Final Fantasy XIII

Final fantasy er et spill som vekker forskljellige følelser hos spillere. Alt fra rein genialitet, til det verste som har skjedd med rollespill. Jeg personlig er dar mitt i mellom. Jeg har spillt mange final fantasy spill, ikke alle men mange. Jeg har min favoritt og som en lojal fan er jeg pliktig til og kjøpe det neste i serien. Men klarer dette spillet og skyte forventningene til himmels eller er det bare løskrutt i geværet.

STORY: (SPOILERS)
Som nesten alle final fantasy spill følger vi en gruppe helter som er plukket ut av skjepnen til og kjempe mot onde krefter. Tror jeg,,,,,,, til og være helt ærlig har dettre spillet den mest forvirrende historie av alle final fantasy spill jeg har spillt.

Sånn som jeg har skjønt det er det disse guder som hetter fal'Cie og en av disse gudene skapte cocoon en flyende by over verden pulse og fal'Ciene begynnte og krige og cocoon vant. Etter dette blir folk redd allt fra underverden pulse, og det er dat vi møter den gruppe heltene våres, på et tog som transporterer eksile fra cocoon til pulse.

Som er typiskt i final fantasy spill blir du kjent med hvær individuell karakter i gruppa før dem samler seg sammen til et lag. I grupp finner du de typiske JRPG elementene du har soldaten som kjemper for det hun mener er rett, Karasmatiske lederen som er en giganstisk idiot, LOLI jenta, en gutt som er alltid deprimert, og magi kvinnen. Eneste unntaket er en karakter som jeg tror er mening at skulle være den komiske sidekick, men blei min personlige favoritt.

Som dere kannskje skjønner er historein typiskt JRPG og er veldig forutsigbær. Jeg har ingeting i mot det. Der historien virkelig svikter er i de utrolig lange filmsekvensene, ikke misforstå meg de er nydelig og se på men forfærdelig og høre på.

Det er ikke at skuspillerne er dårlig. Nei det er at dialogen som de må si er så patetisk og rar at mange plasse hvor det skulle være et følelsesladd scene begynnte jeg og hylflyre over denne dårlig dialogen. Jeg vet ikke om dette har noe med Japansk til engelsk oversettelse men final fantasy 12 hadde greit dialog så det kan ikke være det.
Ellers er det ikke mye av skryt av i forhold til historien den er enkel men forutsigbær, av og til ikke med vilje morsom.

GRAFIKK:
Som alle final fantasy spill er dette spillet ekstremt nydelig. Topp grafikk i en verden som virker veldig kjedelig i begynnelsen men åpner seg opp veldig i mot slutten av spillet. Og som jeg sa før nydelige filmsekvenser. I steden for og imponere med store kjedelige gråe farge som i andre rollespill (uhm Fallout3) Går final fantasy for kort og veldig fargerikt noe som minner meg litt om eternal sonata. og det er et spill som har noen av de vakkreste sekvenser jeg har sett i et spill. Så jeg kan ikke klage på det.
Og for de som bryr seg er PS3 versjonen bedre grafikk messig. Ikke noe og klage på her.

LYD:

Final fantasy spillene har alltid jeg mener alltid hadd utrolig musikk, jeg tror det er ikke en spiller der ute som ikke har hørt http://www.youtube.com/watch?v=ciOF-TCp-68 denne theme sangen er essensielt i final fantasy i min mening. SÅ JEG KAN SERIØST IKKE TRO DET AT FINAL FANTASY 13 IKKE HAR DENNE IKONISKE THEME SANGEN!!!!.

Seriøst jeg hørte på hele sound tracken bare for og se om jeg gikk glipp av den. NEI den er ikke i spillet i steden har 13 fått en ny en og den er ikke dårlig men den er ikke det som er tradisjonelt med final fantasy 13 den i min mening var for annerledes. Ellers en det er musikken i spillet veldig god og slutt sekvensen er ektremt nydelig og høre på. Og jeg må si kamp musikken blir veldig avhengende. Så Final fantasy 13 er ikke det beste musikk messig men ikke det verste heller.

GAMEPLAY:

Final fantasy har alltid vært turnbased combat, du gjøre noe venter til fienden gjør noe og så er det din tur igjen. Og final fantasy har vært veldig god med og prøve forskjellige variasjoner på dette som ATB i final fantasy 4 og free roam turnbased i 12. Og i 13 prøvde de noe nytt som hetter paradigm. Det betyr at alle i partiene har forskjellige roller (veldig litk jobb systemet i 5) men du kan skifte rollen midt i kampen og det er veldig vikitg at du gjøre dette for at du må alltid tenke på forsvar og angrip samtidig. Det er ikke bare nok og angripe og så bruke poiton, nei du må bygge opp karakterer i forskjellig roller som en synergist som bruke magi som øker dine forsvars egenskaper eller mediv som kan helberede partiet på kort tid.

Så jeg syns det var veldig artig og kombinere dette og bygge opp et godt parti. I selve kapmene må du tenke fort og være rask og sette in kommandoa, det er en auto kommand knapp som velger det konsollen tror er det beste mulige kombinasjonen av angrip men stol på meg den har ikke peiling ka den gjør.

Den store svakheten i kampt systemet er at det ikke begynner og skinne frem før en etter 30-40 timer. Og då er det mange som har hevet kontrolleren i gulvet av frustrasjon eller kjedsomhet. Så hvis du vil få de dypet taktiske elementene i kamp systemet må du spille igjennom litt kejdelig deler av spillet først.