Battlefield: Bad Company 2

Jeg står ved siden av en mørk buske, også kalt et palmetre. Mine lagkamerater ser seg rundt for nye fiender mens jeg tar opp snikskytteren min og lusker bort til enden av skyggen. Plutselig kommer det en stor og barsk snikskytter ut av en palme rundt 500 m foran. Han/hun avfyrer et dødelig skudd som vipper øret mitt.

To nye fiender sprinter mot meg med dødelige automat gevær. Jeg ser blodet sprute ut av brystet på meg mens skrik fra lagkameratene mine høres på lang vei. Dette er Bad Company 2!

Preston Marlowe

I Battlefield: Bad Company 2 (sier kun Bad Company 2 her etter!) spiller du enda som den dristige men likevel nokså stumme Privat. Preston Marlowe. Og med på laget har man Privat. Terrance Sweetwaters, Privat. George Haggard jr. og leder Sersjant. Samuel Redford, som til sammen blir B-Company.

I Bad Company 2 legger DICE ut en mer seriøs historie for de pengegriske soldatene. Den Amerikanske hæren gir nemlig B-Company det store oppdraget ved å ta tilbake en såkalt atombombe også kalt kjernereaksjon som kan utslette millioner av sivile mennesker. Og for å gjøre det må de fire soldatene bekjempe mannen bak det hele Kirilenko. Men så lett blir det ikke med en hel hær av dødelige fiender.

Variasjon

Noe av det første man vil legge merke til når man begynner å spille en spillerdelen er at DICE denne gangen har lagt veldig mye vekt i å få mye variasjon i både omgivelsene og oppdragene siden sist. Denne gangen kan man spille i tette og åpne jungler i Sør-Afrika. Snødekte landskap, og vakre men støvete fjellandskap.

DICE har i tillegg gjort slik at de ikke bare pøser rett på med kun jungelomgivelser i seks timer også blir det kun to timer med snø. Svenskene har nemlig gjort det slik at nesten annen hvert oppdrag har forskjellige omgivelser. Det er nesten aldri slikt at vi lengter etter nye omgivelser på grunn av variasjonen.

Som skrevet tidligere er også oppdragene varierte. Fra å infiltrere en leir, til å gå "Rambo" på en leir, til å snikskytte fiender. Men det dumme er at veldig mange ganger kan det bli for mange av et oppdrag, noe DICE kunne trengt mer enn bare omgivelsene. Mange ganger skriker jeg etter å ha litt infiltrerings oppdrag etter rundt 16 oppdrag med kun "Rambo" action.

De aller fleste oppdragene består egentlig kun av "Rambo" action. Om jeg husker rett består hele Bad Company 2s en spillerdel av kun en-to snikskytter oppdrag, seks infiltreringsoppdrag og over 50 "Rambo" - oppdrag. Noe jeg synes svenskene hos Battlefield - utvikleren gjorde gjort mye bedre. Men man river heldigvis ikke håret av på grunn av det.

Når det kommer til fiender er de nokså varierte. Men jeg kan dessverre ikke si at de er fullkomne. Det eneste som i-grunn er variert når det gjelder fiendene i Bad Company 2 er klassene deres, altså Recon (snikskytter), Assault (Rambo- aktiv klasse), Engineer (fikser kjøretøy, lyddempede våpen) og Medic (gir liv). De klassene som er nevnt er nesten det eneste som gjør at fiendene man vil møte ikke har samme våpen, samme klær og ulike taktikker. Den andre tingen som gjør at de er varierte er hvor de kommer fra. Da mener jeg som for eksempel fiender i snø dekte landskap og jungler. Dette gjør at de opptrer ulikt. Og at ikke alle er like aggressive.

Våpen og ødeleggelser

Det er i-grunn to hovedpunkter i Bad Company 2. Disse to hovedpunktene er som nevnt over våpen og ødeleggelser. Det er sistnevnte jeg skal skrive om nå.

Ødeleggelser er det store svaret DICE (Digital Illusions Creative Entertainment) har lagt til i Bad Company 2, akkurat som de gjorde i forgjengeren. Ødeleggelsene kan jeg rett og slett si er utrolig mange ganger helt massive og i Bad Company 2 har DICE oppgradert grafikkmotoren fra 1ern kalt Destructible 1.0 til nåtidens oppdaterte versjon kalt Destructible 2.0 som bruker i Bad Company 2.

Det som er endret i denne versjonen er at man nå kan ødelegge både små og store og gigantiske hus helt til grunnen, noe man ikke kunne i originalen. Og dette vil folk som spiller Bad Company 2 helt sikkert utnytte til det fulle. Ikke bare på grunn av å drepe fiender på en ond og morsom måte. Men også på grunn av at det rett og slett er utrolig moro å bare ødelegge hus hele tiden.

For plutselig da du minst venter det kommer det en sperring i veien for deg og fiendene dine. Og det eneste du trenger å gjøre er å ødelegge denne sperringen så er det fritt fram. Noen ganger er man nødt til å bruke granater eller granatkasteren din for å ødelegge sperringer, andre ganger trenger man kun å bruke kniven som man hele tiden har med seg. Som for eksempel å ødelegge et gjerde.

Den andre hovedpunkten i Bad Company 2 er selvfølgelig våpnene man har. Har det ikke vært noe våpen i spillet har man rett og slett ikke kunne ha spilt det. Våpen er på en måte "vannet", "lyset i enden av tunnelen", "gudene" i Bad Company 2. Noe man aldri kan klare seg uten.

Det finnes 4 forskjellige våpen typer, og der etter med forskjellige våpen som nevnt over. Og da snakker jeg om Recon (snikskyting), Engineer (lyddempede våpen), Assault (skikkelig automat gevær med granatkaster) og Medic (gir liv, inkludert store våpen).

Det finnes selvfølgelig også pistoler i Bad Company 2. Og de er veldig forskjellige når det kommer til skading og presisjon. Noen pistoler f uker rett og slett ikke å skyte på lang avstand med, andre funker veldig bra. Noen har utrolig bra skading slik at du kun trenger å skyte mellom to eller tre skudd på fienden for å drepe han/hun, andre pistoler må man skyte rundt 15 skudd for drepe fienden.

I tillegg så har absolutt alle våpnene (unntatt pistolene) tilbehør som du kan feste på våpnene. Som Red Dot Sight, middels lang sikte, snikskytter sikte, granatkaster og mange flere. Så det er i-grunn nok med tilbehør. Men det eneste problemet når det kommer til våpen er at det er litt for få av dem. Om man ser på andre skytespill som Battlefield 2 eller Call of Duty: Moderen Warfare 2.

Grafikk og lyd

Når det gjelder grafikken og atmosfæren i Bad Company 2 klan jeg si at det er utrolig bra. Man ser virkelig godt at DICE har jobbet veldig mye med grafikken, realismen og atmosfæren i spillet.

Bad Company 2 har fantastisk røyk, når man spiller på røyklagte baner, flotte snøstormer, vellaget snø og at man fryser mange ganger i snøbaner er veldig bra jobbet av DICE. Omgivelsene er veldig detaljrike og er en fryd å se på. Skyggene og animasjonene flyter veldig bra og er utrolig dynamiske og virkelighets troende. Men om det er en ting jeg synes DICE kunne ha jobbet mer på så er det detaljene på våpnene. Selv om jeg ikke er noe slags våpenekspert så tipper jeg på at våpnene har veldig mange flere detaljer i virkeligheten enn i selve spillet.

Lyden i Bad Company 2 er noe av det beste jeg har hørt gjennom mine år som gamer. Flott stemmeskuespill, bra lyd av eksplosjoner og ikke minst knallgod våpenlyder.

Om man for eksempel skyter inne i et hult hus så vil man enkelt høre ekkoet av våpnene. Våpen lydene er troverdige og virkelighets troende som gjør at spillet virkelig føles som at vi er dratt ut på slagmarken. Våpnenes lyd er veldig variert og man hører enkelt om det er en pistol eller en bazooka som blir avfyrt.

Så selve lyden er en ting som jeg virkelig vet DICE har jobbet på med veldig mye og er et stort lyspunkt i Bad Company 2.

Flerspilleren

Det er flerspilleren i Bad Company 2 som uten tvil blir spillets sterkeste side og som folk flest vil kjøpe spillet for.

Det er ikke spesielt mange moduser i flerspillerdelen. Men de modusene som finnes er Conquest, der lagene kjemper om et par flag. Rush som er min elskede spilltype der lagene kjemper mot såkalte "M-Com" stasjoner, nesten som Call of Dutys Search & Destroy, kun med at man kan "kommer seg opp igjen" når man dør. Noe man ikke gjør i Call of Duty. I tillegg kommer det to moduser kalt "Squad Deathmatch" og "Squad Team Deathmatch" der man blir satt opp til rundt 16- spillere basert på fire spillere på hvert lag.

De fire klassene nevnt over Recon, Engineer, Medic og Assault er også med i flerspilleren, og det er de som er Bad Company 2s svar på "Create a Class" som Call of Duty har.

Konklusjon

Alt i alt er Battlefield: Bad Company 2 en verdig utfordrer til Infinity Ward og Acitivisions Call of Duty: Moderen Warfare 2. og med en knallgod flerspiller og en flott en spillerdel er Bad Company 2 et flott skytespill for 2010.

See you on the battlefield!

Karakteristikk:

Grafikk: 8/10.