The Beatles: Rock Band

Da jeg hørte nyheten om at Harmonix skulle lage et Rock Band-spill som handlet om de legendariske fire fra Liverpool var jeg interessert med en gang. Etter å ha hylt meg hes og spilt fingrene såre fant jeg ut at det var tid for en konklusjon.

The Beatles: Rock Band er et musikkspill som fungerer slikt de mange lignende musikkspillene. Man får en rekke moduser å velge mellom og kan spille gitar, bass og trommer, eller synge om man har en liten sopran i magen. Siden man i dette spillet følger bandet The Beatles så dreier det seg naturlig nok om dem og deres berømte verker. Først og fremst må jeg bare få si hvor god jobb jeg syns Harmonix har gjort med denne hyllesten til et fantastisk band, og jeg gliser bredt allerede da introfilmen kommer til live over skjermen. Selv om spillet nærmest stinker copyrights og lignende lang vei (The Beatles før Rock Band?) så legger jeg så vidt merke til det mens jeg tramper takten i takt med John og gjengen.

I historiedelen følger vi John, Paul, George og Ringo sin karriere fra sitt gjennombrudd i The Cavern Club til den siste konserten på toppen av Apple Corps. Som vanlig får man et par konserter med låter man må gjennomføre før man får gå videre på neste spillejobb. Siden man følger bandet fra begynnelse til slutt ser man også forandringene i sangene. De første låtene er klassikere som "Twist and Shout" og " I Wanna Hold Your Hand", mens senere uti spillet kommer mer eksperimentelle låter som "I Want You (She's So Heavy)" og "Helter Skelter". I begynnelsen spiller man konserter, men etter hvert går man over til det musikkstudioet i Abbey Road hvor The Beatles spilte inn mesteparten av sangene sine. Selve historiedelen tar vel ikke mer enn 3-4 timer å gjøre ferdig, men gjenspillingsverdien er høy da man kan låse opp utfordringer og upubliserte fotografier av bandet og alltids prøve å få mer poeng.

Ellers har man jo "Quickplay", "Tug of War" og duellmodusene. "Quickplay" er noe av det jeg syns er overraskende bra i dette spillet siden man til slutt blir avhengig av å lage en spilleliste full av fantastiske sanger, for så å prøve og slå rekorden sin på sangene. Eneste jeg finner negativt med dette er at det rett og slett er for mye bra å velge i og vanligvis ble jeg og kompiser bare sittende å krangle over hvilke sanger vi skulle ha med eller hva vi skulle spille først...

Kontrollene funker slikt som de burde gjøre. Man slår på fargene som kommer opp på skjermen og simulerer at man spiller et instrument. Gitaren som følger med er god å holde i, god å spille på og er mistenkelig lik en viss McCartney sin bass. Trommene har som følge av copyrighten fått en ny måte å aktivere "Overdrive" på, siden ingen skal få klusse til sangene med trommesoloer, og nå må man treffe en blinkende cymbal istedenfor. Vet om mange som synes dette var en liten gledesdreper, men i mine øyne ødela det ikke katastrofalt mye.

Mikrofonen funker som i for eksempel Singstar. Man får teksten og hvilket tonefall den er i opp på skjermen. I The Beatles Rock Band har også Harmonix lagt til et ganske genialt element, nemlig flerkoring! Har man nå flere mikrofoner så kan opptil tre stykker kore samtidig og høste inn svære poengsummer. Ellers byr vokalen på mange utfordringer og etter en kveld med mikrofonen i hånda har man sannsynligvis ikke stemme lenger... For en stund.

Låtutvalget er også ganske så bra i The Beatles Rock Band. Man finner alltid noe for enhver smak og i enhver vanskelighetsgrad. Trommene på "Birthday" er noe av det mer vriene jeg har prøvd, og å synge i riktig tonefall på Helter Skelter er lettere sagt enn gjort. Ellers er bassen og gitaren flittig brukt og man finner mange varierte låter og slå på strengene i. For eksempel den utrolige gitaren på "While My Guitar Gently Weeps" eller bassen på "Can't Buy Me Love". Men selv om man har mye å velge å vrake i, så savner jeg ganske mange andre Beatles-perler. Selv om man har et lite utvalg av sanger på nettbutikken så føles det dessverre som om noen klassikere har blitt glemt.

Visuelt så ser The Beatles Rock Band overraskende bra ut. Siden det krever litt av konsollen å registrere alle notene så er vanligvis grafikken i musikkspill litt simpel, men i her er animasjonene gjort ganske så bra. Bevegelsene ser ekte ut og man blir aldri irritert over usynkroniserte munner. Da man kommer til den delen av spillet da man gjør opptak på Abbey Road har Harmonix tatt seg litt frihet og laget psykedeliske drømmelandskap som passer ganske så bra med sangen. Tenk deg de fire fra Liverpool som står i en solfylt eng og synger "Here Comes The sun". Eller blant korallrev og maneter under havoverflaten i "Octopus' Garden". Eller som i "Within You Without You" der det bare er masse psykedeliske farger i takt med musikken.

Lyden skinner virkelig i dette ellers ganske så skinnende spillet. Musikken er et mesterverk, rett og slett (Hva forventer man fra et slikt band?!). John fyller med den avslappende stemmen sin og Paul sjarmerer jenter med sin. George og Ringo holder som oftest kjeft, men når de finner på å synge høres det ganske så bra ut! Hvis man bommer på noter kommer den stygge "bommelyden" og man skjerper seg øyeblikkelig. Lyden i dette spillet er noe av det nærmeste man kan komme perfeksjon spør du meg, men så er jeg en ganske så stor fan av The Beatles og da...

Konklusjonen min blir at The Beatles Rock Band er et perfekt spill for deg som liker musikkspill, digger Beatles eller bare vil ha en fantastisk spillopplevelse. Spillet har en ufattelig god holdbarhet, spesielt når det nytes med kompiser. Hvis du derimot er typen som ikke synes noe særlig om Beatles vil jeg nok tro at du likevel vil ha de gøy med sangene her, selv om opplevelsen ikke vil bli like optimal. Hadde det ikke vært for det og at låtutvalget føles litt spinkelt så kunne dette vært oppimot toppkarakter. Alt i alt et fantastisk spill!

Grafikk: 8/10
Flotte drømmelandskap og gode animasjoner.
Lyd: 10/10