Call of Duty: Modern Warfare 2

Må først si at dette er min offisielle første anmeldelse. Den er redigert to ganger.

Infinity Ward plukker opp tråden der de slapp i 2007, kan spillet leve opp til forventningene? Etter et par ukers spilling, noen tusen spillere drept online og mange lykkelige og glade øyeblikk setter jeg karakteren!

Jeg sikter inn på enda en russisk soldat. Til høyre for meg står Ghost og rapporterer at flere soldater nærmer seg. Plutselig blir synet hvitt og jeg skimter så vidt en russer storme rommet. Et hagleskudd slenger han i veggen og han blir liggende stille. Flere brunkledde soldater entrer rommet med voldsomme krigshyl. Jeg tømmer shotgunen og drar opp en automatrifle. Da de ligger for mine føtter opplyser en tungpustet Ghost at det er på tide å si farvel og pelle oss til helikopteret. Utenfor huset får vi en varm velkomst. Kuler suser mellom ørene og granater slenger jord opp i fjeset på meg. Et sted over de trærne der er skyssen hjem. Alt mellom oss og den er et par dusin russere. Jeg trekker pusten og sprinter videre med illsinte soldater i hælene.

Først av alt må jeg bare si at jeg virkelig elsker dette spillet. Du kan si hva du vil men det er og blir et av de beste spillene jeg noen gang har spilt. Mange setter 10/10 uten grunn, men denne karakteren mener jeg virkelig Modern Warfare 2 fortjener. Den gripende historien, den utrolig flotte grafikken, den fantastiske lyden og alt det andre som vil holde deg fanget mange måneder gjør at dette grenser til det legendariske. Jeg klarer nesten ikke finne negative sider med spillet! Men nok lovprising, over på historien i spillet.

Historien i spillet fortsetter der Call of Duty 4: Modern Ware sluttet (Hvis du ikke har spilt det så foreslår jeg at du hopper et avsnitt ned og leser videre der). Du husker vel at i slutten av CoDMW fikk du til slutt has på Zakhaev etter at du hadde reddet verden fra tredje verdenskrig. I Modern Warfare 2 er plottet preget av en russer ved navn Makarov som vil ha kaos i verden. Mye av spillet går derfor ut på å stoppe ham og å slå tilbake en invasjon av USA. Selv synes jeg at enkelte oppdrag i begynnelsen av spillet er litt uengasjerende og meningsløse. Den omtalte banen der man sammen med Makarov får spytte bly på uskyldige russere føles mer som GTA enn krigens frykteligheter. Men fra midten av spillet og ut satt jeg klistret til skjermen og var helt oppslukt. Selv om plottet inneholder mange tvister og litt vel oppbrukte ideer er spillet så actionfylt og storartet at det hele føles som en stor, deilig, voldelig orgasme!

Infinity Ward har også lagt til noe som kalles Special Ops. Der får man gå ut på jakt etter å få nok stjerner ved ta en rekke småoppdrag fra begge Modern Warfare-spillene. Disse kan også spilles sammen med en kompis, over nett eller splitscreen. Coop er jo selvfølgelig alltid kult. (En liten utfordring fra meg: Prøv å slå min rekord på "Breach and Clear" på 15,1 sek!)

Som vanlig i Call of Duty-spill er lyden et mesterverk. Eksplosjoner, flashbangs, En og annen sint offiser over radioen, alt er bare utrolig! Ekle terrorister snakker gebrokkent russisk-engelsk, akkurat som man forventer de skal gjøre. De mange aksentene i spillet er storartet og Cpt. Mactavish har den kuleste dialekten jeg noengang har hørt i spill. Stemmene i spillet er som tatt ut av en spillefilm og det føles til tider ut som om det er virkelige personer som snakker til deg. Spillet har også mange tilfredstillende lyder som f.eks. lyden av å få et treff på noen online, eller musikken som kommer når man går opp i rang (mer om online-delen kommer lenger ned).

Spillet ser ufattelig bra ut visuelt. Jeg er ikke den som er en absolutt grafikk-fanatiker. Jeg pleier vanligvis bry meg mer om gameplay og historie i spill. Men grafikken i Modern Warfare 2 er bare fabelaktig til de grader. Den ligger ikke på Crysis-nivå men den er ikke langt ifra. Skygger og lys, eksplosjoner og regn, alt er bare perverst bra! Et strålende eksempel er en bane litt uti spillet. Tenk deg lysgranater som maler himmelen rød, det blendene lyset fra lynet nå og da, de dystre ansiktene til dine medsoldater og det sjokkende lyset idet en fiende avfyrer et skudd. En strålende visuell opplevelse, alt i alt.

Så har det seg slik at siden Call of Duty: Modern Warfare hadde en knakende god multiplayer er det vel en selvfølge at Modern Warfare 2 også burde ha en. Og med hånden på hjertet må jeg bare si at dette er den beste flerspilleren jeg noen gang har opplevd! Den er faktisk så god at mange har gitt f... i historiedelen og bare begynt rett på flerspillerdelen. Med flere, bedre våpen, nye perks med oppgraderinger, varierte og gode baner og en haug med spillere å skyte ned kan man ikke komme nærmere perfeksjon! I tillegg kan bl.a. våpnene kan nå ha flere forskjellige attachments om man har "Bling"-perken på. "Coldblooded"-perken gjør at man er usynlig på radar og "Commando"-perken gir økt nærkamprekkevidde. Det fins også noe som kalles "deathstreak" som vil si at om du dør en del ganger og har en dårlig runde får du et frynsegode i form av f. eks. ekstra liv og at du slipper en granat når du dør, eller å stjele classen til din banemann. Nå kan man også velge fra mange forsjellige killstreak rewards, og om man får 25 kills kan man ende runden med en liten nuke...

Det fins jo noen negative sider med flerspilleren, for alt nå har folk funnet ut måter å være ufattelig plagsomme online. På noen baner kryr det av campere og på andre er kniferne i flertall. Et annet lite irritasjonsmoment er at man vanligvis (meg selv inkludert) er ganske dårlig i begynnelsen. Når man da blir god i spillet ser man plutselig på leaderboardsene at man er mye dårligere enn vennene sine. Så blir man opphengt i å ha mer kills enn deaths hver runde. Derfor syns jeg egentlig Infinity Ward burde kutte ut leaderboards for å forhindre mobbing grunnet lav k/d ratio osv.

Så min endelige konklusjon er at dette er et av årets beste spill (kanskje årets beste!). Kampanje-delen hold meg fanget mang en kveld og multiplayeren har en uvane med å gjøre ti minutters spilling om til et par timer... Den flotte grafikken og lyden er enestående og effektene er fantastiske.

Grafikk: 9/10 Nydelig!
Lyd: 10/10 Et mesterverk!
Gameplay: 10/10 Ufattelig.