50 Cent: Blood on the Sand

Jeg er vanligvis veldig skeptisk til spill som er bygget rundt en kjendis eller en filmtittel. Men i blant så er jeg også nødt for å gi disse en sjanse, og nettopp et av disse spillene er 50 cent Blood on the sand.

Jeg er glad i rap, og det første med dette spillet som slår meg er musikken. Det er en solid spilleliste med musikk fra fifty og gjengen hans, med enda mer musikk som kan låses opp gjennom å mestre spillet. Ikke all musikken er like bra, men det er god reklame for fifty så jeg skjønner godt hvorfor det er tatt med. Lyden av våpnene er også meget god og man finner fort seg selv sittende å glise når man peprer fienden full av bly mens "gunz come out" pumper i bakgrunnen.

Den grafiske delen av spillet er godt over gjennomsnittet, og til og med den livløse fifty kan se levende ut til tider. Men på enkelte steder kan det virke som det har blitt holdt litt igjen på utsmykkingen av bakgrunner og omgivelser. Animasjonene av de forskjellige heltene og fiendene er av god kvalitet, og nærkamp knepene til fifty er en fryd å se samtidig som de er utfordrende å utføre med forskjellige knappekombinasjoner.

En annen ting er måten kampene er satt opp på, her er det om å gjøre og få til så mye "jævelskap" som mulig mens klokken tikker. For hver kamp så er det en tidsfrist, og klarer man å slå ut fiendene innen tidsfristen, noe som forholdsvis ikke er noe vanskelig så plinger det i all bling-blingen til fifty og man scorer poeng. Poengene er kun for "bragging rights" og achievements, men det er virkelig herlig å se poengene hope seg opp og gull blingen popper opp på skjermen mens Fifty er tøff i kjeften og skaller ned fiendene i slo-mo. Jeg tror ikke jeg får forklart med ord hvor tøffe noen av kampene kan være.

Noen oppdrag går ut på å kjøre bil eller skyte med tungt skyts fra helikopter. Disse oppdragene er veldig standard og spesielt biloppdragene mangler fysikken for å gjøre dem interessante for meg. Jeg merket også etter hvert at de forkskjellige hovedslemmingene er litt for like hver gang man støter på dem, men måten å løse de på har grei variasjon.

Ulikt for eksempel Gears of War så er dette spillet veldig gøy alene, og når du spiller med en kompis så blir selvfølgelig opplevelsen best. Spillet oppfordrer ikke til noe samarbeid slik som Army of two, men det er ustyrtelig morsomt å ha med en gangsterkompis. Historien er syltynn og det oser av fifty klisjeer, så det kan jo likevel være noe for store fans.

Jeg gir spillet:

Grafikk - 7/10 Fifty tar seg godt ut i spillformat
Lyd - 9/10 Slik lyd burde flere actionspill hatt