logo hd live | Harold Halibut
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Far Cry 2

Mange har helt sikkert drømt om hvordan det er å være i et sted lignede Afrika. Et sted der du kan se sebraer springe mot vinder. Der du kan varme deg. Et sted du kan se fine palmer, en himmel nesten uten skyer. Alt dette har jeg, jeg fantomena drømt om. Og for et par uker siden fikk jeg se og kjøre gjennom dette. Men kun i spillform. For nå har fantomena sett en stor del av Afrika, men i spillform.

The Jackal

Når man starter opp «Far Cry 2» kan man velge mellom et par menn å spille som. Ikke som mange andre skytespill der alt skjer automatisk. Det har ingen spesiell betydning hvem du spiller som, men de du ikke velger vil du møte en gang gjennom spillet.

Selve historien i« Far Cry 2» spiller seg som sagt ute i Afrika. Det er kamp mellom 2 nasjoner. Slemmingen denne gangen er en mann ved navn "The Jackal". En mann som deler ut våpen til begge nasjonene, for å få styre mest mulig av Afrika. Du vil møte "The Jackal" når du starter opp spillet slik at du får vite hvem denne mannen egentlig er. Men mer vil jeg ikke fortelle.

I-grunn så er ikke «Far Cry 2» noen slags oppfølger til CryTeks «Far Cry». Ettersom at det er Ubisoft som står bak «Far Cry 2».

Afrika

«Far Cry 2» utspiller seg som skrevet ovenfor i Afrika. I «Far Cry 2» er Afrika et landskap som de fleste ville ha trodd. Men sebraer som løper rundt i ring, løver, flodhester og de aller fleste dyrene som lever i virkelighetens Afrika.

Det første man vil merke av selve Afrikas landskap er at Afrika er veldig øde og ikke minst stort og ensformig. Utviklerne hos Ubisoft har gjort det veldig dårlig med å designe Afrika. Alt ser likt ut, selve dyrene og menneskene ser like ut. Og det er ikke det verste. Det aller verste med «Far Cry 2» sitt Afrika er ikke at alt ser utrolig likt ut. Men at det er så stort som utgjør at det blir veldig mye transport som man må bruke. Å gå fra oppdrag A-B er veldig slitsomt og det er nesten som et arbeid å spille «Far Cry 2» og å spille et spill skal ikke kreve arbeid. Selv om man har transport som for eksempel en liten bil, så er det latterlig ensformig å kjøre hele tiden. Noe jeg tviler Ubisoft tenkte på under spillets utvikling.

Når det gjelder våpen i «Far Cry 2» byr Afrika på mange titalls med variert våpen. Man kan finne de klassiske AK-ene, flammekaster, granater, molotows (brennende flasker) og en del andre våpen og granatkastere. Det varierer i tillegg på hvor man kan finne alle våpnene. Og da mener jeg at man kan finne nye våpen ved å drepe fiender eller å lete i "kasser" som ligger gjemt i spillet. Og det mest "sjeldne" våpenet må jeg nok si er en gullbelagt versjon av «AK-47».

Oppdragene derimot er noe av det mest repetive og ensformige jeg noensinne har prøvd i et spill i mitt liv som spiller. Alle oppdragene går i-grunn ut på å reise fra A-B, enten for å drepe en fyr, finne en fyr, skaffe en ting eller noe annet. Og jeg kjedet meg helt vett etter bare 5 timer, at jeg holdt på med å ringe til Ubisoft for å fortelle hvor repetivt «Far Cry 2» egentlig er.

For min del er hele «Far Cry 2» kun arbeid med å spille. Og jeg kan enkelt si at variasjon er den delen av spillet som Ubisoft har tenkt minst over.

Ellers i «Far Cry 2» kan man i-grunn gjøre hva man vil. «Far Cry 2» er som et halvert sandkasse spill. Det eneste som gjør at man ikke kan dra hvor man vil er en sykdom hovedpersonen (han du spiller) har kalt «Malaria». Dette er en sykdom som gjør at om man går ut av det markerte landskapet og inn i et nytt landskap i spillet som enda ikke har blitt åpnet opp, vil man få «Malaria» og dø. Og den eneste måten å ikke dø på er å skynde seg til det åpnede landskapet. Den eneste utveien til å åpne opp uåpnede landskap er å fullføre repetive oppdrag.

En annen ting er at det er kjøretøy i «Far Cry 2». Og da mener jeg kjøretøy som man kan bruke på landjorda og andre kjøretøy som man kan bruke for å komme seg bortover elver i Afrika. Som jeg selv synes er veldig flott gjort av utviklerne hos Ubisoft. Men det jeg synes Ubisoft kunne ha gjort bedre er å lage flere varierte kjøretøy. De aller fleste kjøretøyene som man enten kan bruke på landjorda eller i elvene er veldig få og like. Og noen ganger vil man tro at det er kun 2 ulike båter i spillet selv om det kan være 9.

Grafikken i «Far Cry 2» er svært nydelig og er laget av Ubisofts egendefinerte Dunia Engine. Den gir at spillet får mer dynamiske og virkelighetstroende skygger, vakrere sol stråler som skinner mot vannet.

Personene i «Far Cry 2» er også svært detaljerte. Med både detaljert på klær og hvordan de beveger seg ser menneskelig ut. Men de kunne godt trengt enda flere menneskelige ansikts utrykk og animasjoner for å gjøre de andre bedre. Detaljene på landskapet er i tillegg svært godt utformet og ligner på nåtidens Afrika svært godt, selv om jeg selv ikke har vært i selve Afrika, kun sett bilder, filmer og videoer. Støvet gir i tillegg en svært god atmosfære for Afrika som jeg er veldig glad Ubisoft hat lagt til.

Når det kommer til lyd i «Far Cry 2» er det ikke så stort. Soundtracket er svært bra, men ikke noe å juble for. Stemmeskuespillene kunne ha vært mye bedre og det høres ut som at Ubisoft kun ansetter fulle folk som har nettopp drukket et par liter øl på en pub. I tillegg hører man mange ganger ikke hva personene i «Far Cry 2» sier som er veldig synd.

Fuglene og dyrene i spillet er den eneste delen når det gjelder lyd Ubisoft har klart veldig godt med. Det er rett og slett deilig å høre sebraer springe i oasen og fuglene synge og pipe. Og det er en stor del av spillet som gjør at «Far Cry 2» er en levende Afrika.

En annen ting er at når man har dratt til en vaktpost og drept et par fiender og du kjører din vei. Så kommer de tilbake om rundt 1 time som er så å si veldig dumt for min del. Det gjør bare inntrykk av at Afrika ikke har den "levende" plassen som den burde ha når fiender kommer opp fra graven uansett hva du gjør. I tillegg så er intelligensen ikke helt perfekt, men god er den. Noen ganger vil fiendene bare rusle rundt og ikke skjønne noen ting selv om du står rett bak han/hun og andre ganger kan de begynne å skyte på deg uten at du egentlig vet at det finnes fiender der du står eller kjører.

Noen andre kule spesifikke saker med «Far Cry 2» er for eksempel at man får et kart og et kompass med seg hele tiden, slik at man aldri roter seg bort i villmarka. Og at enkelte ganger når man mister liv av å bli beskutt er at man bruker en tang til å dra kulen ut fra kroppen.

Kjøretøyene er i tillegg veldig dårlig utviklet når det gjelder teknikk og fart. Med et eneste tastetrykk kommer man opp med maksimum fart uansett kjøretøy og teknikken når man styrer og bremser er svært uvirkelig og man skulle tro man var i verdensrommet når man kjører en bil.

Konklusjon

«Far Cry 2» er alt annet enn et flott skytespill burde være. Med repetive og ensformige oppdrag, ubalansert kunstig intelligens, fiender som kommer tilbake etter rundt 1. time etter man egentlig har drept dem, altfor mange transportetapper scorer ikke «Far Cry 2» noe særlig høyt for meg. «Far Cry 2» er et svært middelmådig skytespill som jeg ikke vil anbefale til noen. Men om du liker et ensformig sandkasse- skytespill vil du nok mest sannsynlig like «Far Cry 2».

<b>Karakteristikk:

Grafikk: 8/10.
      Lyd: 6/10.