldre, så ber jeg om unnskyldning på forhånd.)
Og så har vi selvfølgelig stemmene. Du vil legge merke til at skuespillet virkelig er av A-klasse, når karakterene roper setninger som «Mother of God, what a sight!», «Look at the sky!» og «Have I told you about my bike collection?» De må virkelig ha visst at de skulle bli godt betalt, for de leverer replikkene sine med null innlevelse, garantert inspirert av det fantastiske Terminator Salvation. Gull!

Siden dette ble det aller første, og aller siste spillet til Blue Omega (siden de gikk konkurs etter spillets utgivelse, mest sannsynlig pga. At de brukte pengene på julebord), så er dette virkelig et bevis på at man virkeliggjøre en drøm ved å skape det perfekte spill som ikke likner på Gears of War i det hele tatt. Virkelig en flott insats!

Vel, nå som vi har tatt en svært god titt på dette spillet, så lurer du sikkert på: Burde jeg skaffe meg dette spillet?
Vel, la oss ta en titt på karakteren:

Det positive: