Assassin's Creed II

Jeg springer så fort jeg kan over et par hus tak i den Italienske byen Firenze forfulgt av mange vakter. Jeg løper så fort jeg kan til et palass og gjør klar sverdet mitt for å ta knekken på soldatene. Soldatene hopper til palasset mens jeg skjærer en i magen med det gylne sverdet mitt laget av gull. De 3 siste soldatene hopper mot meg mens jeg stikker en i strupen og de 2 andre kaster jeg ned fra palasset. Jeg hopper ned fra palasset for å hente byttet mitt. Jeg tar fram de 2 skjulte knivene i jakkeermene mens jeg venter på at byttet mitt skal dukke opp. Plutselig då hopper jeg ned med mine 2 dødelige skjulte kniver og knivstikker mitt legendariske bytte og redder Firenzes befolkning fra et av Italias største diktatorer og tempelriddere. Jeg heter Ezio Auditore da Firence, og jeg er en snikmorder!

Ezio Auditore da Firenze

Historien i Assassins Creed 2 fortsetter rett etter der 1eren slapp. Denne gangen spiller du også som Desmond Miles, men nå må du og vennen din Lucy flykte fra Abstergohovedkvarteret og til en annen plass i byen, men hvorfor? Det sier jeg ikke!

Når du og Lucy har kommet til det andre hovedkvarteret sitter du deg i en ny Animus. Men denne ganger treffer du ikke på Altair som du spilte som i det forrige Assassins Creed. Denne gangen spiller du som den bortskjemte adelsgutten Ezio Auditore da Firenze som senere blir en dødelig snikmorder.

Men dessverre så er det sånn at Ezios far, og bror blir myrdet av tempelriddere og blir forrådt av egne folk og slik starter Ezios lange reise for hevn.

Renessansens Italia og forbedret kampsystem

I Assassins Creed 2 befinner du deg ikke i byer som Jerusalem som i det forrige Assassins Creed. Denne gangen befinner du deg i Italia under renessansen.

Du får som snikmorderen Ezio oppleve Venezias berømte kanaler, landsbygden Toscana, Roma og selvfølgelig det vakre Firenze. Arkitekturene hos Ubisoft Montreal har gjort veldig stor arbeid for å få Italias byer i spillet til å ligne på så bra som mulig på virkeligheten. Byene er store og godt designede og det er veldig spennende og bare gå rundt i Firenze og Venezia for å oppleve hvordan de var så ut under renessansen.

De har også lagt til massevis av detaljer i byene. For det første som slo meg da jeg for første gang var i Firenze (i spillet) var at det var så utrolig likt i forhold til virkeligheten (jeg har vært i Firenze selv i virkeligheten). De som har vært fra før av i byer som Roma og Venezia vil selv kjenne seg kjent iallfalll teksturene og arkitekturen.

Kampsystemet var et av de største negative sidene i det forrige Assassins Creed og i 2ern vises det at utviklerne hos Ubisoft Montreal har virkelig slått på stortromma for å få kampsystemet til å føle og se bedre ut. Det som rett og slett er nytt i kampsystemet er at vi nå kan plukke opp fiendens våpen og bruke de mot de.

Det er også en hel rekke nye typer våpen i spillet. Som 2 skjulte kniver i-stedet for 1 som betyr at vi nå kan snikmorde 2 fiender på en gang. Vi kan også bruke de valige kasteknivene. Man kan også få kjøpt både røykbomber, gift og skaffe seg en skjult pistol (akkurat som skjulte kniver)

Kjøping, økonomi og oppdrag

Som du sikkert har lest tidligere så må man mange ganger kjøpe mer ammunisjon, for eksempel flere kastekniver, flere kuler til pistolen, mer gift osv. Dette og utstyr, og andre våpen må man altså kjøpe i Assassins Creed 2. Du kjøper slike ting hos smeder i byene på spillet. Du får penger for å kjøpe slikt ved å stjele lommebøker til sivile, finne skattekister og ikke minst fullføre oppdrag.

I det forgjengeren når du ble skadet måtte du bare vente et par sekunder for å få maksimum liv igjen. Men det kan du ikke gjøre i Assassins Creed 2! Når du er veldig skadet så må du enten kjøpe medisin hos doktorer som er rundt om på spillet slik at du kan få mer liv eller så kan doktoren helbrede deg for et lite beløp. Og det er det samme om utstyret til Ezio blir skadet så må du gå til en smed slik at smeden kan reparere utstyret til Ezio.

En annen ting Ubisoft Montreal har lagt inn i 2ern er økonomi. Men ikke forvent deg at du må drive snikmorder butikker. Økonomien i Assassins Creed 2 er slik at du kan bruke pengene du har funnet og spart i løpet v spillet også kan du bygge nye hus som produserer varer. Men mer vil jeg ikke si mer ettersom at jeg ikke vil spolere det for noen.

Og til slutt, oppdragene! Oppdragene var nok den aller største negative siden med spillet. Det folk klagde mest på i det forrige Assassins Creed var for mye repitisjon og for lite variasjon i oppdragene. Men det har Ubisoft Montreal virkelig gjort noe med! For i Assassins Creed 2 kan man faktisk spille 10 timer i strekk om man vil uten å få en ensformig opplevelse som mange hadde etter Assassins Creed var runnet.

Denne gangen er det opp til hele 16 typer oppdrag mens i forgjengeren var det kun rundt 8 typer. Denne ganger får du både PickPocket oppdrag, redningsoppdrag (da du må redde medarbeidere) og mange flere. Du vil rett og slett aldri ha det ensformig. Hele spillet er utrolig variert fra A-Å og det synes jeg Ubisoft har gjort veldig bra.

Leonardo da Vinci og fiender

Gjennom spillet vil du møte en av Italias mest legendariske personer, nemlig leonardo da Vinci. Leonardo da Vinci er som Ezios "Q" (han som finner på alle våpnene til James Bond). For hadde det ikke vært for at Leonardo da Vinci hadde vært i Assassins Creed 2 hadde det sannsynligvis ikke vært flyvemaskinen, 2 skjulte kniver, pistolen og mye annet i spillet. Man får mye kjennskap med leonardo i spillet, mest av hans oppfinnsomme side. Den største begivenheten må ha vært da jeg dro med Leonardos fantastiske flygemaskin.

Det er flere typer fiender i Assassins Creed 2. Noen er sterkere enn andre, noen er svakere enn andre, noen er større enn de andre og noen er raskere enn de andre. Det er veldig mange forskjellige fiender man bli å møte i Assassins Creed 2 og det er også noe med variasjonen Ubisoft har skapt. Noen fiender kommer til og med til å løpe på hustakene etter Ezio.

Men mer er det dessverre ikke å si.

Grafikk og Lyd

Assassins Creed 2 bruker samme grafikkmotor som forgjengeren brukte men spillet ser enda veldig forfriskende og lekkert. Du får se flotte teksturer og massevis av detaljert i bygninger. Solen og skyggene vises veldig godt og etter Ezio har tatt en liten dukkert i Venezias kanaler vil du se at Ezio er veldig våt og at det drypper av han.

Men dessverre så vises det også at grafikkmotoren begynner å bli litt gammel. Figurenes ansikter og bevegelser er veldig dårlige og dårlige animerte og klærne ser heller ikke sådetaljerte ut slik forgjengeren gjorde. Så det er bare å håpe på at Ubisoft Montreal har en ny grafikkmotor på lager i det neste Assassins Creed.

Lyden er veldig flott. Du hører godt når sverdene til Ezio og fiendenes sverd klinker i lag og stemmeskuespillerne er veldig gode og du hører at de er veldig engasjerte i jobben. Man hører også når Ezio tar kvantesprang fra et høyt punkt og stuper ned i vann.

Konklusjon

Alt i alt er Assassins Creed 2 en fryd for øyne og sinn og om du har en liten snikmorder "inni" deg eller rett og slett har lyst på et nytt action, eventyr spil så anbefaler jeg Assassins Creed 2 sterkt. Men jeg vil mest anbefale spillet for spillere som også har spilt 1eren for du vil gå glipp av en del ting om du hopper rett på Assassins Creed 2.

Karakteristikk:

Grafikk: 7/10.
Lyd: 9/10.