Batman slåss videre i dette mørke og stemningsfulle spillet. Lever det opp til sitt navn?

Tittel: Batman: Arkham Asylum
Format: Playstation 3 (testet), Xbox 360, PC
Utvikler: Rocksteady
Utgiver: Eidos Interactive
Alder: 16

Batman er uten tvil en av de mest kjente superheltene. Han har ikke superkrefter, men han en stor styrke i armene, er utrolig smart og har et rikt arsenal av fete gadgets. Jeg personlig har alltid digget filmene som er laget av Batman (med unntak av Batman Forever og Batman & Robin), og The Dark Knight er et ekte mesterverk. Et spill om den mørke ridderen, var også et interresant konsept for meg. Han passer skikkelig i et spill, og når Arkham Asylum ble skikkelig annonsert, gledet jeg meg med en gang. Til min glede og overraskelse, klarer Batman seg usedvanlig godt i spillform!

Batman: Arkham Asylum tar plass i et galehus, Arkham Asylum. Det er her de gale bor, og mange av superskurkene Batman har beseiret. Batman fanger Jokeren, og bringer han med til Arkham. Jokeren virker overraskende glad for å være tilbake, og mens du i et atmosfærisk oppdrag fører Jokeren gjennom Arkham, ser du Arkham i detalj. Du kjenner virkelig at dette er bra, og den har en mørk stemning, noe jeg liker. Uansett, det viser seg at Jokeren lot seg fange frivillig, og når han kommer alene med to vakter, slår han dem ut. Hans partner Harley Quinn er allerede der, og gir Jokeren tilgang til alt inne på Arkham, så nå har Jokeren kontroll over alt, inkludert de kriminelle. Tid for at Batman skal rydde opp.

Plottet er enkelt, men overraskende spennende. Du kjenner virkelig spenningen til tider, og Rocksteady har disket opp med mange gode karakterer. I stedet for å lage sine egne versjoner av karakterene, har de tatt for seg hvordan de er i tegneserien, og laget dem sånn, til en skremmende likhet. Jokeren er ekstremt vellaget, og han er både morsom og herlig skremmende. Historien er også veldig tro til serien, og har den samme mørke stemningen som serien.

En av de største delene av Arkham Asylum er kamp og slåssing. Spillet tar i bruk FreeFlow kampsystemet, som er utrolig lett å bruke, overraskende flytende og full av varierte angrep. Det består egentlig av å bruke tre knapper (den ene for å paralysere motstanderen), også kombinere dem. Resultatet er noen skikkelig herlige spark og neveangrep. Du får alltid det avgjørende angrepet på den siste skurken i sakte film, og det er herlig å se på hele tiden. Liker at Rocksteady har brukt tid på å lage vanskelige knappekombinasjoner som er utrolig vanskelige å få til, men har kokt det hele ned til dette, lett og fantastisk.

Et alternativ du også har er også å være litt mer snikete og forsiktig, og stealth funker perfekt her. Du kan klatre opp på store steinstatuer oppe i taket, og tenke litt over hva du skal gjøre. Det å sikte inn en skurk som er alene, fly ned å sparke han, før du slår hodet hans i bakken for å avslutte det hele, for så å klatre på en annen statue, og gjenta, er konge. Mye av tiden min i actionsekvensene ble ikke brukt på brutale slag og spark, men heller oppe i skyggene, mens jeg planla mitt neste angrep. Et veldig godt element av gameplayet.

I stedet for superkrefter har Batman et rikt arsenal av gadgets. Du kan også oppgradere disse, og få tilgang til flere. I starten har du bare Batarang, en slags kastestjerne formet som en flaggermus. Alle tingene du får senere er veldig artige å prøve ut. Du har Grapple, som kan brukes til å klatre til de overnevnte steinstatuene, Batclaw, som kan trekke ned vegger og dra fiender ned på gulvet, og mer.

Hvis du tror spillet tar plass i en bygning, tar du grundig feil. Du er nemlig på en stor øy, Arkham Island. Du får tidlig i spillet tilgang til hele stedet, og kan utforske og gå hvor du vil. Det er mer og gjøre her enn du tror. Du får nemlig en beskjed fra nemesisen The Riddler, som har lagt ut "Riddler Trophies", som du kan finne for å få priser, og gåter. Når du vandrer inn i et nytt område av Arkham, står det en gåte på skjermen. Denne kan du finne for priser. Hvis du finner for eksempel en gjenstand på bakken eller noe som er skrevet på veggen, kan du scanne inn det, også står det om du klarte den eller ikke. Det er alltid digg å løse en, for å få biografier, den mest sentrale prisen. Dette er rett og slett informasjon og bakgrunner til de fleste av skurkene Batman har konfrontert gjennom tiden, og det er utrolig gøy å lese. Du kan også bli belønnet med "Character Trophies", som er modeller av karakterer som du kan se på senere. En annen type ting du kan finne er "Patient Interviews", som er intervjuer av pasienter på Arkham. Personlig synes jeg det å holde på med å løse gåter, finner intervjuer og trofeer, faktisk er noe av det absolutt morsomste med Arkham. Det er bare herlig å ta et avbrekk fra historiedelen, og lete.

Arkham Asylum er et av de mest varierte spillene jeg har spilt. Ikke bare har du flytende og aldri kjedelige actionsekvenser, masser av ekstra timer med gåteløsing. Men Batman har mer. Han er rimelig smart, og vet alltid hva han skal gjøre hvis han møter en blindvei. Flere ganger må du oppspore karakterer, og da har du "Detective Mode" til bruk. Dette er en effekt du kan ta på når du vil, og det den gjør er å spore opp fingertrykk, slik at du kan finne personen. Men det er ikke alt. Du kan se gjennom vegger, se hvor fiender er, slik at du kan passe deg for dem, og ta dem ut. Du kan se vegger du kan sprenge med sprengstoffet ditt (enda en fet gadget), og bak er det nesten alltid en gåte du kan løse, et trofe eller et intervju. Alt dette gjør Arkham Asylum så utrolig velgjort og variert. Når du har tatt fiender i hopetall, kommer det et sted hvor Detective Mode må brukes, og det er løst på en så briljant måte at du aldri blir lei.

Jeg må også skryte av bosskampene i Arkham Asylum. Du får servert noen skikkelig minnesverdige kamper. Spesielt en av bossene er for meg en av tidenes bosser! Her er virkelig spillet tro til tegneserien, og holder seg ikke til en hovedboss her. Flere av skurkene har også ikke vært på film, og de kunne virkelig vært kule å vurdere i neste Batman film. De vanlige skurkene du kjemper mot kunne kanskje vært litt mer varierte, men jeg bryr meg ikke så mye. Noen må man jo også bruke spesielle teknikker for å ta (for eksempel å paralysere en før man kan slå dem), og flere har maskingeværer og kniver til våpen.

Noe som kan forlenge spilletiden betraktelig er også Challenge Mode. Dette er utfordinger du tar, som for eksempel å ta alle skurker innenfor et område, og du får poeng etter hvor mange comboer du har, eller hvor lite liv du mister. Det finnes også "Predator Challenges", som går ut på å ta fiender så stille som mulig, og snike deg rundt raskest. Du får låst opp forskjellige baner gjennom historiedelen. Dette kommer uten tvil til å kapre mye spilletid hos meg.

Grafikken i Arkham Asylum skinner. Karakteranimasjoner spesielt imponerer sterkt, og Jokerens karakteristiske utseende er så vanvittig godt gjennomført. Alle områder er så fulle av detaljer og atmosfære, og bidrar også til den overalle mørke følelsen. Arkham Island og de forskjellige delene er veldig godt designet, og det oser av kvalitet. Lydsiden er også skikkelig bra. Musikken er skikkelig bra, og stemmeskuespillet er vakkert. Mange synes Batmans stemme er litt dårlig, men jeg synes det ikke var noe i veien med han. Skikkelig tøffing. Jokeren og Harley Quinn også imponerer, og du får følelsen at de virkelig er gale. Ellers høres alle bra ut, og lyd og grafikk er uten tvil et sterkt kort.

Jeg har prøvd å være kritisk. Prøvd å finne feil, små eller store. Men nei. Batman: Arkham Asylum er så fantastisk bra. Det er feilfritt. Jeg fant ingenting jeg synes spillet kan gjøre bedre til oppfølgeren, alt er allerede perfekt. Historien er spennende, gameplayet er ekstremt variert, grafikk og lyd er på topp. Det er også herlige karakterer og masse bra innhold, spesielt gåter. Alt er så velgjort, så gjennomtenkt. Jeg har mange spill i hylla jeg ikke har prøvd. Alt jeg tenker på er galehuset. Jeg vil vende tilbake dit. Jeg vil gjennomføre spillet en gang til. Batman: Arkham Asylum er et mesterverk.

Grafikk: 9
Gameplay: 10
Lyd: 10