Fallout 3

Skrevet av: Tyranus   2010-03-27

Det er 10 år siden vi sist vandret i det post apokalyptiske wastelandet i Fallout 2, og nå har den legendariske rollespill serien endelig har blitt til en trilogi, men klarer Fallout 3 å redde menneskeheten fra å utrydde seg selv, eller klarer det å gå seg bort i den store ødemarken?

Du er alene, solen steker i nakken din, alt du kan se er sand, stein og noen råtne skjeletter som har ligget der siden forrige århundre. Du går over en liten bakke, og du får øye på en rolig liten landsby, og du lurer på hva som vil skje hvis du går ned dit. Vil de som bor der være vennlige og ta deg i mot med åpne armer? Vil de behandle deg som gud for å få deg til å hjelpe dem med å finne vann? Eller vil de blåse av hodet ditt med en gang de ser deg? Kanskje en litt dramatisk start på anmeldelsen, men det er nettopp sånn som det der er når du går alene i det store Capital Wasteland i Fallout 3.

Spillet foregår i Washington DC i året 2277, 200 år etter The Great War da verden gikk under i en atomkrig. Spillet starter med at du blir født i Vault 101, du gir navn og et ansikt til karakteren din, du lærer å gå, skyte, og ta mindre viktige valg. Men når du blir 19, så våkner du opp av at faren din er sporløst forsvunnet, og det er din oppgave å komme deg ut av Vault 101, og finne faren din. For det er nemlig det som er hovedmålet i Fallout 3, du må vandre ut i det The Capital Wasteland for å finne din egen far, og finne ut hvorfor han forlot deg i ditt eget hjem. Det virker som utviklerne har en fetisj for å finne ting i Fallout spillene, f. eks i det første Fallout så skal du finne en water chip til Vault 13, i Fallout 2 skal du finne en G.E.C.K, og i Fallout 3 skal du altså finne faren din. Det virker kanskje litt uoriginalt i starten, men når du kommer lengre ut i spillet, og alle brikkene faller på plass, så blir det mer spennende, og du som spiller for en større rolle i historien enn mange andre spill.

Det er nemlig valgene dine som gjør Fallout spillene sin historie så spesiell og engasjerende, valgene dine gir deg enten god eller ond karma, noe som betyr mye for historien. Det er mange quester som får forsjellige utspill på grunn av valgene dine. For eksempel, det er en quest hvor du for valget mellom å drepe noen ghouls (mennesker utsatt for ekstrem mengde med radiasjon, så de har begynt å se ut som zombier) som vil inn og bo i spillets største hotell. Men du kan også velge å hjelpe ghoul'sene med å komme inn på hotellet, men dette resulterer enten med at du må slakte hele hotellet, eller overtale hotellets overhode for å få dem til å bo der. Det er altså opp til deg som avgjør hotellets fremtid. Men mitt favoritt valg er det som gir deg valget mellom å aktivere eller desarmere en atombombe i en liten by. De fleste av valgene du får kommer gjennom samtaler, og hvis du er en så stor Fallout fan som meg, så vet du at samtaler og er en stor del av Fallout konseptet, for du må bruke både sjarm og gode taleferdigheter for å kunne bli venner med The Capital Wasteland's mange innbyggere. I hver en by er det for det meste en eller annen person med litt viktig informasjon, hvis ikke, så har de i hvert fall noe interessant å si.

Som jeg sa så må du bruke både sjarm og taleferdigheter for å få noe viktig ut av folk når du snakker med dem, og det er her Skills og det nye S.P.E.C.I.A.L systemet kommer inn. Skills er ting som ferdigheter med våpen, hvor god du er til å snakke, låser, hacking av PC'er og kunnskap om eksplosiver. Mens S.P.E.C.I.A.L er ting som karisma, intelligens, bevegelighet og utholdenhet. Du får velge S.P.E.C.I.A.L på starten av spillet, og du får velge Skill poeng for hver eneste gang du går opp i level, og det er totalt 20 leveler (30 med Broken Steel DLC), så det er en del poeng du kan samle inn. Men du kan også få mer poeng mens du spiller, du kan lese bøker for å få bedre skills, noe som er kjent siden Fallout og Fallout 2, men det nye S.P.E.C.I.A.L systemet er nytt for spillere (slev om det også var i Tactics, så regnes det som nytt i hovedserien), så derfor har utviklerne spredt ut Bubbleheads over hele spillet. Bubbleheads er unike statuetter som ser ut som Vault Boy, disse gir permanent 1 poeng mer til en S.P.E.C.I.A.L skill. Perk's er også med i Fallout 3, dette gir ekstra fordeler til spilleren, så hvis du for eksempel liker å bruke tunge våpen som Mini Gun og Gatling Laser, så kan du velge en perk som gir deg 15 ekstra Heavy Guns poeng med en gang.

Atomsfæren er en av Fallout 3's beste plusssider, du får virkelig følelsen av å være i et ødelagt landskap når du vandrer alene i den sandete ødemarken og hører på The Ink Spots på radioen. Det hender du får øye på noen bebodde landsbyer en gang i blant, men mesteparten av tiden ser du bare sand, stein, svarte og brente trær, og totalskadde hus, det gir den gode gamle mystiske Fallout følelsen, og det er bare en følelse Fallout spillene kan gi. Det er et enormt spill, og det tar ganske lang tid å utforske alle stedene på det enorme kartet, du kan for eksempel stå på en stor høyde, og se utover det enorme radioaktive landskapet og se hvor din ferd kan ta deg videre. Men for mange kan det virke ganske kjedelig å vandre i flere timer, og nesten alt man ser er sand, stein og noen ødelagte hus, men for meg så det vakkert, det er nesten så jeg kunne tenke meg å bo der. For du skjønner, det er ikke bare sand, stein og svarte trær, nei, hele spillet dekker både Washington DC, Maryland og Virginia, så du vil få en del variasjon i miljøet. I Washington DC for eksempel, så er det masser av totalskadde museer og monumenter, masser av super mutanter, og du er nødt til å bruke ødelagte t-baner for å bevege deg over lengre strekninger. Men i Virginia og Maryland er det en del, ja, sand, stein og svarte trær, med en del små landsbyer en gang i blant, og en del muterte dyr som du støter på.

Men mens du vandrer rundt og rydder landskapet for avskum i det radioaktive wasteland kan du merke at det kommer en del popups og bugs, noe som ødelegger stemningen betydelig. Spillet bruker samme grafikk og fysikkmotor som Oblivion, så Fallout 3 kan føles ganske mye som Oblivion når du spiller. Men de har dessverre ikke gjort så veldig mye med grafikken, den ser nesten helt lik ut som den gjorde i Oblivion, men den litt bedre, ansikts animasjoner ser mer naturlige og realistiske ut enn det de gjorde i Oblivion, men det er fortsatt under dagens standard. Jeg syntes virkelig at Bethesda kunne tatt seg mer til å fikse alle problemene spillet har, for det kunne blitt mye bedre hvis de hadde pusset opp grafikken litt og rettet opp tekniske feil.

I Fallout 3 er det stor variasjon med fiender, det er mange fiender vi kjenner fra eldre Fallout spill som Super Mutanter, Ghouls og Raiders, også er det noen nye som forsjellig typer av Super Mutanter. Kampsystemet i Fallout 3 er også helt forandret fra de første spillene, i Fallout 1 og 2 er det tur basert, men i Fallout 3 så spiller man det nesten som et FPS, med andre ord, så går man fritt rundt og skyter fienden fra den vinkelen man vil, når man vil. Men som i de første spillene så er det actionpoeng, men dette brukes ikke til å bevege seg eller angripe, men til noe som kalles Vault-Tec Assisted Targeting System: V.A.T.S. Med dette så kan du pause hele spillet og sikte deg inn på en bestemt kroppsdel på fienden, og så skyter karakteren din på den kroppsdelen helt automatisk. Treffsikkerheten blir avgjort av hvor god du er med den typen av våpen, eller hvor nærme du står. Men hvis du treffer så får du se fienden blir skutt i slow-motion, og hvis du er heldig så forsvinner både armer og bein (ekstremt gøy med Bloody Mess perk).

Alt i alt så syntes jeg at Fallout 3 er et fenomenalt bra spill med god atmosfære, gode sidequester og en engasjerende historie. Men det sliter en del med bugs, popups og grafikk som kunne vært bedre, men samtidig passer spillet ganske bra. Valgene du gjør betyr mye for hvordan spillet går videre, og gjør at du kan sette deg ned med spillet i 200 timer til. Derfor så syntes jeg at Fallout 3 er et bra comeback fra serien som har hatt en uklar skjebne i 10 år. Hvis du liker et spill du bare kan spille i små doser, så styr unna, men hvis du liker et dypt post apokalyptisk rollespill med fantastisk historie og en atmosfære som ikke kan sammenlignes med noen annen, så er dette et spill du garantert vil like.

Pluss:

Fantastisk atmosfære, god historie, enormt kart, mye å gjøre, DLC som gir mange flere timer med spilletid

Minus: