Dark Void

De aller fleste gamere har sikkert siden barndommen hatt lyst på å kjøre en jet pack, en maskin man setter på rykken som kjører deg opp mot lufta. Det har i de siste tiårene kommet utallige mange filmer og tegnefilmer med personer som kjører jet pack. Både den populære Discovery- serien «Mythbusters» og Disney - filmen «Piratøya» har hatt jet packen med.

Men årene har gått og det har enda ikke kommet noen spill der personen du selv styrer bruker jet pack. Men nå har nybegynner spillstudioet Tight Games laget et spill der hovedpersonen i spillet, personen du spiller som bruker jet pack. Men er spillet like fantastisk som å se Jessica Alba naken? Det får du lese i denne nervepirrende anmeldelsen!

Bermuda

«Dark Void» foregår i året 1939, og andre verdenskrig er så å si død. Du spiller som piloten William Augustus Grey, en simpel og lett mann som ikke vil være med i noen kommende kriger. Istedenfor å slåss vil William heller fly ditt økonomien hans befaler. Men ikke lenge etter treffer han en gammel kjenning av han som har et oppdrag som tvinger han til å fly over det ryktefarlige Bermuda triangelet. Dessverre går ikke alt som planlagt. Flyet hans krasjer på en så å si litenstor øy, der han møter en egen menneskelig sivilisasjon og en farlig rase som vil ta over menneskeheten kalt «The Watchers», og det er igjennom dette William får på seg den sagnomsuste jet packen.

Og for å si det slik så har historien i spillet veldig mange klisjeer og hull. Historien blir svakere og mindre viktig og uinteressant når man nærmer seg slutten på spillet som er veldig dumt ettersom at historien i «Dark Void» har veldig mye potensiale, men utviklerne hos Tight Games gidder dessverre ikke å bruke historien godt nok igjennom spillet, som tilsvarer at historien nesten blir som et sidestykke i «Dark Void».

Den legendariske jet packen

Hovedpoenget i «Dark Void» er tilsynelatende jet packen. Jet packen er veldig positiv og vil redde spilleren fra mange livsfarlige situasjoner igjennom spillet. Det dumme er at du ikke får lov til å bruke den før 2-3 timer inni spillet, og da blir det bare rusling på fots.

Jet packen er 2 hovedmoduser: Skyting og den nye nyskapende mousen kalt «Vertikal Dekke» eller «Vertical Combat/Cover». Det vil si at du selvfølgelig kan skyte fiender mens du flyger og Vertikal Dekke vil si at du kan på en måte ta dekke i luften fra fienden, ved hjelp av forskjellige flygende objekter.

Tenk deg bare at du flyger rett i en kamp mot rundt 8 livsfarlige maskiner med tonnevis av pistoler. Dessverre er det ikke noe dekke ned på bakken så du kan ikke gjemme deg på bakken. Du tenker at du like gjerne kan gi opp. Men ikke gjør det! Da kan du heller bare bruke jet packen å gjemme deg bak romskip og andre objekter som flyger eller svever i løse luften.

Det er selvfølgelig også andre småe moduser i jet packen. Som om en rakett flyger etter deg kan du like gjerne snurre deg rundt slik at raketten blir forstyrret og glemmer deg helt. Mer enn det kan du nok ikke få ut av jet packen. Det er heller ingen oppgraderinger som er svært dumt ettersom at spillet godt kunne hatt noen egendefinerte oppgraderinger.

Grafikk og lyd

Grafikken er så absolutt ikke noe særlig spesiell eller revolusjonerende og kan ikke sette seg opp mot hardhauser som «Uncharted 2: Among Thieves», «Killzone 2», «Crysis» og andre merkbare visuelle spill. Jeg kan rett og slett si at grafikken i «Dark Void» er utrolig svak og skuffende dårlig. Spillet har i-grunn ingen detaljer i både omgivelser og personer og noen ganger vil du tro at du spiller som en udetaljert dukke som ikke vet hva som er forskjellen på glatte fjes og rikelig med detaljer.

Skyggeleggingen i «Dark Void» er også veldig skuffende. Man vil se godt at utviklerne hos Tight Games har slitt en del med å forme skyggene og noen ganger vil du faktisk ikke se skygger der det trengs mest. Da du spaserer i våte dammer er en smule bedre laget og du vil i alle fall se at personen blir litt våt av å gå i vann, noe som nok er det eneste positive når det gjelder grafikken. Og det nok eneste som hjelper Tight Games med grafikken i spillet må nok våre Unreal Engine 3. Men om du ser på andre spill som også bruker den motoren som fjorårets «Batman: Arkham Asylum» og «Gears of War» vil du få en bakoversveis og tro at «Dark Void» er fra 2004.

Lyden er både positiv og negativ på forskjellige måter og steder. Og det er den kjente skuespilleren Nolan North som har vært med i stortitler som den tidligere nevnte «Uncharted 2: Among Thieves» som Nathan Drake, Jason Fleming i det Xbox Live nedlastbare arkade spillet «Shadow Complex» og Desmond Miles i fjorårets «Assassin`s Creed 2» som styrer stemmen til William i «Dark Void» og jeg kan være ærlig å si at William er den eneste personen av alle personene i spillet som har veldig bra stemmeskuespill.

Lyden av våpnene er ganske dårlig. Alle våpnene i spillet har så å si den samme lyden og det er ingenting mer merkbar i det. Lyden er vannet som drypper, når man går i sølepytter, når man flyger med jet packen er alle veldig dårlig laget og er ikke noe merkbart i «Dark Void».

Oppdrag og diverse

Oppdragene i «Dark Void» er både og veldig gode og varierte. Det vil være fra å redde personer fra fienden, til å gå fra punkt A til punkt B, å slåss med fiendene, å infiltrere fiendene og sabotere fienden. Utviklerne har gjort en god jobb med å variere alle oppdragene man finner i «Dark Void», men en ting utviklerne ikke har gjort noe med. Og det er å plassere de på riktig sted. Noen ganger vil du kanskje få 6 infiltrerings oppdrag på rad og andre ganger vil du få 5 saboterings oppdrag på rad og 1 gå fra punkt A til punkt B oppdrag på rad, som gjør at spillet vil bli veldig lineært og ensformig.

Våpnene er det også veldig få av i spillet. Du kan ha opptil 4 våpen på samme tid, men et er faktisk stort sett kun de 4 våpnene man vil finne igjennom spillet. Og de er for det meste automat gevær, og for det meste så er det i-grunn nok ingen snikskyter rifler selv om man faktisk ville ha fått mest bruk for snikskyter rifler.

Dekksystemet i «Dark Void» kan sees som kopiert fra storspill som «Uncharted 2: Among Thieves» og «Gears of War». Du kan gjøre akkurat det samme som i de nevnte spillene og det eneste som er nyskapende og selv designet av Tight Games er det vertikale dekksystemet som er beskrevet tidligere i denne anmeldelsen.

Fiendene som skrevet tidligere kalt «The Watchers» er på ingen måte godt designede og er tatt regelmessig fra andre titler. Men det meste du møter på fiender er roboter som enten flyger i «tallerkener» eller er nede på bakken og slåss. Fiendene tåler utrolig mye og man ville tro de er robotenes svar på Supermann og Iron Man. Og sistnevnte ligner aldeles veldig mye på William med jet packen. Man vil som oftest bruke et helt magasin for å få has på kun 1 fiende selv om man skyter mot hodene deres hele tiden.

Intelligensen deres er veldig ubalansert. Noen ganger kan du stå rett foran en fiende og skyte på han/hun uten at de merker noe. Og andre ganger vil de begynne å skyte på deg uten at du en gang har lagt merke til at det er noen fiender. Men intelligensen på lagkameratene dine er en del bedre. De kan i alle fall gjøre det de blir bedt om uten å stå i ro og bli drept uten å røre på seg.

Det er også en del bugs i «Dark Void», og jeg kan så å si at spillet ikke er polert godt nok av utviklerne selv av alle utsettelsene. Noen ganger vil du enten se en død kropp som flyger i løse luften eller noen fiender som kommer ut av en stein.

Konklusjon

Alt i alt er «Dark Void» et tegn på hvordan et action/eventyr spill ikke burde være. Med mye klisjeer og feil kan «Dark Void» være så kjedelig som å se gresset gro i timevis. «Dark Void» har mye potensiale og kunne faktisk ha gått opp til å være et av 2010s beste action/eventyr spill men slik ble det ikke.

Karakteristikk:

Grafikk: 4/10.
Lyd: 5/10.
Gameplay: 6/10.
Holdbarhet: 3/10

+ Flygingen er veldig morsom til tider, man vil le noen ganger av hovedpersonen i spillet, bra konsept, vertikal dekke er smart.

- Fullt av bugs, enkelte krasj, upolert kontroller og opplevelse, lineært, ensformig, veldig ensformig i begynnelsen, historien blir dårligere og mindre inspirerende og interessant mot slutten, dårlig atmosfære.

Samlet karakter: 5.5/10
1
2