En perfeksjon av et spill du sent vil glemme!
Tittel: Mass Effect
Format: Xbox 360 (testet) og PC
Utvikler: Bioware
Utgiver: Microsoft Games
Alder: 18
Året er 2007. Vi har vært vitne til et av det beste spillåret på lenge. Kanskje det beste noensinne? Det nærmer seg jul. Snøflakk daler ned. Endeløse flakk. Den kalde snøen får den mest kresne gamer`s blodrøde skinn til å bli hvit. For å bli varm i trøyen trenger man et spill hvor man kan utforske et univers man aldri har sett maken til. Den kresne gamer trenger Mass Effect!
Jeg har siden den gang utfrosket Mass Effects Univers i over 200 timer, og jeg har nytt hvert bidige øybeliikk.. i hvert fall nesten. Det er på tide å gi dere min dom. Er det riktig å kalle dette et spill, eller et "mesterverk" innenfor RPG-sjangeren? Bla dere nedover så skal vi sammen finne ut om dette er et spill du kan nyte
NB: "Mass Effect " er begynnelsen på en trilogi og av den grunn skal jeg prøve å ta avstand fra spoilere i den største grad til de som ikke har spilt i gjennom eneren eller det nyeste for å gjøre en muligens spillopplevelse bemerkelsesverdig ;)

Det nærmer seg slutten av 2007. Vi har alle opplevd flerspillerperfeksjon i Call of Duty 4: Moderen Warfare. Vi har alle blitt slått i baken av det visuelle Crysis har å by på. Vi har alle vært vitne til en nærmest perfekt og mørk fortelling i Bishock. Få kunne forestille seg så mange gode spill på en gang. Og når mørket inntar siget og vi ser frem til 2008 er det fremdeles et spill som lurker i Bakgrunnen. Det er "Mass Effect". Har Bioware slått på stortrommene og levert oss nok et solid spill, eller vil føre oss lurt etter å ha betalt 600kr for et flunkende nytt spill av kanskje verdens mest anerkjente RPG-selskap?

Mass Effect byr på epikk i verdensklasse , drama, forræderi, Action med stor forbokstav, og tårer. Dette er bare noen få nøkkelord i alt mange. Episk historiefortelling er vanskelig. Få klarer det.. resten får et slag i trynet og blir sparket ned. Få Forfattere klarer det. Den mest kjente er vel kanskje J.J.R Tolkien. Bare tanken ved å gjøre dette i et spill gjør meg flau. Mass Effect`s historie burde være pensum på skolen. Ja hørte du riktig. En mer engasjerende historie skal man lete lenge etter. Om du er uenig så har du dårlig spillsmak.

Vi befinner oss i det 22.århundre. Menneskene finner rester av en urgammel rase kalt "Prothean" på mars. Teknologien blir så spyttet frem flere hundre år. Menneskene kan nå reise på tvers av galakser ved hjelp av "Mass relays". Mennesket er den nye gutten i gata og vil gjøre et positivt inntrykk. I hvert fall prøve. År etter år. Vi er fremdeles ikke fått et eneste menneske med elitegruppen "SPECTRE" på Citadel- Hvor romvesener og mennesker kommuniser side om side.
Det er nettopp her Kommandør Shepard kommer inn i bildet. Han er vår frelser. Han er vårt håp. Det er også slik dette episke eventyret starter . Litt av en klisjé ikke sant?
Det skulle være et enkelt rutineoppdrag. Inn og ut på 30 minutter. Høres enkelt ut ikke sant? Noe går dessverre galt, eller i vår forstand er jo dette positivt.. men tilbake til saken. Ikke er alt som det ser ut som og det er din jobb i å finne ut av hva som skjer. Det er ingen vits for meg i å hinte hva som så skal skje videre. Det er din jobb. DU er kommandør Shepard.
Om du er en av de som liker å skrive stiler basert på spill vil Mass Effect garantert hjelpe deg her. Din "kodeks" inneholder all informasjon om deg selv, bakgrunnen til viktige raser, objekter, teknologi og våpen. Dette er et godt eksempel om du gjerne vil ta deg en pause i kampens hete og heller lese litt informasjon. Om du får en komplett kodeks vil du ha mye godt lesestoff.
Etter å ha plassert min kopi i min 360 venter en veldig fin og klar meny. Enkelt håndterlig og jeg beveger meg videre. "New game", her kommer jeg. Om dette er første gang du spiller Mass Effect ville jeg ha anbefalt deg å spille som han siden du får en mer troverdig og solid historiefortelling.
Om du er litt pervers vil det kunne lønne seg å lage en kvinnelig karakter slik at du kan, om du spiller kortene riktig få oppleve den uimotståelige lesbiske sex-scenen "alle" snakker om..
Helter. Hva skulle de gjort uten sine trofaste medhjelpere? Mass Effect er intet unntak. Du vil til enhver tid utforske sammen med to av dine seks medhjelpere som du kan selv velge mellom, men du kan allikevel av den grunn ikke slappe av. Om du ikke spiller kortene tett inntil brystet vil det kunne få fatale konsekvenser for deg og dit lag. Samtlige av disse har sin helt egen personlig, noen er litt beskjeden og klumsete, mens andre tar det ikke tungt å drepe noen i kaldt blod.

Sideoppdragene er nesten et must, for når du er ferdig med hovedoppdragene kan man ikke gå tilbake, i motsetning til "Mass Effect 2" Disse oppdragene er godt balanserte, men for å pirke mangler de en viss variasjon. Det er ofte det samme man gjør i bunn og grunn, men man får alltid en veldig spesiell følelse av å gjøre disse. Dessverre ikke en god en. Dette henger godt sammen med at designet og grafikken som er tilstede er uengasjerende og ofte den samme "bakgrunnen". Dette fører oss videre til neste moment i denne anmeldelsen.
Grafikk og design

Som jeg var innpå i sted er det dessverre lite variasjon når det kommer til sideoppdragene. Du får alltid en deja vu følelse og hjelper ikke særlig på helhetsinntrykket. Designet er også er lite variert når det kommer til førstenevnte. Ser man dog på hvor hovedhistorien foregår vil man få oppleve et svært polert spill. Grafikken var på sin tid noe av det beste man kunne få. Dette gjelder også designet som var svært kreativt. Dessverre er det noe som irriterer veldig i Mass Effect når det kommer til grafikk. Man vil kunne oppleve sene teksturer som dessverre får grafikken til å virke upolert. Dette er noe Bioware kunne spart seg for i stor grad. Heldigvis er vi vitne til et design som leverer over alle forventninger . Fra første gang man setter foten skipet "Normandy" til en utfrosker Noveria. Et varierende design som gang på gang innfrir.
Lyd

I min forrige anmeldelse roste jeg Mass Effect 2 opp i skyene når det kom til lyden og dialogsystemet. Mass Effect er intet unntak. Det leverer et knakkende godt lydspor som på ingen måter føles dårligere. Tvert imot. Alle spill burde hatt et så fantastisk lydspor. Jeg vil på slutten ligge igjen to lydsport slik som på min forrige anmeldelse. Om jeg skulle ha vurdert det opp i mot KOTOR (Knights of the Old Republic for de uvitende) ville jeg ha sagt at dens lydspor er på lik linje, men har en litt lysere tone samtidig som det fokuserer på "godhet". Mass Effect, by all means har en langt mørkere historie og av den grunn passer den mørke tonen Bioware har laget.
Dialog systemet er et eksempel på hvordan alle spill burde ha hørt. Du har igjen muligheten for å velge mellom gode og onde ord i kampens hete og det kan få dramatiske utfall. Resten er opp til deg. I motsetning til toeren kan man dessverre ikke reagere in-game. Dette er synd, men trekker på ingen måter ned. Stemmeskuespillerene og jobben som er lagt med er fenomenal . Det er sjelden du hører slike motiverende skuespillere som leverer action gang på gang. Hver gang det kreves. Dessverre finnes det et lite problem når det gjelder lyden. Lip-synchen føles til tider litt rar og det ser ut som de ikke klarer å matche den hver gang. DET kan derimot bare ha hvert et problem oss meg. Dette må dere konformere.

Gameplay
Om man sammenligner dette med KOTOR, Jade Empire og andre tidligere utgivelser har Bioware fjernet det turn-based systemet. Ikke frykt. Til min fortvilelse har dette fungert strålende. Det minner mer om et taktisk RPG, og et action RPG enn et fullblods RPG, men er i større grad nærmere denne sjangeren enn det Mass Effect 2 ble. Det minner litt om "Gears of War." Måten man tar dekning og skyter skudd etter skudd og høre de falle i bakken. Fiende etter fiende faller på slagmarken mens du bruker dine "biotiske krefter". For med Mass Effect er det ikke bare en fullblods kriger på slagmarken. Man har fra starten av spillet muligheten til å velge en av seks mulige klasser.
Alle med sine personlige egenskaper. De er unike. De er fantastiske. De er "biotics" Alt fra Vanguards til Adepts, men hvordan fungerer disse klassene da? Er det verdt bryet? JA. I Mass Effect 1 var dessverre Soldier klassen alt for god. Den var ubalansert. Kjedelig. Hadde lite variasjon og jeg fikk ikke lyst på blod på tann etter en gjennomgang. Det de biotiske klassene klarer er å skape en variasjon med kraftige krefter der du lengter etter mer.
Spillet blir betydeligere ikke lettere på de høyere vanskelighetsgradene. Du må bruke taktikk for å komme deg helskinnet gjennom en kamp der 20 fiender skyter på deg uten noe form for barmhjertighet. Dessverre svikter fiendene deg. A.I.en på fiendene er på ingen måter dårlig, men noen ganger kan de oppføre seg "små dumme" i noen situasjoner. De står og skyter på andre ting. De prøver ikke å bryte phalanxen din eller fine alternative måter å flanke deg på. Dette gjør det litt for lett om du fa for eksempel spiller på normal/veteran. Om du vil ha den ultimate utfordringen spiller du som en av de biotiske klassene på hardcore/insanity. Da vil du se hvor taktisk Mass Effect egentlig er.
Laget du kontrollerer under kampens hete har mye å si. Du kan velge hvilke krefter de skal bruke til enhver tid. Hvor de skal bevege seg. Hvilke våpen de skal bruke samt utstyr og oppgraderinger på våpnene. A.I.en svikter dessverre litt her også slik som jeg fortalte i sted, det er ikke et stort problem, men trekker også ned på helhetsinntrykket.

Våpenutvalget er i tilegg svært godt gjennomført i Mass Effect. Man har fire ulike typen våpen. Maskingevær, pistol, haglen og snikskytter riflen. Om du vet hvordan du skal bruke dem vil samtlige kompensere for hverandre i form av hvor god de er. Du kan også tilpasse arsenalet ditt i form av hva som er best mot hvilke motstandere du møter. En ammonisjonstype egner seg best mot roboter, mens andre mot organisk materiell. Du kan kjøpe våpen fra flere ulike hold, Fra kjøpmenn rundt omkring og i ditt eget skip. Variasjonen er dog ikke på høyde med antall våpen. Det samme gjelder oppgraderingene dine. Det er ofte det samme man gjør gjør det litt kjedelig i å lete etter nye og eksotiske dupppeditter. Siden du er en Spectre har "heldigvis" statusen til å få tak i ekstra gode våpen. De beste i spillet faktisk.

De er dyr, men vil du lett få tak i dem siden pengesystemet ikke er helt på topp. Dette kommer jeg tilbake om litt. Jeg ville likt å sett deg kunne lage dine egne våpen og rustninger og forandre på fargene. Dette hadde gjort det mer interessant å lete rundt.

Som sagt, du får penger i form av "creds" Det tar ikke lang tid før du ser 999999999 på skjermen din og det er svært lite u kan gjøre med dem. Hadde det ikke hvert interessant om du kunne kjøpt et hus? En leilighet? En klubb? En bar?, Eller et annet kjøretøy for så vidt? Med dette kommer jeg innpå et annet aspekt med gameplayet til Mass Effect. Makoen, kjøretøyet som farter du rundt er svært kjedelig og har et velig tamt design. Det påvirker gameplayet i den grad at det føles totalt uinteressant å kjøre i den. Det føles med andre ord kjedelig. Det kunne blitt gjort så mye mer. Dette gjelder også når det er obligatorisk. Jeg skulle heller ønske du kunne fått en form for tanks eller annet kjøretøy for den slags skyld.

Laget ditt har jo som sagt ulike krefter, og du kan selv velge hvordan du vil spille. Hvis du velger soldatveien vil det være stor hjelp i å få med seg en som kanskje kan tankekontrollere, dytte og kaste. Da vil du kombinere stilelemæntene og få best mulig effekt fra kampsituasjonen. Slik kamper skaper ekte magi og bringer meg med en gang tilbake til KOTOR. Dog forskjellen er at kampene Mass Effect skjer i sannid og det er gruppebasert skytespill i tredje person. De eneste gangene du kan pause er når du skal velge hvilke egenskaper samt våpen du og dine medarbeidere skal ta.

Erfaringssytemet er også velbalansert. Du kan kjempe deg til level 60, noe som burde ta 1-3 gjennomganger avhenging av hvor lenge du spiller og hvor mye du utforsker. Jeg skulle ønsket fiendene hadde gått opp i level samtidig som deg for σ gjøre det enda vanskeligere for de kresne. Du får også erfaringspoeng når du går opp i level. Disse kan du bruke til å oppgradere egenskapene til samtlige medlemmer. Høyere treffsikkerhet for samtlige våpen er mulig. Du kan også få mer liv når du bruker med-kits om du velger σ oppgradere dett. Dette er da implementert.

Erfaring har også mye si for dialogene. Du velger å bruke poeng til enten "Paragon", eller "Renegade". Dette påvirker dialogen i stor grad som nevnt tidligere Og kan få fatale følger på måten du spiller. Jeg hadde uansett likt å sett at både paragon og renegade ville ha gjort mer enn en bare for å være der til personlig bruk. Hadde det ikke svært spennende om du hadde fått helt andre hovedoppdrag, folks oppførsel mot deg hadde endret seg gradvis, om du da valgte å bevege deg mot den lyse siden, eller "the dark side" slik som i Fable? Hadde det ikke vært spennende om en setning fra Kommandør Shepard ville forandre spillets gang og alle du kjent, alle hovedoppdragene ville blitt radikalt forandret? Et slikt spill venter jeg på fremdeles den dag i dag og det ser ut som jeg må vente enda lengre. Kanskje med Mass Effect 3?

Den siste kommentaren angående gameplayet i Mass Effect jeg vil komme med er hvordan Bioware har nærmest implementert en heissimulator. Selv om en del av dem tar lang tid sikrer det flyten i spillet siden du slipper og måtte se på kjedelige loading screens.

Etter min mening er Mass Effect det beste spillet i 2007 på tross av sine feil. Det leverer en historie de fleste andre spillprodusenter bare kunne tenke seg i sine våteste drømmer, en grafikk som den dag i dag skiller seg ut. Et design som aldri eldrer, et lydspor som innfridde og overgikk alle mine forventninger og et variert og spennende gameplay som kom om gikk. Jeg kunne ha skrevet en episk roman om innholdet i Mass Effect, men jeg føler det er på tide å sette punktum. Det at du i det hele tatt leser denne omtalen representerer bare en så liten brøkdel av spillets univers. Selv med så mange timer bak meg er det fremdeles alltid like spennende å komme tilbake bare for en "siste gjennomgang" Historien er rett og slett strålende, du vil bll underholdt av kampene samtidig som du vil være vitne til interessante dialoger.

Gåsehud vil krype oppover din kropp og trollbinde deg i lang tid fremover. Nå som dette er sagt er dog ikke spillet problemfritt. Den kunstige intelligensen til fiendene dine samt dine allierte oppfører seg rart i blant og viser tegn til småidioti. Ellers har man teksturproblemer som trekker karakteren ned. Mass Effect overgår snuser på toppkarakter, men snubler rett foran målstreken. Dens fetter derimot, KOTOR så forbi alle disse hindringene og kom seg helskinnet til mål med bare få skrammer.

Mass Effect og dens oppfølger er min nye religion. Nyt det!

Grafikk og design 9/10
Lyd: 10/10
Gameplay 8/10
Holdbaret 10/10

Beste øyeblikk: Da jeg for ente gang ser på den siste cut scenen og kan ser hvilket mesterverk det er
Verste øyeblikk: Da.... det endet.. så- br.. brå..brått

Min karakter: 9/10 (revudering)

Siste ord: Dere skylder dere selv i å kjøpe dette spillet. for 179,- får dere et av det beste rollespillet laget noen gang. Kjøp det. Spill det. Nyt det. Tilbe det. Om dere liker det. Ta en titt på min anmeldelse av Mass Effect 2. Kjøp det og!

Jeg legger igjen to fantastiske lydspor av Mass Effect:
Ending credtis theme: http://www.youtube.com/watch?v=o-3f1QCB810
PS: Takk til Espectro for hans gode råd!