Rock Band 2

Ah... Rock Band. Bare å nevne det får meg til å smile. Etter flere gode Guitar Hero spill som trening begynte det å bli kjedeligere å spille de senere GH spillene. Gitar ble liksom litt kjedelig etter en stund. Vi ville ha noe nytt, og med utgivelsen av Rock Band fikk vi det.

Problemet med det første RB spillet var rett og slett det at det var for lett. Låtene var gode, grafikken orginal og flashy, og å spille med noen andre var rett og slett genialt. Den kanskje beste tingen var at det var ryddig og alt som skjedde på skjermen forstyrret deg ikke, selv ikke lyden. Hvem som har spilt GH spill kan si at den lyden du hører når du bommer en note er sykt irriterende. Men, så en stund senere kom Rock Band 2.

Spillbarhet:
Seriøst. Trenger jeg virkelig å beskrive Spillbarheten? Ok, enkelt fortalt er hele spille om å treffe noter som kommer mot deg ved å bruke en plast gitar eller plast trommer. Det er simpelt og det fungerer så det holder. Du får stjerner ettersom du får mer og mer poeng, hvorav 5 gullstjerner er det beste du kan få, og for å få det må du spille ekspert og treffen omtrent alle notene. Ettersom du treffer alle notene på rad uten å bomme får du en multiplier som øker poenge for hver note. Maks på bass er 6x multi, og alle andre instrumenter er 4x. Hver note er verdt 25 poeng, med mikrofon er det litt andreledes, det fårstår jeg ikke helt enda...

Grafikk:
Alt jeg kan si om grafikken; er at den passer på en prikk. Lys flasher i mange farger i takt med trommene, alt blir skikkelig 60-talls phsychodelisk i visse deler av noen sanger. Animasjonene er gode og ser bra ut, og når noen synger ser det virkelig ut som det er de som synger. Med mindre det er en jente som synger Eye of the Tiger, eller noe lignende. Det er noen små feil her og der som man kan småplukke på, men de er så små at de nesten ikke er nevnbare.

Lyd:
Det er et musikkspill. Så hvis dette spillet hadde hatt dårlig lyd ville det gjort en dårlig jobb. Takk Gud for at det ikke er tilfellet. Musikken er av høyeste kvalitet. Lydeffektene er også gode. De fleste lydene du hører er når du blar rundt i menyene og velger sanger, men ellers er det noen få lyder når du spiller også, men de er lave og forsyrrer deg ikke stort når du er i gang med en sang. Ellers kan man jo nevne at hvis du/dere gjør det bra synger publikum med, og de jubler, buer, og klapper i takt med sangen du spiller.

Holdbarhet:
La meg si det slik: Jeg gikk gjennom de 3 første GH spillene med gitar, og til slutt kunne jeg spille Expert. Derifra var det bare å mestre det. Nå har vi også trommer, som er det vanskeligste, og mikrofon, som er det nest letteste. Å mestre alle instrumentene tar ganske lang tid, og du kan jo ellers laste ned noen nye sanger hvis du vil ha mer utfordring. Regn med at hvis du liker musikk/rytme spill som dette; har du over 100+ timer i vente.

Pluss:
Musikken, låt-utvalget, instrumentene (ja, jeg elsker gitaren), World Tour Mode i single player, den sykt gode følesen når du endelig klarer den forbanna vanskelige sangen. Alt med andre ord.

Minus: Du kommer sikkert til å bruke en del på batterier, koster en del.