Pokémon Rumble

Pokemon er et stort og populært fenomen og nå har det altså begitt seg ut i leketøyenes verden i Pokemon Rumble på Wii. En stor flopp? Eller en morsom og artig vri på serien? Svaret får du i denne lekende anmeldelsen.

De fleste ville nok stilt seg skeptisk til dette spillet noe de har grunn til. Det er ikke akkurat hver dag at det kommer et spinoff spill i Pokemon serien som ikke lukter melk lang vei. Heldigvis er dette spillet et unntak som de fleste med forkjærlighet for Pokemon vil finne mye glede i.

Som de fleste spinoff spill er det en del forandringer i forhold til den originale spill serien. Blant annet er det ikke lenger ligaen man skal ta, men Battle Royal som er det store målet. Hvis du lurer på hva Battle Royal er kan det nok best beskrives som en gigantisk Pokemon fest der alle denger løs på hverandre. Det går nemlig ut på at du begynner i en arena med haugevis av andre Pokemoner som alle er mot hverandre og du skal beseire dem alle.

Men før man gjør det må man samle så mange sterke Pokemon som mulig slik at man i det hele tatt kan entre Battle Royal. Dette gjøres ved at du går igjennom 6 ulike baner der du møter Pokemoner som du må bekjempe slik at du får de og helt på slutten kommer det en boss som mer eller mindre bare er en forvokst versjon av en Pokemon. Den er heller ikke spesielt vanskelig å ta. Som begynnelsen av anmeldelsen understreket er det ikke ekte Pokemon man bruker når man spiller, men Pokemon figurer istedenfor noe som medfører at man ikke kan få level i spillet. Man må i stedet samle nye og sterkere Pokemoner hele tiden for å klare kampene som kommer senere i spillet. Det er heller ikke level i spillet, men i stedet er det power som avgjør hvor sterk Pokemonen din er.

Noe som sikkert en del også lurer på er kampsystemet og for å si det slik, det er helt forandret. Her er det ikke lenger turbaserte kamper der man angriper for så å vente på at motstanderen skal bli ferdig med sin tur slik at det er din tur igjen. Nei, her er det nemlig slik at alt foregår i realtime der man må bevege seg rundt og angripe fra riktig sted til riktig tid slik at man for eksempel får treffet en haug med motstandere og rekker å komme seg vekk igjen før de angriper. Dette funker faktisk ganske bra til tross for at kampsystemet kan føles noenlunde stivt fra tid til annen.

Før og etter at man er ferdig med en bane kommer man til hovedterminalen. Det er der man gjør ting som å kjøpe nye moves til Pokemonene dine for Pokedollars som du har samlet opp igjennom banene som du spiller. Du kan også rekruttere nye Pokemoner, aktivere multiplayer spilling, realese Pokemoner som du ikke behøver lengre og sjekke igjennom allslags informasjon om din tid på spillet.

Som du sikkert fikk med deg er det mulighet for multiplayer på Pokemon Rumble. Man kan nemlig spille igjennom alle de 6 banene og prøve seg på Battle Royal med ikke bare 1 venn, men faktisk hele 3 andre venner. Dette fungerer ganske så bra siden det blant annet hender at man får en del Pokemoner snikende bakfra og på sidene og da er det fint å ha en eller flere venner som passer på at det ikke skjer. Man deler også alle Pokedollarene som man får mens spiller sammen.

Som sagt er det 6 baner på spillet man kan ta før man utfordrer the Battle Royal, noe som ikke er særlig mye med tanke på at det tar sånn cirka 10 minutter å fullføre hver av de. Heldighvis er det ikke over når man tatt the Battle Royal, det finnes nemlig ulike ranger av både Battle Royal og de andre bannene. Og man begynner på C rank og går videre derfra opp til S rank. Dette gir spillet en god del mer holdbarhet, men det gjør også spillet ganske så repeterende. For banene er nemlig de samme i de ulike rankene. Den eneste forskjellen er faktisk at man møter nye og sterkere Pokemoner. Til tross for dette byr spillet på mye underholdning og er nesten alltid like artig selv om man tar en bane for tiende gang. Dette skyldes i stor grad den store variasjonen av Pokemon. For spillet innholder faktisk alle Pokemonene fra både den nyeste og den eldste generasjonen.

Når vi snakker om banene og Pokemonene bringer det meg over på en annen ting som er litt spesielt med dette spillet. Det er nemlig det faktum at utviklerne Ambrella har valgt å bruke Cell Shading som grafikk stil i spillet selv om man ikke alltid merker det like mye. Spesielt banene er nydelig designet med Cell Shading og selv om det bare er 6 forskjellige baner er de alle vakre og unike på hver sin måte, spesielt med tanke på at dette er en Wii Ware tittel. Dessverre står det ikke like bra til med Pokemon figurene. Joda, teksturene er for det meste fine, men noen av modellene er i overkant kantete og man begynner av og til å lure om utviklerne har brukt skikkelig tid på noen av modellene. En del figurer føles også litt bland, noe som får de til å virke litt livløse. Angreps effektene derimot stråler for det meste av farger og de ser veldig godt laget og litt eksotisk ut om man kan si det.

Lyden er kanskje ikke det mest framtredene med spillet, men den er også uten tvil ganske flott laget. Spesielt gjelder det musikken som er forskjellig i hver eneste bane og står godt sammen med stemningen til banen. Det er også laget slik at når fiender begynner å dukke opp forandrer musikken seg fra den originale bane melodien til en litt mer intens kamp musikken som er flott komponert, men mangler litt trykk for å nå toppen. Lydeffektene er heller ikke så dårlig, men mangler litt trykk, akkurat som med kamp musikken. Dialoger er det heller ikke noe av og det lille som blir sagt, blir sagt med tekst.

Når man ser på det store og hele er Pokemon Rumble en fin spinoff som byr på mye lett underholdning for en billig penge. Og med relativt fin grafikk og godt soundtrack er det noe alle med en hvis interesse for Pokemon bør vurdere. Dessverre lider det av noenlunde repeterende spillmekanikk, noen kantete modeller og litt svake lyddefekter som gjør at det ikke er et must.

Pluss
Artig kampsystem
Mange Pokemoner