Pixeljunk Shooter

Skrevet av: P-Dude   2010-02-17

Pixeljunk serien liker jeg godt, for de er et av få spillserier i dag som kun er 2D. 3D har tatt over markedet og da er det godt å vite at noen utviklere tar vare på 2D'n.

Pixeljunk Shooter er det nyeste Pixeljunk spillet per i dag. Dette er helt annerledes i forhold til de tidligere Pixeljunk spilla. I Shooter er du et lite romskip som skal redde overlevende fra en katastrofe på en planet. På denne planeten har ting gått svært galt, menneskene som hadde kommet dit hadde ingen anelse om alle monsterene og farene som skjulte seg der. Nå har de blitt strandet og bare du kan hjelpe. Skipet ditt har laserpistol og en gripeklo. Laserpistolen kan brukes til å skyte istykker stein og jord. Imens gripekloa brukes til å redde de overlevende og til å plukke opp skatter som måtte skule seg på den katastrofale planeten.

Man styrer det lille skipet sitt ved å bruke venstre styrespak, og man kan vende skipet og sikte med høyre styrespak. Har du spillt Super Stardust HD så vet du hva jeg prater om. Du skyter med R1 og bruker kloa med L1. Enklere blir det ikke. Banene i spillet er akkurat passe lange og alle banene har små omeråder med en dør som du kun kan åpne hvis du har reddet(evt drept) de overlevende i det omerådet. Men man må passe på. Lar man 5 folk dø, så får man Game Over. Altså burde du redde alle du kan, men det går som regel bra om du lar 2-3 folk bli ofret.

Noe av det morsomste med Pixeljunk Shooter er at elementene spiller en stor rolle. Vann og flytende magma er å finne mange steder, og dette kan brukes til enten en hjelp, eller til din død. Treffer vannet magmaen så blir magmaen til stein, akkurat som man ville forventet. Dette vil du få bruk for mange ganger i løpet av spillets gang. Men du må passe på, skipet ditt er sensitivt ovenfor varme. Er du i nærheten av høy varme vil et varmemeter gå høyere og høyere til det når rødt. Lar du det nå rødt så er det over, og skipet ditt sprenger. Er du derimot i direkte kontakt med magma er det over på flekken. Har du høy varme i skipet kan det være en ide å kjøle seg ned, vann hjelper godt mot varme og vil umiddelbart gjøre skipet kaldt igjen.

Når man kommer lenger ut i spillet vil man få tilgang på noe som øker moroa enda mer. Man kan få forskjellige suits. Som magma og water suit. Har man magma suit kan man sprute magma istedenfor å kunne skyte. Med Water suit kan man sprute vann(sier jo seg selv) Disse evnene blir handy(og obligatoriske) i enkelte levler. Man får også oppleve flere elementer lenger ut i spillet, som is og gass(hvis det kan kalles et element).

Pixeljunk Shooter har også et av de beste soundtrackene jeg har hørt på lenge i et spill. Instrumental Rock i en harmonisk stil, det er nydelig. Sangene skaper god stemning og har skyhøy kvalitet. Lydeffektene er også på topp. Grafikken er i den gode Pixeljunk stilen som mange kjenner. Sterke og klare farger og 2D. Nydelig å se på, spesiellt i HD.

Spillet er litt snaut i lengde, men hva gjør vel det når det er så mange skatter å amle på, og når det er 2 player muligheter så øker holdbarheten kraftig.
2D er ikke dødt ennå, det har dette spillet bevist for meg. Pixeljunk Shooter leverer et knallbra spill jeg anbefaler til alle i alle aldere. Virkeolig et spill til deg som ønsker noe innoativt, nytt og spennde.

Grafikk: 9/10
Lyd: 10/10
Gameplay: 9/10