Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Mass Effect

Notat
Hvis du lurer på mangelen av Spillbarhet og Holdbarhet, som er GR standarden så syns jeg at min oppdeling er litt enklere.

NB! Inneholder selvfølgelig SPOILERS!
NBB! Mass Effect er mye,mye,mye større enn det jeg har skrevet i anmeldelsen. Skulle jeg skrive alt måtte du gi meg ett år, og jeg kunne skrevet en bokserie om det.

Mass Effect 2 er rett rundt hjørnet, men uansett om 2ern er bra eller ikke står Commander Shepards første tur ut i universet fortsatt som et av de beste spillene denne generasjonen.

Historie
Mass Effect starter som et RPG spill. Du velger bakgrunnshistorie, om du er født på jorda, ute i rommet, du velger en av 6 forskjellige klasser; Solder, Tech eller Biotic er grunnklassene og de tre andre er kombinasjoner av disse. Soldier er veldig robust og våpen er svaret på alt. Tech er ganske stealthy og er god med sniper, og kan gi ta fiender ned, med tekniske midler. Biotic bruker krefter for å drepe fiender, og er en klasse med mange forskjellige måter å takle hver situasjon på. Etter dette velger du utseende og en av tre situsjoner du har vært med i. Er du en krigshelt, eller kanskje en overlever fra et oppdrag som gikk fullstendig galt. Alle disse valgene spiller en rolle senere i spillet. Ikke en stor rolle, men en rolle.

Du tar så inn rollen som Shepard, på et Eden Prime, en menneskekoloni som er under et massivt angrep fra en annen rase. Eden Prime er basen til hele historien, du møter slemmingen, og det er mange spørsmål som må bli svart på. Herfra velger du selv hvordan du skal komme deg til slutten av historien, men det er en slutt uansett hvordan du spiller.
Det er en grei historie med mangfoldige episke øyeblikk, skyting og sex.

Du velger, gjennom hele historien hvordan scener skal utspille seg og du tar store valg, f. eks. om en av dine lagkamerater skal leve eller dø, eller om du vil drepe lederne av det galaktiske rådet. Slike valg kommer senere i spillet, men er virkelig fantastiske på den måten at du må tenke deg om i 5 minutter før duvbestemmer deg om et valg.

Innhold
Mass Effects største spillmekanikk er uten tvil samtalene med andre. Enten det bare er vanlige folk eller en av de på laget ditt, så har de alltid noe relevant å si. Enten om det er om oppdraget du er på eller om det er noe du har gjort. I Mass Effect får du i de fleste samtaler evnen til å gi ditt eget svar, ut ifra flere alternativer. Du er enten snill, slem eller midt i mellom, og alt du gjør i spiller og spesielt i samtaler gis det poeng for. De blir samlet i noe som heter Renegade og Paragon. Paragon er det gode og Renegade er slemme. Disse to låser opp nye evner etterhvert som du spiller. Du kan også velge å grave litt dypere i samtalen eller se til at den går mot slutten, men hvis du graver dypere vil du mest sannsynligvis finne ut mer informasjon som blir samlet i Codex.

Her kommer noe som virkelig imponerte ved Mass Effect.
At noen har giddet å finne på alle disse tingene i Mass Effect. Tar du tiden din og leser alle innleggene som etterhvert dukker opp der, får du innblikk i alt fra planeter og systemer til våpen og historie. Dybden her er ikke som noe annet spill jeg noensinne har sett. Hver eneste rase har 3 avsnitt med informasjon, og det er lagd med slik glød at det ville vært kriminelt å ikke bruke det en gang til, når man har lagt så mye arbeid inn i det.

Mass Effect er et RPG spill, og et RPG er aldri komplett uten et levelsystem. Mass Effect tillater deg å gå opp rundt 60 leveler, og du låser opp nye skillpoints for hver level, disse kan bli brukt på å gjøre deg selv bedre med våpen, oppgradere liv eller å gi deg rabbat når du kjøper varer. Levelsystemet er også et veldig godt integrert del av spillet ettersom alt du gjør gir deg XP. Spillere som virkelig liker Mass Effect kommer definitivt til å få mye ut av det.

Men når man har så mye skryt til et spill så er det bare naturlig at det er noen feil. Noen feil er det ja, men det er en elementær ting som virkelig kommer til å skuffe mange. Ja du har valget i samtalene, men i de fleste samtaler har det ikke noe å si hva du tar. Det går uansett en vei mot slutten av samtalen og er synd, for hadde det vært en forskjellig måte å takle hvert oppdrag hadde spillet fått nesten legendarisk status.

Lengden på slike spill er vel litt rart å gå innpå. Hvis du er god og ikke gjøre noe annet, klarer du kanskje å komme deg til slutten av historien på rundt 15 timer. Det høres ikke ut som mye, men du kan samle Codex innlegg, lete etter symboler eller utforske planeter.
Også kan du ta en av de flere bonusoppdragene som gir deg ekstra XP og penger. De fleste involverer å dra til en planet og finne/skyte/hente noe og så komme tilbake. Men noen av dem, gjør at du må bruke snakking for å få overtale noen eller true dem helt til de går med på det.

Kontroll
Kontrollen i Mass Effect er god. Det er den ene setningen du trenger til det. Den er på langt nær fantastisk. Du ønsker alltid at du bare kunne hoppe, eller løpe litt fortere, men når det store distanser å tilbakelegge så er din trofaste Mako der. Makoen er en slags robust måne/kjøre/krigsbil. Den kan kjøre overalt og kan skyte ned hva som helst, men kontrollen er upresis og du blir ofte lei når det er tæssen fiender rundt deg og du prøver å unngå raketter og sniperskudd så kommer ikke kontrollen til å få deg gjennom det hver gang.

Presentasjon
Grafikken i Mass Effect er noe av det som står ut mest. Vi tar det dårlige først. Noen ganger kommer teksturer inn når du først ser noe, og kanskje er ikke alt like skarpt. Og når folk snakker beveger ikke munnen seg så Det er alt.
Frameraten holder opp, til og med når det er 3 romskip og dusinvis av soldater som skyter på hverandre og en nuke holder på å eksplodere og detaljnivået på hvert eneste blad er tatt hånd om. Hvis du leter nære nok, finner du ting kanskje noen småting å klage på. Grafikkpakken som Mass Effect har er noe som bare Uncharted kan såvidt se ned på.
Du kommer til å se mange scener du kommer til å huske. Bare se på bildet nedenfor så skjønner du hva jeg mener. Du kan faktisk ikke kjøre på Jorda. Men å se planeten vår fra månen er noe av det vakreste (i spill altså) jeg har sett.

Og selvfølgelig når snakkingen er en så stor del av er snakkingen på toppnivå. De som gir stemmene til disse karakterene kommer virkelig inn i rollene. Spesielt hovedrollene som Shepard og de som følger ham. De har også personligheter og du får vite mer og mer om de forskjellige når historien går sin gang. Musikken er også fantastisk og setter god stemning enten om du kjemper mot fiender eller bare utforsker.

Oppsummering
Mass Effect er et landemerke av et spill. Som er ganske synd i grunn for dette kunne ha blitt en legende. Men når et spill tilsynelatende gir deg et valg og det egentlig bare er en illusjon de fleste steder er det utilgivelig. Det som er her er utvilsomt fantastisk og er noe av det beste denne generasjonen. For alt spiller gjør, ikke bare riktig, men fantastisk tilgir du småfeilene og da blir det en 9/10. Mass Effect er noe alle burde få meg seg, men nå som 2ern er bare dager unna så er det greit om spillet er bare litt bedre.
Da blir det kanskje ikke nytt, men det blir bra.

Historie: 9,6/10

Innhold: 8,9/10

Kontroll:8,8/10

Presentasjon:9,8/10

JoEy_Odd

Medlemsanmeldelser23
Samlet karakter: 9.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10